Câteva observații pentru o mai bună înțelegere
https://www.ziarulmetropolis.ro/cateva-observatii-pentru-o-mai-buna-intelegere/

Se întâmplă la Teatrul Metropolis spectacolul „Pentru o mai bună înţelegere”, scris şi regizat de Mimi Brănescu. E cu Rodica Negrea, Ioana Anastasia Anton, Raluca Aprodu, Mihaela Velicu şi Rolando Matsangos. Ei joacă remarcabil, emoţionant, cu puterea la care ajungi atunci doar când pe scenă se arată ceva adevărat.

Un articol de Andrei Crăciun|7 februarie 2018

Una dintre premierele Metropolisului pentru această stagiune, Pentru o mai bună înțelegere deja a sedus oamenii din breaslă (Istvan Teglas l-a și trecut pe lista de spectacole care trebuie neapărat văzute în orașul București). Se prefigurează un succes rapid și multiplu – și dinspre lumea teatrului, și dinspre critică, și dinspre public. Cum și de ce?

Să începem cu Mimi Brănescu, autorul (consacrat ca actor de cinema în noul val al filmului românesc, dar și ca scenarist al serialului de televiziune Las Fierbinți).

Căci Mimi știe să scrie o piesă de teatru care să fie în același timp și gravă și ușoară, și amuzantă și îngrozitor de tristă. Și face asta fără ca personajele sale să se ridice de pe scaun. Chiar așa.

Pentru o mai bună înțelegere este, deci, prin excelență, un spectacol de text. Cum reușește Mimi asta? El are acces la o dimensiune esențială de înțelegere a vieții. Are acces la tragi-comic. E un concept cu care se operează tot mai puțin, fiindcă, în mileniul nostru nu de puține ori stupid, devenim radicali și în tragedii, și în comedii.

Mimi, însă, merge pe sârma altui timp, fără să cadă vreo clipă în tragic, fără să se rezume la comic. Și publicul râde, râde pe săturate, ca în fața unei oglinzi îndurabile, iar când este de tăcut pe gânduri știe să tacă și tace, ca în fața unei dureri care nu de cuvinte are ea nevoie.

Arta domnului Brănescu este dozajul potrivit. Și, dacă îngăduiți detaliul, permanenta învăluire. Fiindcă dincolo de perdelele umorului omniprezent se află ceva cunoscut de toți, deopotrivă adânc și cumplit.

Pe înțelesul tuturor: artistul are un bun punct de observație a vieții, fiind capabil pentru o mai bună înțelegere să vadă atât pe de o parte, cât și pe de altă parte. El știe, în definitiv, că orice om are părțile lui.

De altfel, personajul principal al textului domnului Brănescu este Nucu, un băiat. Nucu nu vorbește niciodată în spectacol, ba chiar e de presupus că nu mai trăiește Nucu și-a cam luat Nucu zilele.

Vorbesc însă mama lui (Rodica Negrea), sora lui (Ioana Anastasia Anton), nevasta lui Nucu (Raluca Aprodu), amanta lui Nucu (Mihaela Velicu) și un prieten din copilărie, soțul amantei (Rolando Matsangos).

Ei ne relatează viața lui Nucu, așa cum au cunoscut-o, așa cum au perceput-o. Banal? Vă înșelați.

Căci multe mai pățește și Nucu al nostru! El voia să cânte la violoncel, dar tatăl său voia să-l vadă cântând la muzicuță și… Din una în alta, Nucu ajunge să prospere din imobiliare. Iar ultima oară când l-a văzut soția dumisale, Nucu își luase un cal și călărea calul acela. El apare și dispare din amintirile celorlalți.

Și tot povestind de Nucu, nu e greu să vezi că toți suntem, pe rând, Nucu. Și de aceea spectacolul te învăluie, te cuprinde, nu te lasă să ațipești în confortabilele fotolii ale Metropolisului. Pentru o mai bună înțelegere nu ni-l explică pe Nucu, e un pic mai mult la mijloc: cine are urechi de auzit aude cum ne explică pe toți și pe fiecare.

Frumusețea spectacolului gândit și regizat de Mimi Brănescu aceasta este – că, la fel ca în viață, nimeni nu are integral dreptate.

Pentru o mai bună înțelegere se adresează, de aceea, mai ales acelora care mai știu să vibreze la nuanță.

E, deci, prețios tocmai pentru că este rar.

