CINEMA 2014: Un an anost, salvat de filmele biografice
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinema-2014-un-an-anost-salvat-de-filmele-biografice/

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi “salvată” în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.

Un articol de Petre Ivan|30 Decembrie 2014

Potrivit site-ului cu specific cinematografic The Vulture, 2014 a fost anul în care biopicul, ca gen cinematografic, a reuşit să se reinventeze şi să impresioneze.

În această categorie sunt incluse două dintre peliculele considerate cu şanse mari la Oscarul din 2014 – “The Imitation Game”, un film despre matematicianul Alan Turing, savantul britanic care a reuşit să descifreze modul de codare a mesajelor de către trupele naziste în Al Doilea Război Mondial, şi “The Theory of Everything”, un film care descrie viaţa şi cariera strălucită a astrofizicianului Stephen Hawking, notează Mediafax.

Tot un film biografic este şi “De neînvins/ Unbroken”, noua peliculă regizată de actriţa Angelina Jolie, despre viaţa fostului maratonist american Louis Zamperini, devenit ulterior erou de război.

În grupul peliculelor biografice lansate în 2014 se remarcă, de asemenea, alte trei filme: “Jimi: All Is By My Side”, un film despre începuturile carierei legendarului chitarist Jimi Hendrix, “Get on Up”, un lungmetraj despre viaţa şi cariera cântăreţului James Brown, dar şi “Mr. Turner”, o peliculă despre pictorul britanic J.M.W. Turner, regizat de cunoscutul cineast Mike Leigh şi în care actorul Timothy Spall face un rol memorabil.

De asemenea, printre realizările cinematografice ale anului 2014 se remarcă şi câteva formule revoluţionare de a face film şi angajarea unor actori de prim rang de la Hollywood în filme independente, afirmă criticii de cinema de la The Guardian.

Filmul “Boyhood”, regizat de Richard Linklater, a pus sub semnul întrebării însăşi natura modului de a face cinema, documentând vreme de mai bine de un deceniu viaţa protagonistului în “real-time”, prin filmarea actorului copil Ellar Coltrane de la vârsta de şapte ani şi până la transformarea lui într-un bărbat adult.

Este o tehnică folosită de o jumătate de secol de serialul britanic “Coronation Street”, dar care, până acum, nu a fost utilizată pentru marele ecran. Folosirea ei în acest film poate fi considerată revoluţionară, precizează theguardian.com.

De asemenea, filme precum “20.000 Days On Earth” şi “The Possibilities Are Endless” au adus înapoi registrul artistic într-un gen cinematografic care are nevoie de o disperată nevoie de revitalizare: documentarul muzical.

Titlurile extrem de serioase şi banalele interviuri, la care spectatorii s-ar fi aşteptat din partea unor astfel de filme, nu au fost utilizate în 2014, fiind înlocuite de reconstituiri dramatice, secvenţe onirice, fluxuri de conştiinţă exprimate cu ajutorul unor scheme şi dispozitive cinematografice care sunt mai degrabă asociate procesului de filmare a peliculelor ştiinţifico-fantastice.

Chiar şi documentarul despre Edward Snowden, “Citizenfour” – probabil cel mai “rock’n’roll film făcut vreodată despre procesul de criptare a mesajelor secrete – a respins clişeul potrivit căruia documentarele politice ar trebui să fie anoste şi a avut substanţă, prin abordarea unui stil de relatare unic şi expresiv.

Pe de altă parte, potrivit aceluiaşi cotidian britanic, două filme lansate la începutul acestui an au lansat o provocare conceptului de “star hollywoodian”, prezentând o singură actriţă, Scarlett Johansson, în două contexte total nefamiliare publicului larg.

În filmul “Ea/ Her”, vedeta hollywoodiană a interpretat-o pe Samantha, interfaţa inteligentă a unui sistem de operare instalat pe un computer futurist, iar în “Under The Skin”, actriţa abia dacă a rostit câteva cuvinte, luând forma unei extraterestre care seduce bărbaţii singuratici de pe străzile din Glasgow.

Ţinând cont de faptul că Scarlett Johansson îşi petrece în ultima vreme cea mai mare parte a timpului filmând pelicule SF inspirate din universul benzilor desenate editate de compania Marvel, distribuirea ei în două roluri care au minimalizat aproape complet statutul ei de vedetă de la Hollywood pare să fie o ripostă binevenită faţă de utilizarea tot mai cinică a celebrităţii de către industria cinematografică.

În ceea ce priveşte inovaţiile tehnice, notează The Guardian, “fantasmagoria SF din «Interstellar: Călătorind prin univers/ Interstellar» şi vrăjitoria motion-capture din «Planeta maimuţelor: Revoluţie/ Dawn Of The Planet Of The Apes» nu au însemnat aproape nimic în comparaţie cu eforturile făcute de cineastul Jean-Luc Godard, în vârstă de 84 de ani, care a regizat un neaşteptat film în 3D, senzaţionala dramă experimentală «Adieu au langage»”.

