Arta contemporană românească (via Lucian Dan Teodorovici) – 1. Șerban Savu
https://www.ziarulmetropolis.ro/arta-contemporana-romaneasca-via-lucian-dan-teodorovici-1-serban-savu/

„Încep azi cu Șerban Savu, clujean. Un tip care mie-mi aduce aminte, specialiştii or să-mi dea în cap pentru ce spun :), de Bruegel cel Bătrân. Dar eu sunt doar un amator de artă, atât. Deci fără pretenţii de specialist, fără să cred că ceea ce zic e mai mult decât un exerciţiu acceptabil de subiectivitate.” – Lucian Dan Teodorovici

Un articol de Petre Ivan|21 august 2019

Arta contemporană românească e foarte faină, foarte diversă ca tendințe și foarte spectaculoasă, mai ales în ultimii 20 de ani. Mie îmi place rău de tot. Adică bine de tot. Și, dacă tot am observat că, prin „bulele” de scriitori, rareori apar pomeniți artiștii vizuali, în timp ce, în „bulele” de artiști, scriitorii sunt mult mai bine reprezentați, mi-am zis să mai vin eu cu câte ceva.

Cum ziceam, îi pun aici în primul rând pe cei care-mi plac mie, dar veți vedea că inclusiv aceștia sunt foarte, foarte diferiți între ei. Iar mie-mi plac din motive diferite.

Încep azi cu Șerban Savu, clujean. Un tip care mie-mi aduce aminte, specialiștii or să-mi dea în cap pentru ce spun , de Bruegel cel Bătrân. Dar eu sunt doar un amator de artă, atât. Deci fără pretenții de specialist, fără să cred că ceea ce zic e mai mult decât un exercițiu acceptabil de subiectivitate.

Revenind la Șerban Savu: prin perspectiva lui așa-zis hiperrealistă, prin desenul foarte sigur, prin culori deseori puternice, prin deloc rara ironie, n-ai cum să-l scoți din zona postmodernă.

Dar poate o să simțiți și voi distanța aia care, într-un mod ciudat, te apropie cu atât mai mult de personajele „prinse-n poză”, ca la Bruegel. Și, mai ales, poate o să-l simțiți și voi un excepțional cronicar al vremii sale, ca pe Bruegel. Sau poate nu.

Dacă o să-l simțiți doar ca pe Șerban Savu, nu cred c-o să se supere… Eu mai adaug doar că o să încerc să vin periodic, poate săptămânal, cu câte un artist pe-aici. Să vedem, sper să-mi iasă.

*

Lucian Dan Teodorovici este scriitor, editor, regizor de teatru şi scenarist.

Foto: Lucrari de Șerban Savu – facebook

02
/10
/18

Agenţia de publicitate Papaya Advertising a lansat, ieri, un clip numit “Copiii referendumului”, prin care îndeamnă la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie. Spotul, inspirat din serialul “The Handmaid’s Tale” (“Povestea slujitoarei”), în care este descrisă viaţa din Gilead, un stat condus de un regim totalitar ultra-religios, unde femeile sunt folosite pentru a procrea, s-a viralizat în scurt timp pe rețelele de socializare.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

27
/08
/18

Făget a devenit în această vară o destinație culturală găzduind prima manifestare artistică din cadrul proiectului Cămine în Mișcare / Moving Fireplaces, eveniment ce face parte dintr-o suită de astfel de activități pregătite de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană și Asociația Prin Banat.

16
/08
/18

În luna august, Asociația Montage dă startul celui mai nou proiect cultural „FUChS(ilis)-ISMUL, EXPERIMENT SOCIO-CROMATIC DE MUZICĂ ȘI MIȘCARE desenat cum se cuvine de Pâlnie și Stamate pe uvertura șalvarilor lui Ismail si Turnavitu de pe lângă Cârligații lui Gayk” sau, mai pe scurt, FUChSIADA, un spectacol „work in progress” conceput de Anca Maria COLȚEANU după scrierile lui URMUZ și produs de artistul Anca Maria Ciofîrlă.

06
/08
/18

Reclama online realizată de Montreal Museum of Fine Arts pentru expoziţia de vară a fost blocată de platforma Facebook pentru că folosea nuduri abstracte pictate de Pablo Picasso. Muzeul a fost nevoit să ia legătura direct cu compania, pentru a reuşi să publice online advertorialul (puteți vedea reclama video în interiorul articolului).