„Cinemateca pentru toţi”, cu Cristian Tudor Popescu, la Cinemateca Eforie
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinemateca-pentru-toti-cu-cristian-tudor-popescu-la-cinemateca-eforie/

Sâmbătă, 10 octombrie, de la ora 11:00, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte prima prelegere din cadrul programului Cinemateca pentru toţi. Intrarea la Cinemateca pentru toţi este liberă, în limita locurilor disponibile.

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2015

Cursul inaugural al programului, susţinut de cunoscutul critic de film, scriitor şi jurnalist Cristian Tudor Popescu, este intitulat Cinema şi propagandă în istoria filmului românesc (1912-1989) şi include zece prelegeri, găzduite de Cinemateca Eforie în fiecare dimineaţă de sâmbătă, până pe 12 decembrie a.c.

Programul Cinematecii pentru toţi pentru luna octombrie:

Prelegerea 1: Cinemateca Eforie, 10 octombrie, ora 11:00

Introducere. Propagandă şi manipulare: definiţii, origini, concepte, noţiuni înrudite, relaţii cu cinematograful. INDEPENDENŢA ROMÂNIEI (1912), primul film de propagandă de lungmetraj din lume. Analiză de secvenţe în contextul istoric al epocii. Motivele pentru care Carol I a fost practic coproducător al peliculei, împreună cu Leon Popescu. Metode de propagandă carlistă şi pro război utilizate în film. Situarea peliculei în peisajul politico-cinematografic mondial al epocii. Alte filme de propagandă ficţionale din perioada interbelică. MANASSE (1925) de Jean Mihail, cel mai important film românesc din perioada cinematografului mut.

Prelegerea 2: Cinemateca Eforie, 17 octombrie, ora 11:00

Cristian Tudor Popescu

Cristian Tudor Popescu

Începuturile cinematografiei româneşti sub regimul comunist: RĂSUNĂ VALEA (1950), VIAŢA ÎNVINGE (1951), ÎN SAT LA NOI (1951), MITREA COCOR (1952), DESFĂŞURAREA (1955), ALARMĂ ÎN MUNŢI (1955). Influenţa cinematografiei de propagandă sovietice. Deformarea modului de exprimare artistică sub presiunea comenzii politice. Schimbări de atitudine determinate de moartea lui Stalin: momentul DIRECTORUL NOSTRU (1955).

Prelegerea 3: Cinemateca Eforie, 24 octombrie, ora 11:00

Reîngheţul dogmatic în România după demascarea crimelor lui Stalin de către N.S. Hrusciov în 1956. PE RĂSPUNDEREA MEA (1956) batjocorește opțiunile individuale în raport cu hotărârea colectivului; VULTUR 101 (1957) lansează seria filmelor de spionaj românesc împotriva agenţilor străini, pentru a justifica acţiunile Securităţii ca poliţie politică împotriva cetăţenilor români. ERUPŢIA (1957) ecranizează credința mistică în Partid, comunismul ca religie; VIAŢA NU IARTĂ (1959) – pe cei care, din tată-n fiu, nu se orientează la timp spre socialism şi Uniunea Sovietică. Denigrarea armatei române.

Prelegerea 4: Cinemateca Eforie, 31 octombrie, ora 11:00

Distanţarea de URSS începe să se simtă în cinema: VALURILE DUNĂRII (1960) este primul film despre insurecţia armată din august 1944 în care armata sovietică nu joacă nici un rol. SETEA (1961) – propaganda comunistă este susţinută cu artă de scenariul construit cu mare talent al scriitorului Titus Popovici şi de regia lui Mircea Drăgan. O problemă etico-estetică.

Foto: Cinemateca pentru toţi – facebook.com/cinemateca.romana

13
/04
/21

Editura Trei, Târgul de Cariere și Cărturești vă invită joi, 15 aprilie, la ora 19.00, la evenimentul de lansare volumului „Învățăm împărtășind”, coordonat de Gabriela Hum. Vor vorbi: Călin Grigorovici, Răzvan Goga, Zamfira Stan, Mónika Pál și Gabriela Hum Moderator: Victor Popescu Evenimentul va putea fi urmărit live pe paginile de Facebook Cărturești, Târgul de […]

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.