“După decenii de consens în industria cinematografică în ceea ce priveşte folosirea cea mai potrivită a tehnicii 3D (urmăriri cu maşini, dragoni animaţi, obiecte grele care zboară pe ecrane), Jean-Luc Godard a transformat complet această tehnologie, folosindu-şi a treia dimensiune pentru a trimite imagini contrastante spre fiecare dintre cei doi ochi ai spectatorului, pentru a adăugat adâncime spaţială scenelor sale”, se afirmă în acelaşi articol de pe The Guardian.

BOX OFFICE

Anul 2014 a fost unul mai puţin profitabil pentru cinematografia mondială, deoarece principalul său “motor”, box office-ul nord-american, aflat într-o creştere constantă în ultimii ani, riscă să înregistreze cel mai slab nivel al său din ultimii şase ani şi să nu depăşească pragul psihologic de 10 miliarde de dolari.

Potrivit boxofficemojo.com, până la data de 23 decembrie, încasările din 2014 provenind din vânzările de bilete în America de Nord pentru primele 10 filme au totalizat 9,86 miliarde de dolari.

Această cifră este foarte departe de recordul absolut în domeniu, stabilit în 2013 – când încasările pentru primele zece filme de pe piaţa nord-americană au totalizat 10,92 miliarde de dolari.

Totuşi, box office-ul nord-american are şanse reale pentru a recupera parţial terenul pierdut, întrucât numeroase filme aşteptate cu nerăbdare de spectatori şi regizate de cineaşti de renume au fost lansate de Crăciun, pe 25 decembrie, şi ar putea genera încasări spectaculoase în ultimele zile ale acestui an.

Pe de altă parte, 2014 a reprezentat anul în care s-au impus, prin prisma încasărilor, filmele SF sau ale căror subiecte sau mijloace de realizare intră în sfera SF (efecte speciale, creaturi supranaturale), inspirate în principal din revistele de benzi desenate. Se remarcă absenţa totală din Top 10 a dramelor, a filmelor de acţiune şi a lungmetrajelor istorice.

În 2014, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc în box office-ul mondial s-a situat filmul “Transformers: Age of Extinction”, care a obţinut încasări de 1,087 miliarde de dolari.

Este, totodată, singurul film din 2014 care a depăşit pragul încasărilor de 1 miliard de dolari. Pe locul al doilea s-a clasat filmul “Gardienii galaxiei/ Guardians of the Galaxy”, care a totalizat încasări de 772,3 milioane de dolari.

Podiumul a fost completat de “Maleficent”, un film cu Angelina Jolie, produs de studiourile Disney, care a generat încasări de 757,8 milioane de dolari.

Poziţiile următoare au fost ocupate, în ordine, de filmele “X-Men: Viitorul este trecut/ X-Men: Days of Future Past” (746 milioane de dolari), “Căpitanul America: Războinicul iernii/ Captain America: The Winter Soldier” (714,1 milioane de dolari), “Uimitorul Om-Păianjen 2/ The Amazing Spider-Man 2” (709 milioane de dolari), “Planeta maimuţelor: Revoluţie: Dawn of the Planet of the Apes” (708,3 milioane de dolari), “Jocurile foamei: Revolta – Partea I/ The Hunger Games: Mockingjay – Part 1” (639,9 milioane de dolari), “Interstellar: Călătorind prin univers/ Interstellar” (635,5 milioane de dolari) şi “Cum să îţi dresezi dragonul 2/ How to Train our Dragon 2” (618,9 milioane de dolari).

PREDICŢII ŞI TENDINŢE PENTRU 2015

Pentru 2015, specialiştii prevăd o continuare a tendinţelor exprimate în 2014, marile studiouri urmând să se concentreze cel mai probabil tot pe continuările unor francize de succes, pe lansarea unor filme SF – “Star Wars: Episode VII – The Force Awakens”, “Răzbunătorii: Sub semnul lui Ultron/ The Avengers: Age of Ultron”, “Terminator Genisys”, “Jurassic World” – a filmelor distopice – “Mad Max: Fury Road”, “Insurgent”, “Ascensiunea lui Jupiter/ Jupiter Ascending”, “Jocurile foamei: Revolta – Partea a II-a/ The Hunger Games: Mockingjay – Part 2”, dar şi a lungmetrajelor de animaţie – “Cinderella”, “Strange Magic”, “Minions” – şi a celor de acţiune – “Taken 3: Teroare în L.A./ Taken 3” şi “Furios şi iute 7/ Furious 7” – pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment.

Foto: CINEMA 2014 – cinemagia

14
/12
/18

Singurul film românesc prezent anul acesta la prestigioasele Premii ale Academiei Europene de Film (echivalentul Oscarurilor pentru industria cinematografică europeană), TOUCH ME NOT a fost nominalizat la European Discovery – Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun debut în lung-metraj.

13
/12
/18

În 2019, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

Page 1 of 22412345...102030...Last »