„Chipuri, locuri”, de Agnès Varda şi JR, de astăzi în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/chipuri-locuri-de-agnes-varda-si-jr-de-astazi-in-cinematografe/

„Chipuri, locuri/ Visages villages”, de Agnès Varda şi JR, nominalizat la Oscar la categoria „Cel mai bun documentar” rulează de astăzi în cinematografele din România. Pelicula a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes 2017, unde a fost recompensată cu două premii – L’Oeil d’Or şi Palme de Whiskers.

Un articol de Petre Ivan|29 iunie 2018

„Chipuri, locuri” va fi proiectat în București (Cinema City AFI Cotroceni, Cinema City Park Lake, Grand Cinema and More Băneasa, Hollywood Multiplex, Happy Cinema, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union, Cinema Europa, Cinema Pro), Baia Mare (Cinema Dacia), Bârlad (Cityplex Victoria), Botoșani (Cinema Unirea), Brașov (Cinemateca Patria), Brăila (Cinema Central), Cluj-Napoca (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex), Craiova (Cinema Modern), Gura Humorului (Centrul Cultural Gura Humorului – Casa de Cultură), Iași (Cinema Ateneu), Pitești (Cinema Trivale, Cinema “Sebastian Papaiani), Sfântu Gheorghe (Cityplex Arta), Slobozia (Casa de Cultură), Târgu Mureș (Cinema Arta) și Suceava (Cinema Modern).

Agnès Varda, una dintre cele mai importante figuri ale Noului Val francez, şi fotograful şi muralistul JR sunt coregizorii și naratorii documentarului – road movie „Chipuri, locuri”. Cu toate că aparţin unor generaţii diferite, Varda (acum în vârstă de 90 de ani) şi JR (în vârstă de 35 de ani) apar ca suflete pereche, împărtăşind pasiunea pentru imagini şi maniera în care sunt create, prezentate şi transmise mai departe.

Cei doi călătoresc prin mai multe sate din Franţa, în camioneta lui JR transformată în studio foto, întâlnesc localnici, le descoperă poveştile şi le transformă portretele în imense fotografii murale. Le expun pe case, hambare, faţade de magazine sau trenuri şi scot la iveală umanitatea subiecţilor şi pe cea proprie.

Lungmetrajul documentar a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes 2017, unde a fost recompensat cu două premii – L’Oeil d’Or şi Palme de Whiskers.

Pelicula a fost prezentată în numeroase festivaluri și a obţinut premiul publicului la Toronto, a fost recompensată cu trofee ale Asociaţiilor Criticilor de Film din Toronto, San Francisco, Los Angeles şi New York, precum şi cu cel al Societăţii Naţionale a Criticilor de Film (National Society of Film Critics).

În plus, producția a fost desemnată cel mai popular documentar la Vancouver IFF şi cel mai bun film la Haifa IFF. Pelicula a primit trofeul Lumière la categoria documentar, dar şi două nominalizări la premiile César 2018 – pentru cel mai bun lungmetraj documentar şi cea mai bună muzică originală (Matthieu Chedid).

„Chipuri, locuri” este scris, regizat şi comentat de Agnès Varda şi JR.

Foto: Chipuri, locuri – facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.