(burn)OUT și Recovery. Cercetare performativă despre epuizare și recuperare
https://www.ziarulmetropolis.ro/burnout-si-recovery-cercetare-performativa-despre-epuizare-si-recuperare/

Artistele Alina Uşurelu, Andreea Novac şi Irina Marinescu, fondatoarele Developing Art, lansează două proiecte în tandem pe tema epuizării şi a recuperării după epuizare: (burn)OUT şi Recovery au loc din martie până în septembrie 2022 în Bucureşti, Cluj, Iaşi, Socolari şi Timişoara.

Un articol de Liliana Matei|21 martie 2022

Artistele colaborează cu psihologi, sociologi, artiști și cu publicul pentru a investiga cauzele epuizării și metode de recuperare, folosind și canalizând experiența coregrafică, expertiza invitaților și experiențele personale, în contextul în care nevoia de instrumente pentru a face față epuizării este din ce în ce mai acută, nu doar în sectorul cultural independent.

„Epuizarea se manifestă și în relațiile personale și, în primul rând, în corpurile noastre, nu doar în cultura muncii”, spune Irina Marinescu, coregrafă, dansatoare și una dintre inițiatoarele proiectului. Ea adaugă: „În cele două proiecte vreau să pun în relație trei concepte: munca, energia, emoțiile. Mă voi uita la ce înseamnă experiențele de lucru, tipul de energie pe care îl investim sau îl primim din activitățile pe care le facem și percepția și manifestarea emoțiilor în corp. Mă raportez la muncă din punct de vedere al energiei investite și al felului în care poate fi sintetizat în mișcare și relațional această energie – în mod principal în relație cu ceea ce simțim. Spectrul emoțional este, în general, ceea ce mă preocupă în activitatea mea ca artistă și în contextele pe care le propun publicului, pe care îl invit să contribuie cu experiențele personale”, concluzionează Marinescu. Ea se află în aceste zile la Timișoara, în cadrul rezidenței găzduite de Unfold Motion, în cadrul căreia artista cercetează, experimentează și dialoghează cu publicul, asistată de partenera sa de proiect, psiho-terapeuta Mihaela Vechiu.

Fenomenul burnout merită o analiză extinsă, mai ales în contextul în care epuizarea a devenit parte integrantă și este tolerată în practicile sociale contemporane. Cercetarea despre epuizare pe care o propune Andreea Novac abordează conceptul la intersecția dintre personal și social. Din această perspectivă, miza cercetării performative stă în a problematiza în jurul practicilor sociale în care fenomenul burnout se manifestă, în conștientizarea efectelor sale la scară largă și în valorificarea unor poziționări critice în legătură cu acest fenomen. În cadrul proiectului Recovery, în tandem cu socioloaga Fidelie Kalambayi, Andreea Novac va cerceta modalități de recuperare, din perspectivă relațională și socială. Rezidența sa se va structura în jurul câtorva direcții ce problematizează experiența socială a epuizării și recuperării, procesele personale și relaționale afectate, instrumentele folosite pentru a îmbunătăți calitatea relațiilor sociale, acțiunile individuale în sensul recuperării care ar putea avea ecou în social.

Alina Ușurelu declară: „În cele două proiecte îmi procesez propria tranziţie către o conştientizare mult mai profundă a emoţiilor, a felului în care mă raportez la mediul profesional şi încerc să schimb lucruri în rutina zilnică şi în felul în care mă privesc pe mine şi ca om, şi ca artist. M-am bucurat foarte tare să pot contribui cu Andreea şi Irina împreună cu care am conceput cele două proiecte. Mă bucur că suntem împreună în acest proces, pentru prima dată din 2017, de când am înfiinţat asociaţia.” Alina Ușurelu va lucra cu medicul Roxana Negureanu, pentru a afla cum se simte corpul în epuizare, și cu Gabriela Gonçalves, o artistă portugheză cu un background similar, împreună cu care va dezvolta un atelier de autoportret care porneşte de la practici corporale şi un scor performativ pentru cei interesați de-a intra într-o relaţie conştientă cu mediul natural.

Alina Ușurelu: „Artistă multimedia. Folosesc imaginea, corpul şi vocea ca să deschid uşi către lumi nevăzute. Îmi caut mereu aparatul de fotografiat în vise atunci când descopăr imagini pe care vreau să mi le amintesc şi îmi place să estompez graniţele dintre medii. Am descoperit un eu pe care o cheamă EZA. Îmi ascult intuiţia şi cred în magie.”

Andreea Novac este artist independent, coregraf şi performer. A studiat Psihologia la Universitatea Bucureşti şi apoi Coregrafia la Universitatea Națională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” București. Este pasionată de creaţie coregrafică, educaţie artistică, discurs teoretic şi performativ. Este una dintre membrele fondatoare ale Asociației Developing Art și colaborează constant cu artiști și structuri independente pentru a susține și dezvolta proiecte în domeniul dansului contemporan și artelor performative.

Irina Marinescu s-a îndrăgostit de dansul contemporan și performance în 2009. De atunci a studiat cu profesioniști români și străini diferite limbaje de dans și forme ale artelor performative – Feldenkrais, Viewpoints, Axis Syllabus, Das Theater Feedback Method, Contact improvisation, Gaga. A lucrat cu Centrul Național al Dansului București, a participat la Cultural Management Academy 2019, este co-fondatoare a Asociației Developing Art, iar în prezent este artistă și producătoare independentă.

19 și 26 martie, Timișoara, (burn)OUT: Atelier de dans contemporan & prezentare I Rezidență artistică Irina Marinescu

Proiecte ale Asociaţiei Developing Art, „(burn)OUT” și „Recovery” sunt co-finanţate de Administraţia Fondului Cultural Naţional”. Proiectele nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Unfold Motion, Casa Tranzit, Teatrul din Stejar, tranzit.ro, Areal, Teatrul Basca

Parteneri media: IQads, ISCOADA, Zeppelin, bookhub.ro, noi3.life, Radio România Cultural, Observatorul cultural, Ziarul Metropolis, Modernism, DOR, AGERPRES

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.