Zece documentare internaţionale ce merită reţinute din 2022.
Un articol de Ionuţ Mareş|21 decembrie 2022
Pentru topul celor mai bune documentare, am ales zece filme din 2021 şi 2022 pe care le-am văzut în acest an, în festivaluri din ţară sau din străinătate, pe diverse platforme sau din alte surse.
Am inclus şi titluri din 2021, nu doar din 2022, pentru că accesul la documentare e puţin mai dificil, aşa că ar fi fost păcat să nu menţionez şi filme de anul trecut la care nu am putut ajunge decât în acest an. La cele zece am adăugat şi cinci menţiuni, doar pentru cei care ar fi curioşi de o listă mai lungă de recomandări.
Evident, nu am avut cum să văd toate documentarele care au atras atenţia în 2022 – cel mai mare regret este probabil ratarea câştigătorului de la Veneţia, All the Beauty and the Bloodshed (2022), de Laura Poitras. Şi, cu siguranţă, printre zecile de documentare importante care au circulat prin festivaluri se găsesc şi alte potenţiale comori ascunse care aşteaptă să fie descoperite. Pe unele dintre toate acestea le voi menţiona, probabil, în topul de la finalul anului viitor.
Deocamdată, las aceste zece filme * care m-au tulburat în feluri diferite – am pus titlurile în engleză.
* din păcate, am scris mult prea puţin despre ele la momentul apariţiei lor, o lacună pe care sper să o remediez în cazul documentarelor de anul viitor
TOP TEN
1.Tales of the Purple House (2022, Irak/Liban/Franţa, 184 min.) – Abbas Fahdel
Regizorul franco-irakian Abbas Fahdel o pune în prim-plan pe soţia sa, pictoriţa libaneză Nour Ballouk, şi îi face un portret tandru pe fundalul istoriei mari.
2. Black Notebooks (2021, Israel, 209 min.) – Shlomi Elkabetz
În acest film despre doliu şi plin de melancolie, regizorul israelian Shlomi Elkabetz o omagiază pe sora sa, regretata cineastă Ronit Elkabetz, alături de care a făcut Gett (2014).
3. The Balcony Movie (2021, Polonia, 100 min.) – Paweł Łoziński
Polonezul Pawel Lozinski îşi instalează aparatul de filmat pe balcon, de la înălţimea căruia îi întreabă pe trecători cum le mai e viaţa – rezultatul e neaşteptat şi impresionant.
4. Marx Can Wait (2021, Italia, 96 min.) – Marco Bellocchio
Celebrul regizor italian Marco Bellocchio îşi evocă un frate care s-a sinucis în tinereţe şi chestionează conştiinţa familiei şi propriile remuşcări.
5. Futura (2021, Italia, 108 min.) – Pietro Marcello, Francesco Munzi, Alice Rohrwacher
Cei trei cineaşti străbat, separat, Italia pentru a afla care e starea de spirit a tinerilor astăzi – care le sunt visele şi fricile, ce îi bucură şi ce îi întristează.
6. Mariupolis 2 (2022, Lituania/Franţa, 112 min.) – Mantas Kvedaravičius
Cineastul lituanian Mantas Kvedaravičius a murit sub asediul trupelor ruse asupra oraşului ucrainean Mariupol, în timp ce încerca să părăsească locul a cărui distrugere apucase să o filmeze. Terminat de colaboratori, documentarul surprinde demnitatea unui grup de ucraineni în faţa morţii şi redă, fără senzaţionalism, oroarea războiului.
7. Babi Yar. Context (2021, Olanda/Ucraina, 121 min.) – Serghei Lozniţa
Regizorul ucrainean Serghei Lozniţa plonjează din nou în arhive şi reconstituie contextul în care, în septembrie 1941, timp de trei zile, trupele naziste au masacrat 30.000 de evrei într-o râpă din Kiev.
8. MUTZENBACHER (2022, Austria, 100 min.) – Ruth Beckermann
În acest documentar provocator, regizoarea austriacă Ruth Beckermann chestionează limitele fanteziei masculine: într-un decor minimalist – o canapea într-un hangar – mai mulţi bărbaţi sunt puşi să citească dintr-un celebru roman erotic publicat la Viena la începutul secolului XX.
9. My Imaginary Country (2022, Chile, 83 min.) – Patricio Guzmán
Preocupat, ca de obicei, de istoria şi destinul ţării sale, chilianul Patricio Guzmán a urmărit uriaşele proteste care au avut loc în 2019, când populaţia a cerut mai multă democraţie şi egalitate socială.
10. Mariner of the Mountains (2021, Brazilia/Franţa, 98 min.) – Karim Aïnouz
Regizorul brazilian Karim Aïnouz porneşte într-o călătorie în spaţiu şi timp pentru a afla mai multe despre originile familiei sale, în special ale tatălui său algerian.
Cinci menţiuni
We (2021, Franţa, 115 min.) – Alice Diop
Another Spring (2022, Serbia/Qatar, 89 min.) – Mladen Kovačević
Three Minutes: A Lengthening (2021, Olanda/Marea Britanie, 69 min.) – Bianca Stigter
Bloom (2022, Canada, 84 min.) – Fanie Pelletier
Ennio (2021, Italia, 150 min.) – Giuseppe Tornatore