„Băiatul văduvă”, un spectacol despre toxicitatea iubirii
https://www.ziarulmetropolis.ro/baiatul-vaduva-un-spectacol-despre-toxicitatea-iubirii/

Unul dintre spectacolele prezentate publicului în cadrul seriei de performance-uri work in progress din 2021, „Băiatul văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, regizat de Eugen Jebeleanu, a intrat în repertoriul Teatrelli din luna ianuarie a acestui an.

Un articol de Georgiana Ene|28 aprilie 2022

În viziunea lui Eugen Jebeleanu „Băiatul văduvă” începe asemenea unui spectacol lectură, iar pe măsură ce publicului îi este prezentat contextul și este familiarizat cu mediul în care va avea loc acțiunea, în scenă își fac apariția protagoniștii: Tom – Vlad Bîrzanu, o prezență importantă și de valoare pe scenele teatrelor românești, de o delicatețe și fragilitate aparte în rol principal -, art director într-o agenție de publicitate, de la oraș, vine la înmormântarea iubitului său într-o zonă rurală a Canadei. Acolo este întâmpinat de Agathe, mama defunctului – Mihaela Sîrbu, o apariție pe cât de tandră și feminină, pe atât de fermă, cu multe îndoieli asupra situației căreia trebuie să-i facă față, cu teama vizibilă de a le verifica, precum și de celălalt fiu al ei, Francis – Alexandru Chindriș prins și el într-un joc al furiei, a lui pe de-o parte și a situației aparent stranii, pe de altă parte, nevoit să jongleze cu sentimentele vechi pentru fratele lui, dar și cu cele mai noi pentru Tom.

În „Băiatul văduvă” situațiile sunt magistral construite, într-un registru care ține de relativitatea și fragilitatea sentimentelor și a ambiguității, pe fondul unei tristeți profunde, care vine tocmai din faptul că iubirea și certitudinea sunt relative.

Tom se trezește aruncat într-o lume pe care nu o cunoaște – o fermă izolată, un loc în care suferă atât un șoc cultural deoarece viața lui este diferită de ceea ce întâlnește acolo, cât și unul emoțional atunci când înțelege că existența sa și adevărata identitate a iubitului său au fost ascunse mamei acestuia de către fratele său. Băiatul are parte de o întâlnire violentă și senzuală a celor două lumi: una deloc cunoscută, plină de durere, iar cealaltă plină de sentimentul că durerea pe care o simte îi este furată. Astfel, în căutarea reperelor sale el este prins într-o poveste în care valorile sunt declinate în minciuni. Relațiile dintre ei iau amploare într-un fel unic: pe de-o parte sunt tulburătoare și neînțelese în prima fază, ca mai apoi, chiar sub semnul îndoielii și a tristeții, certitudinea își face apariția: iubirea este cea care vindecă și îi forțează pe toți să accepte adevărul.

Întâlnirea dintre cei doi, frate și iubit, este amprentată de stările sufletești ale acestora. Dacă în momentul venirii acestuia la fermă tensiunea dintre ei era la cote maxime, iar durerea și furia pe măsură, Tom reușește să le descompună, să rafineze straturile acestora și să le dozeze cu finețe până la finalul reprezentației, prin excelenta interpretare a lui Vlad Bârzanu.

O prezență tonică este Sara – Cosmina Stratan, iubita secretă, mai degrabă inventată a celui decedat. Apare alături de câinele Uber, cel care are un rol important în acceptarea morții băiatului: aceea a distrugerii adevărurilor false lăsate de acesta, conform caietelor sale din tinerețe pe are le descoperă împreună cu mama lui, atât de necesare pentru supraviețuirea sa: odată, în același ținut, un tânăr a distrus un alt tânăr pentru că iubea pe altul. Asemenea unei tragedii antice, drama aceasta îl ajunge din urmă pe Tom ani mai târziu, aflat într-o etapă critică a vieții, adolescența, când dictatura normalității își pune amprenta asupra celor marginalizați de societate.

Regizorul plasează acțiunea într-un decor minimalist, aproape inexistent, sugestiv care potențează derularea scenelor susținute de muzica live a lui Ovidiu Zimcea, respectă textul lui Bouchard și abordează, pe lângă tema timpului, a condiției umane, a vârstelor sau a iubirii, și pe cea a asumării homosexualității, sindromul Stockholm sau, pur și simplu, toxicitatea unor povești de iubire, de cuplu sau în sânul familiei, care reușesc să trezească empatia prin jocul impecabil actoricesc între tandrețe și violență.

Textul lui Michel Marc Bouchard a devenit cunoscut în urma adaptării cinematografice realizate de Xavier Dolan în 2013, cu el însuși în rolul lui Tom.

Info spectacol:

Concept și regie: Eugen Jebeleanu după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard

Distribuție: Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber

Sound design & music live performance: Ovidiu Zimcea

Traducerea: Diana Nechit & Eugen Jebeleanu

Foto: Mihaela Tulea

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).