Banditul Whisky, saga spărgătorului de bănci Attila Ambrus, în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/banditul-whisky-saga-spargatorului-de-banci-attila-ambrus-in-cinematografe/

Banditul Whisky prezintă o poveste de viaţă impresionantă, din 26 ianuarie pe marile noastre ecrane. Personajul real, născut în România şi emigrat în Ungaria, a fost un veritabil erou popular în Ungaria anilor 1990.

Un articol de Petre Ivan|29 ianuarie 2018

Spărgător de bănci cu numeroase jafuri armate la activ, Attila Ambrus – aflat în aceste zile în România pentru promovarea filmului în cinematografe – era carismatic şi evita vărsările de sânge, spre deosebire de majoritatea tâlharilor cu mână înarmată, personaje mai degrabă sinistre.

Unul dintre episoadele cel mai percutante din film este cel în care viitorul bandit este martor la o crimă – realizată de oamenii în uniformă sub apărarea legilor din Republica Socialistă România. Asta îl marchează, aşa că evită să omoare atunci când, înarmat, jefuieşte bănci.

Este inventiv şi ambiţios, şi poate că – aşa cum îl caracterizează inspectorul de poliţie – este mai dornic să capete faimă decât să se îmbogăţească. Sparge bănci, dar nu se dă la o parte nici de la o activitate cinstită – joacă hochei profesionist la o echipă de club, ba chiar face şi munca de jos fără să se simtă jignit, însă ştie că pentru a fi cineva are nevoie de bani – şi, iată, a găsit o cale să-i facă…

Banditul Whisky, foto Florin Ghioca

 

„Adrenalina şi un erou apropiat de România sunt punctele tari ale premierei Banditul Whisky”, scrie criticul de film Ștefan Dobroiu, după premiera de gală a filmului.

Criticul menționează că „dacă scenariul îndeamnă publicul să ţină cu banditul, interpretarea mult mai complexă a anchetatorului jucat de Zoltán Schneider l-ar putea determina să-l aprecieze mai mult pe acesta din urmă. Împreună, cei doi devin simboluri a doua concepte rivale: giganticul angrenaj şi rotiţa buclucaşă în stare să-l oprească”.

Banditul Whisky, distribuit de Taylor Projects și susținut de Institutul Balassi, rulează din 26 ianuarie, în 17 orașe ale țării și peste 20 de săli de cinema.

Foto: Banditul Whisky – facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.