Casanova cel Mare
https://www.ziarulmetropolis.ro/casanova-cel-mare/

Semnalez că la Teatrul Odeon (strict estetic, cel mai frumos teatru din Bucureşti) se desfăşoară spectacolul “Casanova” (după Memoriile lui J. Casanova de Seingalt, în regia lui Dragoş Galgoţiu).

Un articol de Andrei Crăciun|16 martie 2015

Acest Casanova” e o defășurare barocă de forțe, o încântare pentru aceia care caută în teatru decoruri și costume luxuriante. Mulți, foarte mulți actori trec prin scenă, căci viața adevăratului Casanova, marele seducător din secolul al XVIII-lea, a fost, așa cum știți deja, o succesiune de aventuri.

Erudit, călător, bun cunoscător al naturii umane, adevăratul Casanova reușea, cu lejeritate, să le intre în grații damelor și demoazelelor, ceea ce – dacă e să fim onești – spune mai multe, vai!, despre femei decât despre el.

Casanova a făcut totul: a fost preot, a fost și poet, a fost și dramaturg (s-a născut într-o casă de actori și a adorat teatrul), a fost muzician, a fost militar în armata venețiană (fără să se remarce prin vreun necugetat gest eroic), a fost spion, a fost prieten al regilor, a fost prieten al filosofilor (Voltaire!), a fost prieten al scriitorilor gigantici, dar și al celor mai mărunți.

Casanova a trăit șaptezeci și trei de ani într-un secol îmbelșugat și frivol, în care a existat mai multă mărire decât decădere. Așa a fost să fie. Casanova, fiind onest în relatările sale despre om, această teribilă specie supusă păcatelor trupului și nebuniei minții, n-a fost agreat de conservatori. Casanova, libertin și inepuizabil în a parcurge eternul mister feminin – ce personaj!

Pe scena Odeonului se tot arată, destul de limpede (prea limpede pentru o anumită parte a publicului), aventurile amoroase și intelectuale ale acestui șarmant depravat. E greu – ca actor – să te impui la ritmul la care vin și pleacă femei și nu numai din viața lui Casanova. E ca la Oscaruri, nu îți vine să faci nominalizări, de teamă să nu uiți pe cineva. Un nume tot trebuie spus: Dorina Lazăr în rolul Ecaterinei cea Mare, Țarina Rusiei. Dar – de decenii – e greu oricum să prezinți obiecții la Dorina Lazăr.

Nu e “Casanova” cel mai bun spectacol de pe scena unui teatru de stat, dar este așa cum ar trebui să fie spectacolele de pe scenele teatrelor de stat: la polul opus minimalismului. Pentru minimalism, pentru două scaune și o masă și doi-trei actori și un text puternic, care nu are nevoie de măști, există – din plin – teatrul independent.

Pe de altă parte, acest spectacol mi-a amintit o carte scrisă de un olandez, prea puțin cunoscut. Numele său este Arthur Japin, iar numele cărții este “În ochii Luciei”. E minunată, și nu forțez adjectivul. “În ochii Luciei” e povestea uneia dintre iubirile neîmplinite ale marelui amorez, dacă nu singura.

Iar acest Japin își imaginează viața Luciei, o fată pe care Casanova a iubit-o fără să o posede. Dintr-o neînțelegere, cum e destinul în amorurile ratate, el crede că ea l-a părăsit. De aici a început – la Japin în carte, și poate că și în realitate – nesfârșitul șir de femei la care Casanova s-a dedat.

Îmi pare rău, doamnelor și domnișoarelor, dar nu despre dragoste era vorba. Ci despre răzbunare. Mi se pare, de altfel, mai plauzibil.

Foto: Teatrul Odeon

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.