„Cărturan”. Rigid ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/carturan-rigid-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră în România la Les Films de Cannes à Bucarest, după ce a fost la festivalurile de la Busan şi Varşovia, „Cărturan” (2019) este primul film al regizorului Liviu Săndulescu. Un debut care prelungeşte cuminte, fără imaginaţie, estetica realistă a planului-secvenţă şi a cadrului fix.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 octombrie 2019

Produs de Anca Puiu, prin Mandragora, şi scris de Liviu Săndulescu împreună cu Bogdan Adrian Toma (autorul scenariilor la cele mai noi filme de Nicolae Mărgineanu – „Fals tratat de mântuire a sufletului” şi „Cardinalul”), „Cărturan” oscilează între dramă reţinută şi (o foarte timidă) comedie neagră.

Un bărbat de vreo 60 de ani dintr-o comună bine îngrijită de prin Argeş află că are o boală incurabilă şi că mai are de trăit doar câteva luni (informaţia nu este un spoiler, pentru că vine chiar din primele minute ale filmului).

Aşa că încep să îl preocupe două lucruri: să aranjeze situaţia nepotului său adolescent, pe care îl are de mai mulţi ani în grijă şi care nu mai are nicio rudă, şi să-şi facă un parastas cât este în viaţă, aşa cum ştie el din tradiţia familiei sale de pe undeva din Oltenia.

Filmul este o acumulare lentă, nespectaculoasă, de planuri-secvenţă tablou – cu o cameră de filmat aproape mereu fixă, plasată la oarecare distanţă de personaje – care urmăresc traseul liniar al lui Cărturan. Un protagonist jucat de un convingător Teo Corban, care reuşeşte să dea profunzime, umanitate, unui personaj destul de schematic pe hârtie.

Prima tentaţie este de a saluta modul dedramatizat, lipsit de patetism şi de sentimentalism, în care Liviu Săndulescu (debutant în regia de lungmetraj la peste 45 de ani) tratează o temă precum moartea – austeritatea mizanscenei şi absenţa muzicii fac de asemenea parte din acest dispozitiv regizoral calculat.

Însă, la o privire mai atentă, îţi dai seama că tocmai dimensiunea teribil de tragică, ofertantă dramaturgic, pe care o implică un astfel de subiect – un bărbat află că mai are puţin de trăit – este uitată, abandonată, în „Cărturan”.

Şi asta pentru că ea se diluează până la irelevanţă pe de o parte în banalitatea situaţiilor în care protagonistul discută în stânga şi în dreapta (de la vecini la centre pentru minori) pentru a aranja viitorul nepotului şi, pe de altă parte, prin anecdotica dorinţei personajului de a-şi face pomana cât este în viaţă.

Această a doua direcţie narativă, care implică şi câteva discuţii între Cărturan şi preotul reticent al satului (Adrian Titieni), duce scenariul înspre comedie neagră, însă una neasumată până la capăt şi care subminează potenţialul emoţional al subiectului – relaţia bunic-nepot şi gândul morţii.

În aproape toate secvenţele, personajele discută în poziţie fixă, cu mişcări minime, atât în interior, cât şi în exterior. Dublat de cvasi-imobilitatea aparatului de filmat şi de nefolosirea spaţiului şi a personajelor episodice mai mult decât ca simplu decor, acest lucru produce o senzaţie de rigiditate, de încorsetare, de manierism.

„Cărturan” lasă impresia unui film fără respiraţie. Un film corect, cuminte, lipsit de stridenţe, dar şi fără imaginaţie.

„Cărturan” va putea fi văzut în cinematografe începând cu 8 noiembrie.

15
/04
/14

Scurtmetraje regizate de Nicolae Constantin Tănase şi Dorian Boguţă se numără printre titlurile selectate în programul românesc prezentat la Short Film Corner, un eveniment necompetitiv destinat profesioniştilor din cinema care are loc în timpul Festivalului de Film de la Cannes.

14
/04
/14

În România există puţin peste 30 de cinematografe, 78% din orașele ţării nu au nicio sală de cinema funcțională, iar numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii '90. APFR şi TIFF au demarat o campanie prin care vor schimbe soarta "Marelui Ecran".

13
/04
/14

Noul Cinematograf al Regizorului Român vă propune o seară de film cu un concept inedit: blind-date cu un film, în data de 18 aprilie, la ora 20:00.

11
/04
/14

Două figuri istorice ale căror destine au fost legate acum mai bine de cinci secole sunt vedetele campaniei de imagine a TIFF 2014. Vlad Țepeș și Matei Corvin se „reîntâlnesc” în 2014, în ipostaza de cinefili, pe vizualurile Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

10
/04
/14

Pe 12 aprilie, Caravana Docuart ajunge în Cluj-Napoca, la Cinema Mărăști, cu un eveniment cultural adresat tuturor celor dornici să își croiască un program de weekend pentru sufletul și intelectul lor.

08
/04
/14

Miercuri, 9 aprilie, Institutul Francez vă invită la o seară dedicată lui Alex. Leo Şerban. Evenimentul va începe la 19,30, în Atriumul Institutului, cu un cocktail, urmând ca de la ora 20 să aibă loc proiecţii şi discuţii legate de opera lui Alex. Leo Şerban, în sala Elvire Popesco.

07
/04
/14

Actorul american Mickey Rooney, care a avut una dintre cele mai lungi cariere din istoria Hollywoodului, s-a stins din viaţă la vârsta de 93 de ani. Rooney a fost unul dintre primii copii vedetă de cinema şi s-a bucurat de o imensă popularitate în anii '30 şi '40.

04
/04
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „Tarzan 3D”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.