Berlinale respinge un boicot general împotriva cineaştilor ruşi
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinale-respinge-un-boicot-general-impotriva-cineastilor-rusi/

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin s-a pronunţat miercuri împotriva boicotării generale a cineaştilor ruşi ca urmare a războiului declanşat de Rusia în Ucraina, pe care l-a condamnat ferm. Decizii similare au luat anterior şi Cannes-ul şi Veneţia.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 martie 2022

Organizatorii Berlinalei au transmis printr-un comunicat că „se poziţionează clar împotriva unui boicot general asupra operelor culturale în funcţie de provenienţa lor, întrucât în acest fel ar fi reprimate şi numeroase voci critice. Iar lumea are nevoie de voci critice”.

De aceea, chiar şi în contextul „criminalului război de agresiune rus”, Berlinale susţine că nu îi poate exclude sau izola pe cineaştii sau lucrătorii culturali pe baza naţionalităţii lor, deoarece se întâmplă des ca operele lor să conţină critici la adresa regimurilor din ţările din care ei provin.

„Însă este altceva a exclude de la participarea la Berlinale instituţiile oficiale ale statului”, în acest caz fiind vorba de instituţii sau delegaţii ruse, precum şi persoane „care sprijină regimul”, „atât timp cât guvernul rus poartă acest război atroce împotriva Ucrainei”, se precizează în comunicat.

Festivalul este „un loc de întâlnire intercultural” şi „o platformă de dezbatere critică despre evenimente mondiale actuale şi istorice”, amintesc organizatorii.

„Arta şi cultura sunt elemente centrale ale societăţilor democratice, iar festivalurile de film sunt un loc în care artiştii din întreaga lume – indiferent de ţară – îşi pot prezenta operele şi pot intra în dialog”, adaugă comunicatul.

„Numai în spaţii deschise şi creative de reflecţie” filmul şi cultura se pot dezvolta, precizează festivalul.

Berlinale condamnă „ferm” războiul de agresiune al Rusiei, care contravine dreptului internaţional, şi „îşi exprimă solidaritatea cu poporul din Ucraina şi cu toţi cei care se angajează împotriva acestui război”.

Festivalul deplânge invazia rusă şi atacurile împotriva unor obiective civile, precum spitale, şcoli sau blocuri de locuinţe, care au provocat o catastrofă umanitară în Ucraina.

„Gândurile şi empatia noastră se îndreaptă spre victime, spre populaţia care suferă şi spre milioanele de persoane care au fugit” din calea războiului, adaugă textul, care se încheie cu speranţa că în curând se va pune capăt agresiunii ruse şi se va instaura pacea în Ucraina.

La rândul său, Festivalul de la Cannes a anunţat la începutul lunii martie că nu va primi delegaţii ale Rusiei la ediţia de anul acesta (17-28 mai), „atât timp cât invazia rusă din Ucraina continuă”.

„Fidel istoriei sale, care începe în 1939, Festivalul de Film de la Cannes va fi mereu în serviciul artiştilor şi al profesioniştilor din cinema, a căror voce se rídică acum pentru a denunţa violenţa, represiunea, injustiţia, pentru a apăra pacea şi libertatea”, au precizat atunci organizatorii prestigiosului festival, care nu au anunţat o interdicţie generală asupra cineaştilor ruşi.

Şi Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia a transmis deja că va interzice prezenţa delegaţiilor oficiale ruse la eveniment, dar nu îi va opri pe cineaştii ruşi independenţi să participe.



28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.