„Umbre 3”. Băieți răi de România
https://www.ziarulmetropolis.ro/umbre-3-baieti-rai-de-romania/

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO şi scris şi regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că naraţiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 noiembrie 2019

Primul episod al sezonului al treilea nu servește atât la refacerea unor legături cu firele narative din precedentele două sezoane, la reîmprospătarea memoriei spectatorilor despre relațiile dintre personaje și la lansarea noilor piste ale poveștii din cele șapte episoade din acest an.

Este în primul rând o demonstrație de forță din partea lui Bogdan Mirică. O încordare a mușchilor.

Narațiunea se întrevede la fel de firavă, puțin interesantă și eșalonată după logica amânării și a volutelor, binecunoscută în cazul unor astfel de serii: o tatonare între polițiști dornici de revanșă și mafioți care pregătesc un mare transport de droguri. Totul e diluat pe ici-colo cu scene de familie, intime, de devoalare a unor traume, de care suferă însă aproape exclusiv personajele feminine (jucate de Andreea Vasile, Maria Obretin și Mădălina Craiu), un profund clișeu.

Însă nu asta pare a fi miza. Cel puțin nu a primului episod, pentru că de la al doilea serialul se așază liniștit pe calea primelor două sezoane, deși e vizibil mai atent lucrat, mai stilizat, atât în privința scenografiei (Cristian Niculescu) și a imaginii (Andrei Butică), dar și a muzicii.

Însă prima oră este dedicată în special apariției în scenă a personajelor. O intrare spectaculoasă. Aproape toate sunt cunoscute din sezonul trecut, doar că par să fi trecut printr-un upgrade – sunt mai bine conturate și ceva mai credibile.

Această defilare de personaje care aspiră, pe alocuri multe prea strident, să devină memorabile are un anume farmec și arată talentul și mai ales plăcerea lui Bogdan Mirică de a crea băieți răi, chiar și atunci când e vorba de polițiști.

Pare că serialul pentru asta e făcut și restul nici nu contează atât de mult – în fond, acțiunea propusă de scenariu poate fi plasată oriunde și nu spune mai nimic despre România.

Rând pe rând, printre alte personaje, își fac intrarea mafioții jucați de Șerban Pavlu, Costel Cașcaval, Doru Ana, Sergiu Costache, Augustin Viziru sau Vitalie Bantaș, și polițiștii duri interpretați de Laurențiu Bănescu sau, în plan secund, de Ioan Paraschiv și Adrian Titieni.

De la replici, care nu scapă totuși de unele vulgarități și teribilisme, deși sunt mai puțin excentrice și într-o limbă română mai realistă decât până acum, și până la modul în care sunt filmați actorii, toate aceste personaje sunt făcute să transmită forță și, mai ales, să fie cool. Nu e un pariu foarte ambițios, dar e reușit, cel puțin pentru convenția pe care serialul și-o asumă.

Câștigul real al acestui nou sezon este că regia lui Bogdan Mirică demonstrează că actorii români pot juca credibil, cu voluptate, și astfel de personaje, și nu doar oameni simpli pe care îi întâlnim mereu în jurul nostru, și ridică la un alt nivel acest tip de producție de televiziune în România, mai apropiată de o viziune de autor.

În rest, reiau ce ziceam și după primul episod din sezonul doi din 2017, și anume că „Umbre” este un simplu produs TV de divertisment și de consum, pe care îl uiți imediat ce l-ai vizionat, chiar dacă ți-a plăcut să revezi o generație de actori foarte buni și ai apreciat siguranța și chiar unele îndrăzneli ale regiei.

Sezonul al treilea din „Umbre” este disponibil integral pe platforma HBO GO începând de miercuri, 20 noiembrie. Iar în aceeași zi, de la ora 22.00, primele două episoade pot fi văzute pe postul de televiziune HBO.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.