Berlinale Forum Expanded revine la BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinale-forum-expanded-revine-la-bieff-2017/

Între 28 martie şi 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal – Institute for Film and Video Art şi cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecţia prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Berlin, din secţiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

Un articol de Petre Ivan|28 februarie 2017

Programul tematic Nostalgia for the Future prezintă cel mai recent titlu semnat de celebrul regizor de film experimental Guy Maddin, alături de lucrări ale câtorva dintre cei mai interesanți artiști vizuali contemporani: Clemens von Wedemeyer, Larissa Sansour și Soren Lind.

Analizând rolul subiectiv al cinema-ului în reprezentarea istoriei, aceștia investighează relația complexă a individului cu istoria, lupta personală contra fluxului colectiv al evenimentelor, dihotomia subiectiv versus obiectiv în construirea narațiunilor istorice și a identităților naționale, subminând cu consecvență dictonul conform căruia Istoria e mereu de partea învingătorilor.

Bring Me the Head of Tim Horton de Guy Maddin

Bring Me the Head of Tim Horton de Guy Maddin

Ce poate ieși când un Mélies al zilelor noastre e angajat să producă un making-of pentru un film de război cu mega-buget? O satiră deopotrivă savuroasă și neliniștitoare, dar mai ales sinceră în contradicțiile sale, Bring Me the Head of Tim Horton sondează adânc în inima întunecată a cinema-ului. D

evenit artist ‘de comandă’ pe platourile super-producției Hyena Road, Guy Maddin filmează behind-the-scenes în deșertul iordanian (care joacă rolul Afganistan-ului aflat sub ocupație talibană). Prin manipularea materialului filmat și meditațiile narate pe tema culturii pop și a violenței în cinema, ceea ce trebuia să fie un simplu material promoțional se transformă în subversiune artistică, combinând lupta in/eternă a ego-ului prins între artă și comercial, cu patriotismul gonflat și etica reprezentării.

ESIOD 2015 de Clemens von Wedemeyer

ESIOD 2015 de Clemens von Wedemeyer

Clemens von Wedemeyer propune o viziune lirică a unei metropole dintr-un viitor distopic, în care o comodificare centralizată a transformat tot ce există în valoare monetară: de la spații urbane și structuri sociale, până la memoria noastră colectivă. ESIOD 2015 urmărește călătoria protagonistei către inima acestei noi lumi — banca centrală care stochează toate datele, finanțele și amintirile societății — în încercarea de a-și accesa seiful virtual, pentru a călători înapoi în timp și a transmite un mesaj subversiv către prezent.

La granița dintre real și virtual, corpul devine performativ, iar memoria colectivă și filmul însuși se dezintegrează într-un nor de pixeli, într-o distopie SF ce proiectează criza financiară și virtualizarea muncii și a capitalului într-un viitor nu foarte îndepărtat.

Într-un twist temporal, In the Future They Ate From the Finest Porcelain, semnat de artista de origine palestiniană Larissa Sansour în colaborare cu regizorul danez Soren Lind, investighează importanța miturilor și a ficțiunii în construcția faptelor, a istoriei și a identităților naționale, într-un mix ingenios de live action și CGI, de arheologie, politică și science fiction.

In the Future They Ate From the Finest Porcelain_Larissa Sansour

In the Future They Ate From the Finest Porcelain_Larissa Sansour

Filmul spune povestea unor așa-numiți teroriști narativi, care plantează artefacte arheologice spre a fi descoperite de generațiile viitoare. Acest grup de rezistență narativă influențează astfel parcursul istoriei, artefactele funcționând ulterior ca mărturii ale existenței unui popor fictiv. Implementarea propriului mit devine astfel o operațiune de intervenție politico-istorică, creând de facto o națiune.

Purtând titlul ediției de anul acesta a festivalul, programul competitiv You Are Another Me pune sub semnul întrebării noțiunea de frontieră, explorând în același timp alteritatea și limitele empatiei. Cum ne putem raporta la realitatea altei ființe umane? Putem oare ieși din bula interioară a propriilor minți pentru a înțelege ceva ce nu am trăit noi înșine?

Aceste întrebări au devenit tot mai presante în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. Greutățile altora ajung până la noi sub formă de narațiuni care adesea reduc și înlocuiesc complexitatea vieții, devenind inevitabil ficțiuni filtrate prin perspectiva noastră subiectivă, inerent părtinitoare și distantă.

Abordând problema în mod direct, filmele din acest program, experimente audio-vizuale deopotrivă inovatoare și cu un puternic impact emoțional, dizolvă barierele din calea înțelegerii tragediei Celuilalt.

Imagini brute, filmate de la o fereastră, fotografii făcute în grabă și un voice-over reconstruit din note de jurnal creează imaginea copleșitoare a unui război la persoana întâi.

Câștigător al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj acordat de Academia Europeană de Film, 9 Days — From My Window in Aleppo este un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanțată asupra Războiului Civil din Siria, așa cum este el prezentat de presa occidentală.

Summer de Ronny Trocker

Summer de Ronny Trocker

Fotograful sirian Issa Touma surprinde aici modul în care războiul devine parte din normalitatea vieții de zi cu zi; iar în timp ce focuri de armă asurzitoare se aud dinspre fereastră, arta devine singurul mecanism de supraviețuire posibil.

Nominalizat la premiile BAFTA și la premiile Academiei Europene de Film, Over, de Jörn Threlfall, adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveștile celor ce caută în Europa un tărâm promis al salvării. Inspirat din fapte reale, scurtmetrajul implică activ spectatorii în descifrarea și re-constituirea unei morți misterioase povestite în ordine cronologică inversă.

Înțelegerea succesiunii de evenimente nu oferă nimic din confortul rezolvării unui puzzle; în schimb, finalul șocant, aproape suprarealist, ne lasă cu întrebarea cum s-a putut întâmpla una ca asta?!, prea consternați pentru a îndrăzni să dăm un răspuns.

Din competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer, un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilitățile fotografiilor de a spune poveștile pe care le consumăm.

O plajă înghețată în timp, ca într-un instantaneu: oamenii se bucură de soare, un copil își mănâncă înghețata, în timp ce tatăl îl fotografiază. Însă în cadru apare încă un personaj. Înaintând cu greu prin valuri, un grup de refugiați se îndreaptă către siguranța incertă a plajei, scăpați de la o moarte aproape sigură. Un mix inovativ de modelare 3D și filmare pe 16mm, filmul devine un comentariu politic inteligent despre criza umanitară contemporană. Regizorul Ronny Trocker va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles și al Institutului Italian de Cultură.

Rănile trecutului, atât cele fizice cât și cele psihice, nu se lasă alinate cu ușurință. Acest subiect este focusul filmului Remains from the Desert, povestea tulburătoare a unui tânăr refugiat din Eritreea, capturat și torturat pentru bani. În ciuda cicatricilor care poartă amintirea ororii, peisajul impresionant al deșertului, scenă a teribilelor întâmplări, rămâne impasibil și nevătămat.

În cele din urmă, filmul recunoaște inutilitatea încercărilor de a găsi o logică în activitatea lipsită de sens care e tortura. Singura consolare pare a fi ideea că memoria umană este la fel de fragilă precum corpul și că, puțin câte puțin, totul va fi uitat. Regizorul Sebastian Mez va fi și el prezent la proiecțiile din București, cu susținerea Goethe-Institut.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF are loc în perioada 28 martie — 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF 2017 – bieff.ro

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.