Festivalul Filmului Palestinian 2019 – Invitație la descoperirea unei cinematografii îndrăznețe
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-filmului-palestinian-2019-invitatie-la-descoperirea-unei-cinematografii-indraznete/

PREVIEW A doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian (FFP) are loc de joi şi până duminică la Cinema Muzeul Țăranului din Bucureşti. Programul cuprinde 11 filme de ficţiune, documentare şi animaţie, însoţite de evenimente conexe şi invitaţi speciali.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 noiembrie 2019

La invitația fotografului Ionuț Trandafirescu, unul dintre inițiatorii, în 2018, ai Centrului Cultural Palestinian, organizator al Festivalului Filmului Palestinian din București, am realizat pentru al doilea an selecția FFP. 

Mai jos am explicat care e ideea din spatele festivalului, cum a fost la prima ediție, ce cuprinde selecția din acest an și despre ce vorbim când vorbim despre cinematografia palestiniană.

Programul este disponibil aici, iar abonamentele și biletele pot fi luate de pe Eventbook.

 

despre prima ediție din 2018 și despre motivația festivalului

Ideea din spatele festivalului este de a oferi publicului cinefil din România şansa de a descoperi mica cinematografie palestiniană, prin filme care nu ajung în distribuţia de la noi şi, cu puţine excepţii, nici în numeroasele evenimente cinematografice din ţară. Însă nu e vorba de orice fel de filme – punctul de pornire este valoarea lor. Aşa că le aducem pe cele mai bune, pe cele mai îndrăzneţe şi mai puternice, indiferent dacă sînt realizate de cineaşti palestinieni sau de cineaşti din diverse alte ţări care au filmat în teritorii palestiniene, în special în Gaza.

Şi pentru că e inevitabil ca aceste filme să trateze realităţile palestinienilor de azi, dar şi de ieri, festivalul este şi o invitaţie la descoperirea unei culturi, a unei istorii şi a unor oameni la care avem cu greu acces în afara relatărilor din mass-media internaţionale.

Prima ediţie s-a desfăşurat pe parcursul a trei zile şi a propus cinci filme de lungmetraj (ficţiune şi documentar) şi discuţii cu doi invitaţi foarte speciali: regizorul Raed Andoni şi actorul Mohammad Bakri, două personalităţi ale cinematografiei palestiniene. Au fost proiecţii desfăşurate în majoritate cu sala plină, ceea ce a confirmat principalele două atuuri pe care mizăm: calitatea filmelor şi excentricitatea unei cinematografii (în sensul bun al termenului). A doua ediţie este mai extinsă: patru zile şi 11 filme (şapte lungmetraje şi patru scurtmetraje).

principiile selecției de la a doua ediție

După cum se poate intui, numărul potenţialelor producţii cinematografice care pot fi selectate nu este foarte mare. Dar, chiar şi aşa, nu facem rabat de la valoare şi nu aducem orice. Selectăm doar vârfurile, acele filme care impresionează în primul rând prin limbajul cinematografic, şi abia apoi prin subiect. Diversitatea de genuri vine şi din opţiunile relativ reduse, dar şi din dorinţa de a reflecta vitalitatea acestei mici cinematografii.

În realizarea selecţiei am pornit de la trei surse de inspiraţie: festivalurile internaţionale mari (dar şi diversele festivaluri de film palestinian răspândite în lume), diferite reviste de cinema şi baze de date cu filme şi contactele pe care le avem cu producători/realizatori palestinieni şi Departamentul de Cinema din Palestina. Văd cât mai multe filme şi, în final, le aleg şi le propun pe cele pe care le consider relevante pentru publicul din România, în special pentru publicul cinefil. Merită precizat că FFP nu se adresează doar unui potenţial public palestinian sau arab, ci în primul rând numeroşilor spectatori de filme de calitate din Bucureşti, cei care merg constant la cinema şi la festivaluri.

