Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

24
/02
/14

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) se pregătește intens pentru cea de-a 13-a ediție, care va avea loc între 30 mai și 8 iunie, la Cluj-Napoca. Sute de filme, concerte, expoziții, dezbateri și întâlniri cu cineaști renumiți îi așteaptă pe spectatori la cel mai mare festival de film din România.

24
/02
/14

Prietenii artistice şi partituri romantice în întâmpinarea Mărţişorului, în ultima zi a lunii februarie (28), de la ora 19.00, la Sala Radio. Concertul în la minor pentru pian şi orchestră de Schumann va fi interpretat de pianistul Horia Mihail împreună cu Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

24
/02
/14

La Teatrul Metropolis puteţi vedea, în această săptămână, spectacolele: "Tarelkin", de AV Suhovo-Kobâlin, coregrafia Vlad Logigan; "Tom şi Jerry", de Rick Cleveland, regia Florin Piersic Jr şi "Doi pe o bancă", de Aleksandr Ghelman, regia Emanuel Pârvu. Programul teatrelor bucureştene în perioada 24 februarie - 2 martie:

24
/02
/14

Actorul Matthew McConaughey a declarat în emisiunea "The Queen Latifah Show" că a vizionat de mai multe ori fiecare episod din "Detectivii din Louisiana/ True Detective", produs de HBO, afirmând că de fiecare dată a descoperit ceva diferit.

24
/02
/14

Pentru a marca împlinirea a 307 ani de la naşterea lui Carlo Goldoni, Televiziunea Română a programat difuzarea uneia dintre cele mai cunoscute piese ale marelui dramaturg italian – „Mincinosul”. Spectacolul de teatru tv din Arhiva de Aur poate fi urmărit la TVR 2 şi online pe TVRplus.ro în această seară, de la ora 19.10.

23
/02
/14

Filmul "12 ani de sclavie", actorii Matthew McConaughey şi Cate Blanchett şi regizorul Alfonso Cuaron sunt favoriţi la "Oscar 2014", potrivit cotelor afişate de casele de pariuri online, care par să aibă ca "indicator" lista premianţilor de la gala Globul de Aur.

23
/02
/14

O poveste „respingătoare” cu un duce afemeiat și un bufon cocoșat, pe care îl cheamă Rigoletto. O muzică superbă din care sigur cunoașteți măcar o arie („La donna è mobile”) și o montare nouă, inspirată de era Prohibiției din Chicago-ul anilor '20, la Opera Națională București.

23
/02
/14

Marţi, 25 februarie, de la ora 19.30, la Sala Majestic a Teatrului Odeon, în cadrul proiectului „Fabulamundi. Playwriting Europe”, va avea loc spectacolul-lectură „Umbre” de Marilia Samper, în regia lui Vlad Cristache, traducerea fiind semnată de Florin Galiș și Iunia Mircescu. Trei familii marcate de o pierdere: un cuplu căsătorit care se destramă după dispariția […]

22
/02
/14

Astăzi se împlinesc 21 de ani de la lansarea albumului Pablo Honey, primul al formației Radiohead. Albumul conține primul hit al trupei, Creep. Titlul albumului provine de la un scheci al unor comici americani (Jerky Boys), în care un personaj face o farsă telefonică, spunându-i păcălitului „Pablo, honey? Please come to Florida!” („Pablo, dragă? Te […]

22
/02
/14

Un costum, un turban, o garnitură compusă dintr-o poşetă, pantofi, cordon şi o haină de blană de vulpe care i-au aparţinut Elenei Ceauşescu, dar şi o sabie aurită şi o blană de leopard, un trofeu de vânătoare, ale lui Nicolae Ceauşescu, vor fi scoase la licitaţie pe 6 martie, de Artmark.