Căci multe mai pățește și Nucu al nostru! El voia să cânte la violoncel, dar tatăl său voia să-l vadă cântând la muzicuță și… Din una în alta, Nucu ajunge să prospere din imobiliare. Iar ultima oară când l-a văzut soția dumisale, Nucu își luase un cal și călărea calul acela.



08
/07
/15

Vineri, 10 iulie, Institutul Francez din București dă startul unei veri responsabile. Campania „A vélo au cinéma – Pedalează spre cinema”, se înscrie în programul de conștientizare COP21 asupra riscurilor încălzirii globale.

08
/07
/15

Beautiful You, cel mai recent roman al lui Chuck Palahniuk, a apărut de curând în colecția „Biblioteca Polirom”, traducere din limba engleză şi note de Mihaela Negrilă, şi în ediţie digitală. Chuck Palahniuk este autorul unui clasic al literaturii underground, Fight Club, roman ecranizat de regizorul David Fincher în 1999, cu Edward Norton, Brad Pitt şi Helena Bonham Carter în rolurile principale.

08
/07
/15

Şapte orchestre din top 20 cele mai bune ale lumii în acest an vor concerta pe scena ediției 2015 a Festivalului Internațional George Enescu (30 august - 20 septembrie, București). Mai mult, publicul Festivalului se va putea bucura chiar de primele patru cele mai bine cotate orchestre ale lumii, conform unui top realizat de prestigioasa publicație britanică “Gramophone”.

08
/07
/15

Pixels, o comedie de acţiune în care extratereştrii atacă Pământul, inspirată de jocurile video din anii 1980. e produs de Happy Madison şi 1492 Pictures. La cârma filmului a fost invitat Chris Columbus, care a contribuit la definirea filmelor din anii 1980 - Gremlins sau The Goonies, Home Alone sau Mrs. Doubtfire, Harry Potter, Percy Jackson, sau Night at the Museum.

08
/07
/15

Pentru aceia dintre voi dornici să se simtă ca în vacanță în mijlocul unui București agitat, Fundația Calea Victoriei a pregătit în luna iulie peste 20 de cursuri și evenimente culturale. Petrece câteva ore deconectat de zumzetul urban și pășește în casa cochetӑ şi rӑcoroasӑ din Popa Soare, nr. 40, unde vara are aromă de artă, creativitate și conversație bunӑ.

08
/07
/15

În perioada 4-18 iulie 2015 se desfăşoară cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Internațional de Teatru de la Almada, cea mai importantă manifestare de acest gen din Portugalia. Institutul Cultural Român, alături de Compania de Teatru din Almada, prezintă două spectacole, cu un total de patru reprezentații, în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

08
/07
/15

După ce în ultimii ani s-a dedicat traducerii și publicării unora dintre cei mai cunoscuți scriitori din literatura universală, Editura Univers se reîntoarce către literatura română, prin lansarea unui concurs de manuscrise, la care sunt invitați să participe scriitorii care vor să-și vadă cărțile publicate.

08
/07
/15

Au fost la Cannes şi au cucerit lumea. Ce a urmat după? Cum a evoluat cariera lor? Cristina Flutur, Cosmina Stratan, Anamaria Marinca şi Laura Vasiliu – destinul unor câştigătoare – o serie de articole marca Ziarul Metropolis.

08
/07
/15

Scurtmetrajului Tibi, realizat de un grup de liceeni din Bucureşti, va rula în premieră naţională vineri, 10 iulie, de la ora 18.00, la Cinema Movieplex din incinta Plaza România. Filmul, regizat de Dan Iliuţă (17 ani), elev la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr”, a participat anul acesta în programul Short Film Corner al Festivalului de la Cannes.

07
/07
/15

Jazz in the Park 2015 a adunat peste 50 de mii de participanți, mai mult decât dublu față de ediția anterioară, iar Fondul Jazz in the Park s-a bucurat de un succes peste așteptări, au anunțat organizatorii festivalului.

07
/07
/15

Teatrul UNTEATRU continuă stagiunea estivală și îi aşteaptă pe iubitorii de spectacole întreaga vara, la reprezentaţiile sale de la orele 20.00.

07
/07
/15

Corurile reunite Cantus Mundi din Ucraina, Republica Moldova și România au cântat împreună sub bagheta Annei Ungureanu, dirijorul Corului Naţional de Cameră Madrigal - Marin Constantin, pe scenele ieșene, marcând inaugurarea secțiunii de concurs Cantus Mundi din cadrul Festivalului – Concurs Coral Internațional pentru Tineret "Gavriil Musicescu", ediția a III-a, desfășurată pe 4 iulie la Casa de Cultură a Studenților, Sala Gaudeamus.