despre numărul mare de coproducții 

Numărul mare de coproducţii se explică, pe de o parte, prin nevoia cineaştilor palestinieni de a găsi bani în alte ţări pentru proiectele lor, în contextul în care – nu e greu de imaginat – fondurile din Palestina sunt insuficiente. O altă explicaţie este şi interesul unor cineaşti străini pentru realităţile palestiniene, aşa că e firesc să se ajungă la coproducţii.

despre focusul Gaza

Focusul Gaza a venit, parţial, de la sine. Unele dintre filmele pe care le-am văzut pentru selecţie, în special documentare, erau despre oameni din Gaza şi poveştile lor. Inspirat şi dintr-un focus similar, dar mult mai amplu, organizat de Festivalul Filmului Palestinian de la Paris, am decis că cele mai bune trei documentare despre Gaza văzute în ultimul an ar merita incluse într-o secţiune specială, marcată ca atare.

Dar nu e vorba de orice filme. Stefano Savona (2018), realizat de italianul Stefano Savona, a fost ales cel mai bun documentar la Festivalul de la Cannes anul trecut. Este un tulburător film de nonficţiune animat, despre tragedia unei familii şi a unei comunităţi afectate de război de la marginea oraşului Gaza.

La fel de impresionant este şi Gaza (2019), realizat de doi regizori irlandezi, Garry Keane şi Andrew McConnell, care ne prezintă viaţa de zi cu zi a oamenilor din acest teritoriu, cu tot ce înseamnă asta. Filmul a fost la Sundance şi este propunerea Irlandei pentru o nominalizare la Premiile Oscar 2020.

O bijuterie ascunsă este cel de-al treilea titlu din acest focus, The Apollo of Gaza (2018), realizat de elveţianul Nicolas Wadimoff. Un documentar-anchetă despre povestea misterioasă unei statui a lui Apolo, aparent veche de peste 2.500 de ani şi descoperită în 2013 în Gaza, care de fapt vorbeşte, subtil, atît despre istorie, cât şi despre prezentul politic şi social.

despre alte atracții din program și invitații ediției

În afară ce cele trei documentare menţionate deja, mai avem trei lungmetraje de ficţiune şi un lungmetraj de animaţie, la care se adaugă şi patru scurtmetraje. De neratat este drama din deschidere, Mafak (Şurubelniţa, 2018), puternicul debut al regizorului Bassam Jarbawi, proiectat anul trecut la Festivalul de la Veneţia şi arătat acum în premieră în România. Filmul discută una din temele prezente în două-trei dintre filmele de la prima ediţie de anul trecut: traumele celor care trec prin închisorile israeliene. După proiecţia din cadrul galei de deschidere, publicul va putea sta de vorbă cu tînăra actriţă palestiniană Mariam Basha.

Premiat cu o menţiune specială în Competiţia de la Cannes în luna mai, It Must Be Heaven (2019), noua comedie a celebrului regizor palestinian Elia Suleiman, propusă de Palestina la Premiile Oscar, va fi proiectat la închidere şi va fi introdus de invitata specială a acestei ediţii a FFP, Lina Bokhary, şefa Departamentului de Cinema din cadrul Ministerului Culturii din Palestina, care va vorbi despre starea cinematografiei palestiniene.

De la Cannes, dar de la ediţia din 2015, recuperăm un film foarte interesant şi proaspăt, Dégradé, de Arab Nasser şi Tarzan Nasser – o dramedie cu acţiunea plasată într-un salon de frumuseţe pentru femei în Gaza.

O altă temă des întâlnită în cinematografia palestiniană este drama refugiaţilor. Subiectul este tratat într-un emoţionant şi curajos lungmetraj de animaţie, Wardi (Turnul, 2018), realizat de norvegianul Mats Grorud, care va sta de vorbă cu publicul prin Skype, la finalul proiecţiei.

Materialul a fost publicat inițial, sub formă de interviu, pe aperitiff.tiff.ro.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »