Bucureşti – două ipostaze cinematografice
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucuresti-doua-ipostaze-cinematografice/

Două mediumetraje prezentate la Divan Film Festival au avut în centru oraşul Bucureşti: „Marilena de la P7”, de Cristian Nemescu, de la a cărui lansare s-au împlinit 10 ani, şi foarte puţin cunoscutul – dar extraordinarul – documentar color „Bucureşti”, realizat în 1942 de cineastul amator Nicolae Traian Bratu.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 august 2016

Cea de-a şaptea ediţie a Divan Film Festival din Portul Cultural Cetate a avut ca temă „Poveşti urbane din Balcani” şi, printre altele, a marcat 10 ani de la apariţia unuia dintre cele mai exotice şi atipice filme din cinematografie română.

Este vorba de mediumetrajul „Marilena de la P7”, lansat la Cannes în 2006, anul morţii regizorului său, tânărul Cristian Nemescu, şi a sunetistul Andrei Toncu. Filmul rezistă probei timpului, iar diferenţele dintre cinemaul exploziv şi „colorat” al lui Nemescu şi realismul reţinut al colegilor săi de generaţie ies acum şi mai mult în evidenţă.

Şi fac cu atât mai regretabilă dispariţia prematură a cineastului care ar fi putut îmbogăţi Noul Cinema Românesc (mai mult decât a făcut-o deja prin „California Dreamin’”) şi care, aşa cum s-a scris, ar fi putut oferi o alternativă solidă la estetica realistă şi poate chiar o nouă direcţie (complementară celei iniţiate de Cristi Puiu).

Deşi „Marilena de la P7” (scris de Nemescu şi de scenaristul Tudor Voican) era plasat într-un mizer cartier bucureştean, spaţiul pe care îl creează este dominat de un realism magic ancorat în tradiţia unui cinema foarte apropiat de Fellini sau Tornatore.

Un spaţiu al visării, al trăirilor intense şi al pulsiunilor puternice. Energia electrizantei Marilena (Mădălina Ghiţescu) este conectată la vibraţia întregului cartier. Iar universul blocurilor cenuşii, sărăciei, prostituatelor şi morţii este redat prin sensibilitatea adolescentului Andrei (Gabriel Huian), astfel că totul este învăluit într-o atmosferă caldă, umană, care atenuează din duritatea existenţei la periferie.

Cinemaul lui Cristian Nemescu era un cinema-spectacol: mişcări bruşte ale camerei de filmat, un montaj alert şi cu tăieturi mereu surprinzătoare, prim-planuri sugestive şi cadre foarte largi, evadare în vis (acolo unde totul e posibil), dialoguri spirituale, muzică din belşug şi cu o puternică încărcătură dramaturgică şi un joc cu cadrele care sfida aşteptările.

Primul film românesc color

Prezentat la Divan Film Festival în cadrul unui calup de patru scurtmetraje româneşti mute, documentarul „Bucureşti” (41 min.) a fost lansat de cineastul amator Nicolae Traian Bratu în 1942, în plin război şi în timpul alianţei României antonesciene cu Germania nazistă a lui Hitler.

Este considerat a fi primul film românesc color, iar potrivit istoricului de film Marian Ţuţui, nu se ştie unde se află originalul, care a fost filmat pe 16 mm (foarte probabil la una dintre televiziunile private din România, unde ar fi fost vândut de urmaşii regizorului).

Omagiu adus capitalei – filmată în toate cele patru anotimpuri -, „Bucureşti” este în primul rând un foarte preţios document vizual, deoarece surprinde foarte multe dintre punctele reprezentative (clădiri, străzi, parcuri) ale unui oraş înainte de transformările arhitecturale radicale aduse de comunism, dar şi obiceiurile şi activităţile de recreere ale locuitorilor. Dincolo de această bogată informaţie istorică pe care o oferă şi de curiozitatea pe care o stârneşte, filmul este şi o formă de recuperare a memoriei (fiind, bineînţeles, interzis de regimul instalat după război).

Fără comentariu din off, dar cu intertitluri jucăuş-ironice (în română şi germană), filmul, deşi a avut ca scop iniţial promovarea turistică a Bucureştiului, se dovedeşte acum mai mult decât atât: o operă cinematografică îndrăzneaţă care, la limită, poate fi încadrată în tradiţia aşa-numitului gen „simfonia oraşului”. Un gen nefrecventat în România, dar dezvoltat în anii `20, în special de cineaştii de avangardă, care încercau să surprindă viaţa agitată din oraşe, aflate atunci în plină dezvoltare. Un film cu cadre foarte scurte care îl fac extrem de dinamic.

