Câștigătorii Caméra d’Or și Un Certain Regard se văd la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorii-camera-dorsi-un-certain-regard-se-vad-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Filmele câştigătoare ale Caméra d’Or – cel mai bun film de debut din toate secţiunile – şi Un Certain Regard vor fi proiectate şi anul acesta în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest. Proiecţiile din ediţia a 9-a a festivalului (19-28 octombrie) vor avea loc la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Union şi Cinema Muzeul Țăranului.

Un articol de Petre Ivan|21 septembrie 2018

Girl„, de belgianul Lukas Dhont, câștigătorul Caméra d’Or a primit totodată și premiul pentru cel mai bun actor și premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea Un Certain Regard.

Girl

Filmul spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. „Girl arată fabulos, nu se teme să pună pe masă o serie de subiecte dificile și are în centru interpretarea spectaculoasă a tânărului actor și dansator Victor Polsner.” a scris Hollywood Reporter imediat după premiera mondială. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea doar 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an,din peste 500 de candidați. Girl este propunerea Belgiei pentru premiile Oscar.

Border, de Ali Abbasi, câștigătorul premiului Un Certain Regard, o are în prim plan pe Tina, un ofițer vamal, apreciată de colegi pentru nasul ei fin cu care poate mirosi sentimentele de vinovăţie sau ruşine la oameni. Un film despre care Variety scria: „Un melanj captivant de film romantic, noir nordic, realism social și horror fantastic, care sfidează și răstoarnă convențiile genului”.

Border

Regizorul iraniano-danez Ali Abbasi este la al doilea lungmetraj (după Shelley, 2016, în premieră mondială la Berlin, cu Cosmina Stratan în rol principal) și pentru prima oară la Cannes. La rândul lui, Border este propunerea Suediei la premiile Oscar.

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de când Jean-Luc Godard, susținut de François Truffaut și de alți mari cineaști din noul val francez,a condus revolta care aîntrerupt festivalul de la Cannes din 1968. Datorită acestui eveniment, în 1969 s-a născut secțiunea independentă Quinzaine des realisateurs, unde aveau să fie prezentate filme curajoase, alese fără vreun fel de constrângere ideologică.

„În fiecare mare cineast se ascunde un anarhist”, a spus Jean-Luc Godard la conferința de presă de la Cannes de anul acesta. Regizorului i-a fost acordat un Palme d’Or Special pentru celmai recent film al său, Le livre d’image. Filmul„reia multe dintre temele abordateanterior deregizor, dar o face cu o neașteptată urgență și o viscerală stranietate. Este un film-eseu în limbajul corporal al unui horror.” consemna The Guardian.

Capharnaüm, realizat de actrița și regizoarea libaneză Nadine Labaki, a fost distins cu Premiul Juriului în Competiția oficială. Labaki a debutat la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, cu filmul Caramel(2007) și a continuat în secțiunea Un Certain Regard cu Where do we go now? (2011).

Capharnaum

Filmul spune povestea unui băiețel care decide să-și dea în judecată părinții pentru că l-au adus pe lume. În perioada de pregătire, regizoarea a intervievat copii din medii defavorizate iar subiectul s-a născut din răspunsurile lor. „Ești fericit că te-ai născut?”, îi întreba ea. „99% din ei răspundeau – Știi ceva, chiar nu sunt! Nu eu am cerut să mă nasc.”, aflăm din The Hollywood Reporter.

Capharnaüm a fost filmat în Beirut, timp de șase luni, iar regizoarea a folosit cu precădere actori neprofesioniști. După premiera de la Cannes s-a aplaudat timp de 15 minute în picioare.

Donbass

Capharnaüm este propunerea Libanului la premiile Oscar.

În Donbass, recompensat cu premiul pentru regie în Un Certain Regard, regizorul Serghei Loznița vorbește despre această regiune din estul Ucrainei unde au avut loc conflicte între naționaliști ucraineni și susținători ai Republicii Populare Donețk, un proto-stat susținut de Rusia. În 13 capitole, autorul face portretul unei societăți afectate de ani întregi de manipulări și propagandă.

Donbass este al patrulea film cu care regizorul ucrainean ajunge la Cannes. Filmul său precedent, O creatură delicată(2017), poate fi văzut acum în cinematografele românești.

Capharnaümși Lelivre d’image sunt distribuite în România de Independența Film.

Foto: Les Films de Cannes à Bucarest – filmedefestival.ro

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.