„Dama de cupă”. Fără scrupule ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/dama-de-cupa-fara-scrupule/

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 noiembrie 2020

Cinema-ul ne-a învățat de mult timp că sub strălucirea unei vieți burgheze se ascund cele mai întunecate instincte și slăbiciuni ale omului și că bogăția nu garantează deloc fericirea. Istoria filmului are o lungă tradiție a unor astfel de povești.

În această tradiție se înscrie și „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al doilea lungmetraj al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy (care a scris scenariul împreună cu Maren Louise Käehne). Un film despre o avocată de succes – soție și mamă a două fetițe – care începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani, cu un trecut cu probleme.

May el-Toukhy polemizează cu obișnuința noastră, sedimentată în timp, de a vedea bărbatul în postura de protagonist dominator, cinic, agresor, dispus să facă orice pentru a-și camufla faptele care ar putea fi văzute ca reprobabile și i-ar putea dărâma statutul familial și profesional. Inversarea rolurilor e un bun punct de pornire și se dovedește marele atu al filmului.

Sigur, ideea nu este nouă – e suficient să ne gândim la personajele destabilizatoare făcute de-a lungul carierei de Isabelle Huppert, pentru a avea un etalon.

Regia sobră și eficientă a lui May el-Toukhy și mai ales interpretarea cunoscutei actrițe daneze Trine Dyrholm fac din eroina din „Dama de cupă” o protagonistă convingătoare. O femeie fascinantă în dezinvoltura cu care își satisface plăcerile sau în lipsa de scrupule cu care își apără pretinsa reputație. Iar May el-Toukhy are grijă să îi ofere destul momente pentru a-și etala complexitatea, trecerile de la control de sine la dezechilibru, de la cinism la mustrări de conștiință, de la demnitate la patetism.

E un spectacol în sine să urmărești nuanțele jocului actoricesc pus la bătaie de admirabila Trine Dyrholm, care domină fiecare secvență.

Însă la fel cum pasiunile distructive ale protagonistei riscă la tot pasul să fie date în vileag și să îi ruineze viața, și scenariul, cu ale sale convenții, iese deseori prea tare în evidență, ceea ce poate împiedica spectatorul să se abandoneze pe deplin poveștii.

Așa se face, de pildă, că Anne nu este o simplă avocată, ci una care apără tinere abuzate (meserie care o ajută în strategiile de manipulare din viața privată), și în plus sunt lansate sugestii că ea însăși ar avea traume din copilărie. Asta ar explica cel puțin parțial comportamentul său de acum. Apoi, pentru că atenția este pusă exclusiv pe protagonistă, personajele soțului și fiului vitreg sunt ceva mai schematice, de unde și senzația că transformările lor nu sunt atât de credibile –  se simte scriitura.

Filmul oscilează astfel între rigiditatea scenariului (salvat parţial de marele plot twist dinspre final) şi libertatea extraordinară a personajului.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.

15
/05
/22

TIFF propune la ediţia din acest an un Focus Polonia, care cuprinde o selecție a Festivalului Internațional de Film New Horizons din Wrocław, producții contemporane, filme cult  și o retrospectivă Krzysztof Kieślowski.

12
/05
/22

“Unde este Anne Frank?, în regia israelianului Ari Folman, este o modalitate inedită prin care publicul poate aprofunda istoria dincolo de manualele școlare sau cărțile de istorie, un promotor al memoriei și al cultivării valorilor democratice, un instrument al educației despre Holocaust, despre importanța combaterii discriminării, rasismului și a atitudinilor extremiste”, declară reprezentanții Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în Romania “Elie Wiesel”, în contextul lansării filmului în cinematografele din țară începnd cu 20 mai.

12
/05
/22

În paralel cu cea de-a 15-a ediție a festivalului One World Romania, în luna mai se vor desfășura mai multe evenimente KineDok, inclusiv în cadrul festivalului. Programul promovează filmul documentar în spații neconvenționale din șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România.