„Bucureşti” este, totuşi, portretul idilic al unui oraş în care sărăcia si viaţa grea de zi cu zi a oamenilor simpli par să nu existe şi în care totul este veselie şi voie bună. Şi chiar ecoul războiului este ocultat, deşi se văd câteva cadre cu soldaţi, iar la parada militară de 10 Mai (Ziua Regalităţii) se poate observa arborat drapelul nazist, indiciu al perioadei în care au fost realizate filmările. Din această perspectivă, filmul are şi o uşoară latură propagandistică, ce acum îşi pierde însă relevanţa.

Documentarul lui Nicolae Traian Bratu merită recuperat şi eventual lansat pe internet, pentru că valoarea sa depăşeşte cadrul unui document vizual de epocă, reuşind să fie un film stimulativ şi unicat în cinematografia română.

31
/07
/23

București, 27 iulie 2023 - Bucharest International Film Festival (BIFF) revine în capitala României pentru a XIX-a ediție care se va desfășura anul aceasta în perioada 15-22 septembrie, aducând în prim plan unele dintre cele mai captivante și inspirate filme din întreaga lume.

30
/07
/23

Asociația One World Romania şi centrul Mediawise Society duc educaţia media şi filmul documenar în mai multe biblioteci din România, activându-le ca hub-uri culturale și semnalând utilitatea lor ca noduri accesibile ale cunoașterii.

27
/07
/23

A 80-a ediţie a prestigiosului Festival de Film de la Veneţia se anunţă una promiţătoare, cel puţin pe hârtie: nume mari al cinematografiei mondiale concurează pentru Leul de Aur, iar secţiunile necompetiţionale includ la rândul lor cineaşti celebri.

27
/07
/23

August Film este o companie nouă de distribuție a cărei misiune este să aducă publicului din România filme care spun povești personale, filme care au curajul să vorbească despre subiecte incomode, păstrându-și în același timp abordarea umană, plină de emoții autentice, cu care te poți identifica ușor, filme care inspiră - pe scurt, filme pe care cineva le-ar recomanda oamenilor pe care-i iubește.

27
/07
/23

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va fi deschis anul acesta de cel mai nou film al câștigătorului primului trofeu al său. În 2004, la prima ediție, filmul câștigător al competiției de lungmetraj era „Buongiorno, note” în regia lui Marco Bellocchio care revine pe marele ecran de la Sfântu Gheorghe, după douăzeci de ani, cu „Kidnapped” – povestea unui tânăr evreu răpit și convertit la catolicism în 1858.

25
/07
/23

De azi și până duminică, pe 30 iulie, poposește în Parcul Tăbăcăriei din Constanța, lângă Țara Piticilor, caravana Filme în aer liber și aduce publicului constănțean 6 proiecții în aer liber ale unor filme de Oscar, dar și spectacole de magie, percuție și pantomimă la care intrarea este liberă. Mai multe detalii se găsesc pe Facebook și pe https://filminaerliber.ro/.

25
/07
/23

Pe 19 iulie, sute de vedete din România au fost prezente la avanpremiera de gală a filmului Barbie distribuit la nivel național de Vertical Entertainment, producție care a pictat întreaga lume în roz. Evenimentul a avut loc la Cineplexx din Băneasa Shopping City și a adus o mică parte din Lumea Barbie, spre încântarea celor prezenți.

21
/07
/23

Creatrix Fama, organizatorul temerarului Film O’Clock International Festival desfășurat simultan în șapte țări aflate pe meridianul de 25 grade longitudine estică, anunță cu bucurie deschiderea înscrierilor pentru programul de mentorat "Her Story, Her Future". Acest program are ca scop sprijinirea și încurajarea femeilor din industria filmului, oferindu-le oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile personale și profesionale într-un mediu sigur și susținător.

19
/07
/23

Festivalul Cinemascop vine agale cu a șasea ediție! Sunteți așteptați din nou în grădina de vară din Eforie Sud, între 1-6 august, cu filme, ateliere de creație pentru copii, dar și surprize, cum ar fi o petrecere silent disco. Ca de obicei, intrarea este liberă, iar grădina se deschide zilnic la ora 18:00.

19
/07
/23

Festivalul Ceau, Cinema! a sărbătorit zece ani alături de public şi invitaţi. Un cineconcert, cel puţin 30 de filme, întâlniri cu peste 20 de cineaşti din ţară şi străinătate, dezbateri, ateliere, o expoziţie aniversară şi o lansare de carte au făcut parte din programul ediţiei aniversare, care a avut loc între 12 şi 16 iulie la Timişoara.