„Bestiaire” și „Who Wants to Kill Jessie” – lumi pe care le ignorăm, lumi care ne acaparează
https://www.ziarulmetropolis.ro/bestiaire-si-who-wants-to-kill-jessie-lumi-pe-care-le-ignoram-lumi-care-ne-acapareaza/

Centrul Ceh vă aşteaptă luni şi de marţi, de la ora 20:00, cu două proiecţii care propun o schimbare de perspectivă – intrăm în lumea animalelor odată cu proiecţia filmului „Bestiaire”, la Documentary Mondays, şi suntem invadaţi de personaje de benzi desenate deodată cu protagoniştii filmului „Who Wants to Kill Jessie”, pe 20 noiembrie, la Fiction Tuesday.

Un articol de Liliana Matei|16 noiembrie 2018

Relațiile dintre oameni și animale s-au desfășurat într-o permanentă tensiune timp de multe secole, însă astăzi pare că am ajuns, cu ajutorul tehnicii, la un echilibru – nu ne mai este frică de ele, pentru că știm cum să le supunem. Spațiile mici, industrializarea, zgomotele puternice au devenit cotidiene pentru noi, însă animalele, puse în prezența acestor elemente, sunt dezorientate și nu sunt în stare să proceseze ce se întâmplă cu ele. Luni vedem în Bestiaire cum regizorul Denis Côté aduce privitorul în intimitatea animalelor. Pe măsură ce documentarul se adâncește într-o excursie prin Parc Safari în Quebec, nu mai e clar cine este observatorul: Côté sau animalele?

Documentarul, care a fost proiectat în acest an la Cannes, nu necesită foarte multe cuvinte, iar singurele intervenții vorbite par să contemple situația în care oamenii și animalele au ajuns să viețuiască pe pământ.

Marți ne desprindem de lumea tăcută din Bestiaire și urmărim la Fiction Tuesday o comedie sci-fi, care surprinde urmările nedorite ale intervenției oamenilor în lumea viselor. Soția inventatorului Jindrich încearcă să-i elimine acestuia coșmarurile, însă o aduce în schimb la viață pe Jessie, supereroina unei benzi desenate. Filmul capătă amploare când realizăm că în lumea noastră au pătruns, odată cu Jessie, și dușmanii săi, iar viața soților se transformă într-un fiasco umplut în timp real de replici din bule de dialog. La o privire mai atentă, Who Wants to Kill Jessie (foto sus), în regia lui Václav Vorlíček, dezvăluie prin satiră dorința unui regim totalitar care ar controla visele și fanteziile oamenilor.

„Bestiaire”

Deși Bestiaire și Who Wants to Kill Jessie par inițial total diferite, ceea ce le leagă este manipularea pe care omul o face cu privire la cele două lumi, transformările pe care acesta le dorește devenind o realitate tristă în cadrul primului film și o distopie, ce-i drept comică, pentru cel de-al doilea.

Centrul Ceh vă așteaptă, așadar, luni pentru Bestiaire și marți pentru Who Wants to Kill Jessie, de la ora 20:00. Intrarea este liberă, se face de la 19:30 și berea este din partea casei!

Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

13
/01
/22

Dacă pentru mulți dintre noi sfârșitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în fața unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.

10
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Miza celor mai multe filme de epocă, bazate în general pe romane, este de a crea un conflict între moravurile vremii şi secrete intime care, dacă ar fi dezvăluite, ar fi condamnate public.

07
/01
/22

Independența Film, casa de distribuţie care promovează în România de 25 de ani filme independente de referință, premiate sau prezentate la marile festivaluri de film, anunță titlurile care vor fi lansate în cinema în primăvara anului 2022.