„Umbre 3”. Băieți răi de România
https://www.ziarulmetropolis.ro/umbre-3-baieti-rai-de-romania/

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO şi scris şi regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că naraţiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 noiembrie 2019

Primul episod al sezonului al treilea nu servește atât la refacerea unor legături cu firele narative din precedentele două sezoane, la reîmprospătarea memoriei spectatorilor despre relațiile dintre personaje și la lansarea noilor piste ale poveștii din cele șapte episoade din acest an.

Este în primul rând o demonstrație de forță din partea lui Bogdan Mirică. O încordare a mușchilor.

Narațiunea se întrevede la fel de firavă, puțin interesantă și eșalonată după logica amânării și a volutelor, binecunoscută în cazul unor astfel de serii: o tatonare între polițiști dornici de revanșă și mafioți care pregătesc un mare transport de droguri. Totul e diluat pe ici-colo cu scene de familie, intime, de devoalare a unor traume, de care suferă însă aproape exclusiv personajele feminine (jucate de Andreea Vasile, Maria Obretin și Mădălina Craiu), un profund clișeu.

Însă nu asta pare a fi miza. Cel puțin nu a primului episod, pentru că de la al doilea serialul se așază liniștit pe calea primelor două sezoane, deși e vizibil mai atent lucrat, mai stilizat, atât în privința scenografiei (Cristian Niculescu) și a imaginii (Andrei Butică), dar și a muzicii.

Însă prima oră este dedicată în special apariției în scenă a personajelor. O intrare spectaculoasă. Aproape toate sunt cunoscute din sezonul trecut, doar că par să fi trecut printr-un upgrade – sunt mai bine conturate și ceva mai credibile.

Această defilare de personaje care aspiră, pe alocuri multe prea strident, să devină memorabile are un anume farmec și arată talentul și mai ales plăcerea lui Bogdan Mirică de a crea băieți răi, chiar și atunci când e vorba de polițiști.

Pare că serialul pentru asta e făcut și restul nici nu contează atât de mult – în fond, acțiunea propusă de scenariu poate fi plasată oriunde și nu spune mai nimic despre România.

Rând pe rând, printre alte personaje, își fac intrarea mafioții jucați de Șerban Pavlu, Costel Cașcaval, Doru Ana, Sergiu Costache, Augustin Viziru sau Vitalie Bantaș, și polițiștii duri interpretați de Laurențiu Bănescu sau, în plan secund, de Ioan Paraschiv și Adrian Titieni.

De la replici, care nu scapă totuși de unele vulgarități și teribilisme, deși sunt mai puțin excentrice și într-o limbă română mai realistă decât până acum, și până la modul în care sunt filmați actorii, toate aceste personaje sunt făcute să transmită forță și, mai ales, să fie cool. Nu e un pariu foarte ambițios, dar e reușit, cel puțin pentru convenția pe care serialul și-o asumă.

Câștigul real al acestui nou sezon este că regia lui Bogdan Mirică demonstrează că actorii români pot juca credibil, cu voluptate, și astfel de personaje, și nu doar oameni simpli pe care îi întâlnim mereu în jurul nostru, și ridică la un alt nivel acest tip de producție de televiziune în România, mai apropiată de o viziune de autor.

În rest, reiau ce ziceam și după primul episod din sezonul doi din 2017, și anume că „Umbre” este un simplu produs TV de divertisment și de consum, pe care îl uiți imediat ce l-ai vizionat, chiar dacă ți-a plăcut să revezi o generație de actori foarte buni și ai apreciat siguranța și chiar unele îndrăzneli ale regiei.

Sezonul al treilea din „Umbre” este disponibil integral pe platforma HBO GO începând de miercuri, 20 noiembrie. Iar în aceeași zi, de la ora 22.00, primele două episoade pot fi văzute pe postul de televiziune HBO.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »