Chuck Norris vs. Communism, elogiat de IndieWire
https://www.ziarulmetropolis.ro/chuck-norris-vs-communism-elogiat-de-indiewire/

În filmul „Chuck Norris vs. Communism”, de Ilinca Călugăreanu, peliculă selectată în secţiunea competiţională World Cinema Documentary, la cea de-a 31-a ediţie a Festivalului Sundance, o generaţie întreagă se îndrăgosteşte de film, în epoca Războului Rece, scrie prestigioasa publicaţie IndieWire.

Un articol de Petre Ivan|2 februarie 2015

Chuck Norris vs. Communism / „Filmul este influenţat de experienţele personale trăite de regizoare în România, dar se adresează, în acelaşi timp, oricărei persoane care a cunoscut un regim restrictiv prin intermediul unei poveşti”, scriu jurnaliştii de la IndieWire.

„Mulţi dintre noi ne amintim de serile de vineri petrecute alături de familie vizionând un film închiriat. Înainte de căderea Cortinei de Fier, familiile din România puteau să îşi achiziţioneze casetele video doar de pe piaţa neagră, în timp ce Chuck Norris devenea un simbol al libertăţii şi răzvrătirii, nu doar pe micile ecrane, ci în viaţa reală. Astfel, maratonul de vizionat filme se află în centrul filmului Ilincăi Călugăreanu, «Chuck Norris vs. Communism»”, completează jurnaliştii de la IndieWire.

Aveam şase ani în 1986 şi părinţii mei au găsit o cale să închirieze un aparat video. Au invitat toţi prietenii în vizită şi toată noaptea s-au uitat la casete cu filme americane. Îmi amintesc toate filmele pe care le-am văzut, dar, în special, îmi amintesc cum m-am simţit când am păşit în sufragerie. Parcă intram într-o altă dimensiune, o lume secretă, magică şi liberă. Erau milioane de români care se uitau în secret la filme, la fel cum făceam şi noi. Toţi am crescut cu sentimentul că Chuck Norris era mai real decât realitatea prezentată de propagandă în ştirile zilnice. Acele casete şi eroii lor au schimbat o generaţie întreagă. Aşadar, pentru noi, filmul («Chuck Norris vs. Communism», n.r.) este despre magia cinema-ului şi puterea lui de a ne schimba vieţile – Ilinca Călugăreanu, într-un interviu acordat IndieWire.

Ilinca Călugăreanu, regizoarea filmului "Chuck Norris vs. Communism"

Ilinca Călugăreanu, regizoarea filmului „Chuck Norris vs. Communism”

Festivalul Sundance, dedicat cinematografiei independente, a debutat pe 22 ianuarie, în Utah (SUA), şi a prezentat anul acesta o selecţie de filme provocatoare, printre care se numără noul lungmetraj al lui Robert Redford, fondatorul manifestării, dar şi documentarul românesc „Chuck Norris vs Communism”.

Peste 100 de filme au fost prezentate în perioada 22 ianuarie – 1 februarie în staţiunea de schi Park City din statul american Utah, care devine anual o capitală a cinematografiei independente.

Documentarul „Chuck Norris vs Communism”, de Ilinca Călugăreanu, a concurat în secţiunea competiţională World Cinema Documentary. Filmul, o coproducţie România/ Germania/ Marea Britanie, a fost proiectat în premieră mondială la Festivalul Sundance.

În 1985, Irina Margareta Nistor, o tânără traducătoare de la postul naţional de televiziune, a cunoscut un antreprenor misterios. Acesta introducea ilegal în România casete video, pe care le copia şi le distribuia în ţară.

Acela a fost începutul unei relaţii profesionale care a durat mai bine de un deceniu. Irina Margareta Nistor spune că a dublat în total peste 3.000 de filme. Datorită ei, Chuck Norris, Jean-Claude Van Damme şi Bruce Lee au devenit eroi extrem de populari în România. Lungmetrajul include şi câteva declaraţii ale unor persoane din mass-media şi industria de divertisment, precum Vlad Craioveanu, Mihai Dobrovolschi, Ioan Gyuri Pascu şi Adrian Sitaru, dar şi celebrul portar de fotbal Helmuth Duckadam.

Ilinca Călugăreanu este o regizoare de filme documentare care locuieşte la Londra. A studiat producţia de film documentar la Granada Center for Visual Anthropology din oraşul britanic Manchester.

Chuck Norris Vs Communism trailer by Flixgr
Foto: Chuck Norris vs. Communism, Ilinca Călugăreanu – facebook

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.