Climax, cea mai adâncă incursiune în neant a lui Gaspar Noé, din 16 noiembrie, în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/climax-cea-mai-adanca-incursiune-in-neant-a-lui-gaspar-noe-din-16-noiembrie-in-cinematografe/

O nouă şi intensă călătorie a regizorului francez Gaspar Noé, hipnotică şi fără întoarcere, printre coşmarurile fiinţei umane, intră în cinematografele româneşti vinerea aceasta, 16 noiembrie, distribuit de Independenţa Film. Un film provocator, fascinant, violent, iresponsabil, şocant şi sexy.

Un articol de Petre Ivan|14 noiembrie 2018

După ultima repetiție înainte de un turneu foarte mare, o trupă de dans experimentează o trecere abruptă de la o transă hedonistă la o incursiune în iad, un drum din rai în infern, pe măsură ce membrii trupei își dau seama că băutura de la petrecere conținea substanțe halucinogene.

O nouă și intensă călătorie a regizorului francez Gaspar Noé, hipnotică și fără întoarcere, printre coșmarurile ființei umane, intră în cinematografele românești vinerea aceasta, 16 noiembrie, distribuit de Independența Film. Un film provocator, fascinant, violent, iresponsabil, șocant și sexy.

Spectacolul de premieră va avea loc vineri seara, 16 noiembrie, la Cinema City AFI Cotroceni. Cele câteva proiecții în avanpremieră pe care Climax le-a avut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest au rulat, în octombrie, cu casa închisă. De vinerea aceasta, filmul va ajunge în cinematografele din toată țara.

„Uneori, anumite evenimente devin simptomatice pentru o eră“, spune Gaspar Noé, referindu-se la episodul real ce a stat la baza filmului său.

„În 1996, un milion de povești au ajuns în presă, povești care astăzi sunt uitate, iar mâine vor fi cu atât mai mult“. Însă una dintre aceste întâmplări i-a rămas regizorului puternic întipărită în minte. „În loc de un scenariu adevărat, am ales să mă folosesc doar de relatarea simplă a acestei povești obsedante. O trupă de dans se adună într-o clădire izolată pentru a pregăti un spectacol. După ultima repetiție, izbucnește haosul.“

Întrebat de ce a ales să abordeze lumea dansului în cel mai recent film al său, Noé spune că este „obsedat de dansatorii buni“. „Atunci când ating punctul lor maxim de intensitate, plăcerile prezentului ne permit să uităm neantul vast. Bucurii, extaze, fie ele constuctive, fie distructive – sunt antidotul pentru golul nesfârșit. Iubirea, arta, dansul, războiul, sportul par să justifice durata scurtă a vieții noastre pe pământ. Și, dintre toate aceste distracții, cea care m-a făcut întotdeauna cel mai fericit a fost dansul. Așa că, atunci când a venit vremea să fac un film despre asta, mi s-a părut interesant să fac unul care să aibă o poveste reală la bază, cu dansatori al căror talent m-a hipnotizat. Cu acest proiect am putut din nou să dau viață câtorva dintre visele și coșmarurile mele“, afirmă regizorul francez de origine argentiniană.

Climax îi reunește în distribuția sa pe cei mai talentați tineri dansatori internaționali de vogue, waack și krump pe care regizorul a reușit să îi adune laolaltă din cluburi, competiții internaționale sau de pe internet și cărora, datorită talentului deosebit, Noé le-a dat mână liberă să își improvizeze nu numai dansurile, dar și acțiunile și replicile din film. „Una dintre cele mai mari plăceri ale mele este să nu am nimic pregătit dinainte și să las să se desfășoare situațiile în fața mea, pe cât posibil, ca într-un documentar. Și, oricând se instaurează haosul, sunt și mai fericit, știind că acesta va genera imagini cu adevărat puternice, mai apropiate de realitate decât de teatru.“

Noé: „Dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj”

Filmările pentru Climax au durat două săptămâni, timp în care echipa de filmare s-a izolat într-o școală abandonată din suburbiile Parisului. Noé spune că a adaptat personajele din scenariu în conformitate cu tipologia fiecărui dansator. „Faptul că am avut ca punct de pornire doar o schiță de scenariu de o pagină mi-a dat șansa să surprind momente de adevăr. Dacă vrei ca niște dansatori, actori sau neprofesioniști, să se exprime fizic sau verbal într-o manieră haotică, improvizația devine esențială. Iar în ceea ce privește dansul, cu excepția primei secvențe care a fost coregrafiată, dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj, de cele mai multe ori foarte aproape de inconștient, scoțând la suprafață propriul lor tumult interior.”

Deși Climax a fost descris ca fiind „un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată“ (The Guardian), Gaspar Noé afirmă despre cel mai recent film al său că este „cel mai comic“ de până acum. „Și, pentru că este comic, este și mai tandru decât toate celelalte“. „Copilul teribil al cinematografiei franceze“ a fost premiat cu distincția Art Cinema Award în cadrul secțiunii Quinzaine des Réalisateurs a ediției de anul aceasta a Festivalului de la Cannes, unde Climax a avut premiera mondială.

„Climax arată că Gaspar Noé a ajuns în cel mai incendiar și cel mai original punct al său“. (The Independent)

„Demonic inspirat. (…) E ca și cum Noé a reușit să extragă esența dansului, a cocainei și a pornografiei, să le combine și să la infuzeze în camera sa de filmat.“ (The Guardian)

„Gaspar Noé vine cu un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată – extraordinar din punct de vedere vizual și curajos ca structură și formă” (The Guardian)

GASPAR NOÉ. Biografie (regizor)

1991: Carne

1998: I Stand Alone

2002: Irreversible

2010: Enter the Void

2015: Love

2018: Climax

Climax / Climax,

regia: Gaspar Noé

cu: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude Gajan Maull, Giselle Palmer

Franța | 2018 | 96 minute

Climax este distribuit în România de Independența Film.

Foto: Climax – facebook

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »