BIEFF – premieră cu 64 de filme şi cel mai bun scurtmetraj de la Veneţia
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-premiera-cu-64-de-filme-si-cel-mai-bun-scurtmetraj-de-la-venetia/

BIEFF 2013 aduce în premieră în România cele mai inedite „lecţii de cinema“ de scurtmetraj ale anului care au cucerit publicul festivalurilor de film de la Veneţia şi Rotterdam.

Un articol de Andrada Văsii|6 noiembrie 2013

BIEFF 2013 aduce în premieră în România cele mai inedite „lecţii de cinema“ de scurtmetraj ale anului care au cucerit publicul festivalurilor de film de la Veneţia şi Rotterdam.

Selecția BIEFF cuprinde 80 de titluri de excepție, iar 65 dintre acestea vor fi proiectate pentru prima dată în România, ca parte a permanentei inițiative a festivalului de a oferi acces publicului autohton la filme-reper în materie de inovație cinematografică.

Câștigător al Premiului Orizzonti pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Veneția, emoționantul Invitation, de Yoo Min-Young, este „un film minimalist despre suferință și nevoia de consolare. Kyungsook ia parte la înmormântarea soțului.

Grație unui reglaj fin de regie și interpretare, simțim efortul ei lăuntric de a nu-și pierde firea într-un moment în care totul pare pierdut. În căutarea unei liniști de moment, se uită prin lucrurile bărbatului. Însă acestea nu îi amintesc de lucruri frumoase din trecut, ci îi dau, puțin câte puțin, motive să creadă că în viața lui a mai existat cineva care trebuie invitat la funeralii“, nota Andreea Mihalcea pentru BIEFF.

Și în acest an, BIEFF continuă excelenta colaborare începută în 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducând din nou la București câteva titluri semnate de artiști vizuali, nominalizate la prestigioasele Tiger Awards for Short Film Rotterdam 2013.

Experimente cinematografice de valoare la BIEFF

Prezent și în competițiile BIEFF 2010 și 2012, artistul vizual Nicolas Provost nu încetează să ne surprindă, revenind anul acesta cu Tokyo Giants, ultima parte din Plot Point, interesanta sa trilogie în care subminează constant convenţiile cinematografice.

Citiţi şi: BIEFF aduce câştigătorul Leopardului de Aur

Episodul final demască puterea sugestiei cinematografice: Provost transformă imaginile filmate în spații reale, cu locuitorii oraşului Tokyo, în ceea ce pare a fi un film Yakuza; trecătorii anonimi devin, fără știrea lor, protagonişti de film, iar tehnicile cinemaului de gen (privirile cu subînţeles, muzica dramatică şi efectele sonore conspirative) creează un suspans irezolvabil şi, în mod surprinzător, chiar firul narativ al filmului.

De asemenea nominalizat la Tiger Awards for Short Films Rotterdam 2013 și câștigător al Mențiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2013, Continuity al artistului vizual Omer Fast propune „o viziune cu totul originală asupra procesului psihologic al doliului.”

BIEFF

Imagine din filmul „Invitation”

Prezent la BIEFF, acesta este „un film tulburător, care sfidează cu îndrăzneală coerența narativă clasică. Ceea ce pare să fie revenirea acasă din Afganistan a unui tânăr soldat german, se dezvăluie a fi, de fapt, un ritual pus în scenă de părinții acestuia, care angajează o serie de escorte masculine să joace rolul fiului lor – în realitate mort în război – într-o încercare dureroasă de a păstra vie memoria copilului dispărut.

O emoționantă poveste despre dificultatea de a trece peste pierderea celor dragi, Continuity e, în același timp, o investigație inteligentă a complexelor relații dintre realitate și ficțiune, atât în viața personală, cât și în cinema.“

Prezentat în premieră la Festivalul de Film de la Roma 2012 și apoi la Bienala de la Veneția 2013, Centrul Pompidou, Rotterdam 2013 și multe alte festivaluri și muzee de renume, „Da Vinci oferă o perspectivă cinematografică impresionantă asupra lumii moderne a sălii de operaţie, în care pacientul pare să aibă doar un rol minor, în vreme ce toţi ochii sunt aţintiţi asupra ecranului de monitorizare medicală.”

„Ultima parte a trilogiei artistului vizual Yuri Ancarani (din care BIEFF a prezentat în 2011 fascinantul IL CAPO) se desfășoară într-un bloc operator, unde o călătorie fabuloasă prin corpul uman este parcursă de mâini robotice, operate de un chirurg printr-un joystick.

Aproape de domeniul science fiction-ului, filmul aduce aminte de „Călătoria Fantastică” a lui Richard Fleischer. Ancarani surprinde întreaga operaţie cu o precizie uluitoare, minunat iluminată, asemenea unei coregrafii halucinante, acompaniate de o coloană sonoră pe măsură“, notau cei de la  Rotterdam Film Festival.

Info:

Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Konrad Adenauer Stiftung, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.

Foto credit: BIEFF

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.