Cadou pentru iubitorii muzicii clasice: Vox Maris de George Enescu pe FestivalEnescu.ro
https://www.ziarulmetropolis.ro/cadou-pentru-iubitorii-muzicii-clasice-vox-maris-de-george-enescu-pe-festivalenescu-ro/

Festivalul Internaţional George Enescu invită iubitorii muzicii clasice la audiţia lucrării Vox Maris pe site-ul www.festivalenescu.ro, în zilele Sărbătorilor de iarnă din acest an.

Un articol de Petre Ivan|28 decembrie 2020

Înregistrarea oferită prezintă Poemul simfonic Vox Maris în interpretarea London Symphony Orchestra, dirijată de maestrul Gianandrea Noseda și a Corului Academic al Radiodifuziunii Române condus de Ciprian Țuțu, avându-l ca solist pe tenorul Cosmin Ifrim. Concertul a avut loc în ediția din 2019 a Festivalului, pe scena Sălii Palatului din București. Înregistrarea poate fi vizionată gratuit începând de joi, 24 decembrie, până în ultima zi a anului 2020, accesând acest link.

Ideea poemului simfonic Vox Maris l-a preocupat pe George Enescu încă din 1925, dar desăvârșirea lucrării a fost un proces de lungă durată, Maestrul revenind repetat asupra primei schițe din 1929 și incluzând-o în creațiile sale abia în 1954, cu număr de opus 31 (antepenultimul). Compusă pentru soprană, tenor, cor și orchestră, sub formă de sonată liberă, și dedicată amintirii pianistei Elena Bibescu, Vox Maris a avut premiera la București postum, în 1965. Libretul poemului este scris chiar de Enescu, plecând de la un text francez și breton de Willy. Originalitatea sonoră a lucrării își are esența, în opinia compozitorului și muzicologului Pascal Bentoiu, într-o nemaiauzită şi luxuriantă dispunere orchestrală, ce cu greu îşi găseşte perechea în toată muzica secolului XX.

În Amintirile sale, Enescu menționează pe larg propria trăire a tot ceea ce sublimează muzical în Vox Maris: „Da, am văzut tot ce voi descrie. Imaginați-vă o mare zbuciumată. Un matelot nemișcat o contemplă, cu ochii țintă la orizon. Urgia crește, se întețește, mătură în rafale. O sirenă urlă undeva departe.  Bubuit de tun: este alarmă! Se aud țipete în vuietul mării, bărcile sunt lăsate la apă. Matelotul se repede, apucă vâslele și se îndreaptă în direcția strigătelor. De pe mal, urmărim un timp barca dansând pe coama valurilor. Dispare dintr-odată. Un munte de apă s-a prăvălit peste firava ambarcațiune ce se scufundă brusc. Șuierul vântului peste valurile sângerii, parcă, în lumina soarelui la asfințit. Marea și-a luat prada: sătulă, își regăsește calmul. Vine noaptea, nu se mai aude nimic decât valurile care se sparg de pietre și, departe, departe de tot, cântecul anticelor sirene. Victima a potolit setea zeilor mării. Luna strălucește peste ape…”

London Symphony Orchestra va concerta și în cadrul Festivalului Internațional George Enescu din 2021, sub bagheta legendarului Sir Simon Rattle, iar poemul simfonic Vox Maris va fi interpretat în această ediție de Mariinsky Theatre Orchestra, cu maestrul Valery Gergiev la pupitru.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.