Berlinale respinge un boicot general împotriva cineaştilor ruşi
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinale-respinge-un-boicot-general-impotriva-cineastilor-rusi/

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin s-a pronunţat miercuri împotriva boicotării generale a cineaştilor ruşi ca urmare a războiului declanşat de Rusia în Ucraina, pe care l-a condamnat ferm. Decizii similare au luat anterior şi Cannes-ul şi Veneţia.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 martie 2022

Organizatorii Berlinalei au transmis printr-un comunicat că „se poziţionează clar împotriva unui boicot general asupra operelor culturale în funcţie de provenienţa lor, întrucât în acest fel ar fi reprimate şi numeroase voci critice. Iar lumea are nevoie de voci critice”.

De aceea, chiar şi în contextul „criminalului război de agresiune rus”, Berlinale susţine că nu îi poate exclude sau izola pe cineaştii sau lucrătorii culturali pe baza naţionalităţii lor, deoarece se întâmplă des ca operele lor să conţină critici la adresa regimurilor din ţările din care ei provin.

„Însă este altceva a exclude de la participarea la Berlinale instituţiile oficiale ale statului”, în acest caz fiind vorba de instituţii sau delegaţii ruse, precum şi persoane „care sprijină regimul”, „atât timp cât guvernul rus poartă acest război atroce împotriva Ucrainei”, se precizează în comunicat.

Festivalul este „un loc de întâlnire intercultural” şi „o platformă de dezbatere critică despre evenimente mondiale actuale şi istorice”, amintesc organizatorii.

„Arta şi cultura sunt elemente centrale ale societăţilor democratice, iar festivalurile de film sunt un loc în care artiştii din întreaga lume – indiferent de ţară – îşi pot prezenta operele şi pot intra în dialog”, adaugă comunicatul.

„Numai în spaţii deschise şi creative de reflecţie” filmul şi cultura se pot dezvolta, precizează festivalul.

Berlinale condamnă „ferm” războiul de agresiune al Rusiei, care contravine dreptului internaţional, şi „îşi exprimă solidaritatea cu poporul din Ucraina şi cu toţi cei care se angajează împotriva acestui război”.

Festivalul deplânge invazia rusă şi atacurile împotriva unor obiective civile, precum spitale, şcoli sau blocuri de locuinţe, care au provocat o catastrofă umanitară în Ucraina.

„Gândurile şi empatia noastră se îndreaptă spre victime, spre populaţia care suferă şi spre milioanele de persoane care au fugit” din calea războiului, adaugă textul, care se încheie cu speranţa că în curând se va pune capăt agresiunii ruse şi se va instaura pacea în Ucraina.

La rândul său, Festivalul de la Cannes a anunţat la începutul lunii martie că nu va primi delegaţii ale Rusiei la ediţia de anul acesta (17-28 mai), „atât timp cât invazia rusă din Ucraina continuă”.

„Fidel istoriei sale, care începe în 1939, Festivalul de Film de la Cannes va fi mereu în serviciul artiştilor şi al profesioniştilor din cinema, a căror voce se rídică acum pentru a denunţa violenţa, represiunea, injustiţia, pentru a apăra pacea şi libertatea”, au precizat atunci organizatorii prestigiosului festival, care nu au anunţat o interdicţie generală asupra cineaştilor ruşi.

Şi Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia a transmis deja că va interzice prezenţa delegaţiilor oficiale ruse la eveniment, dar nu îi va opri pe cineaştii ruşi independenţi să participe.



24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.