Competiția TIFF 2017: adevăr sau provocare?
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-tiff-2017-adevar-sau-provocare/

Competiţia celei de-a 16-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (2-11 iunie), dedicată exclusiv regizorilor aflaţi la primul sau al doilea film, este o veritabilă zonă de conflict: poveşti pe muchie de cuţit, inspirate de evenimente reale sau experienţe personale, situaţii provocatoare şi abordări temerare, fabule morale nuanţate sau extreme, semnate de regizori care îşi asumă riscuri şi despre care, cu siguranţă, se va mai auzi.

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2017

Dintre cele 12 titluri care concureazăpentru Trofeul Transilvania, 8 sunt debuturi.

Chiar dacă România lipsește în acest an din competiție, există două prezențe autohtone în selecție. Actorul Alec Secăreanu are rolul principal în Tărâmul binecuvântat/God’sOwn Country, descris de critici ca fiind răspunsul britanic la Brokeback Mountain.

Recent premiat la Sundance și la Berlin, debutul regizorului Francis Lee urmărește povestea de dragoste emoționantă, dar lipsită de sentimentalisme, dintre un tânăr fermier britanic și un muncitor român.

My Happy Family

My Happy Family

Tot de la Sundance vine și comedia dulce-amară Familia mea fericită/ My Happy Familly (r. Nana Ekvtimishvili, Simon Gross), istoria unei femei georgiene care, în seara celei de-a 52-a aniversări, decide să-și părăsească soțul și să plece de acasă, iscând un mic cutremur familial. Imaginea este semnată de Tudor Panduru.

Un debut provocator este cel al regizorului polonez Bartosz  M. Kowalski, care a zgâlțâit din temelii competiția și publicul festivalului de la San Sebastian. Un studiu șocant asupra violenței infantile,Teren de joacă/Playground este un film inspirat de crima săvârșită de doi adolescenți britanici a căror faptă a îngrozit întreg mapamondul.

O altă abordare deranjantă asupra modului în care sunt afectați copiii de violența omniprezentă este cea a regizorului

Land of the Little People

Land of the Little People

israelian debutant YanivBerman. Tărâmul celor mici/ Land of the Little People surprinde lupta pentru teritoriu a doi dezertori cu un grup de copii pentru care războiul încetează să mai fie o joacă.

Zeus analizează legăturaspecială dintre oameni și șoimi, pornind de la relația toxică a erouluicu mama sa. Primul lungmetraj al lui Miguel Calderón, supranumit ,,copilul teribil al artei contemporane mexicane’’, este bazat chiar pepovestea impresionantă care i-a schimbat viața.

Heartstone

Heartstone

Inspirat de o experiență la fel de personală, debutul multipremiat internațional Piatră peinimă/ Heartstone (r. Gudmundur Arnar Gudmundsson) descrie turbulențele sentimentale care pun la încercare prietenia dintre doi adolescenți, în decorul spectaculos-glacial al Islandei.

Reuniunea preț de un weekend dintre o fiică și tatăl ei care mint amândoi cum respiră generează o farsă adorabilă în Delfinii înoată spre est/ Las Toninas Van Al Este (r. Gonzalo Delgado, Verónica Perrota), semnat de unul dintre co-scenariștii comediei uruguayene Whisky, premiată cu Trofeul Transilvania în 2005.

La polul opus, Vremea crizantemelor/ Chrysantemums Time (r.Dmytro Moiseiev) ne face părtași la odiseearăvășitoare a unei tinere văduve care trebuie să se confrunte cu pompele funebre, rudele rapace și propria ei credință după ce soțul ei s-a sinucis.

Gloria/ Glory (r.KristinaGrozeva și Petar Valchanov) e o fabulă socială despre dreptate și manipulare. Recompensat la Locarno cu o mențiune specială, filmul tandemului bulgar premiatla TIFF pentru Lecția îl are ca protagonist pe un muncitor binevoitor care sfârșește prin a fi o victimă a sistemului.

În Hounds of Love, terifiantul debut al australianului Ben Young, o adolescentă este răpităși sechestrată de un cuplu disfuncțional. Rolul extrem de solicitant al tinerei Emmei Boothi-a adus un binemeritat premiu de interpretare la Festivalul de la Veneția.

De la Berlin vine Simularea/Simulation, primul film al actorului iranian Abed Abest și, cu siguranță, cea mai provocatoare propunere vizuală din competiție. Scenografia abstractizată reprodusă integral într-o cutie neagră generează o doză serioasă de surpriză și suspans.

Filmat aproape exclusiv într-un apartament, Regele fără un ochi/ El Rey Borni (r. Marc Crehuet) este o comedie neagră în patru personaje în care tânărul care și-a pierdut un ochi în timpul unui protest stârnit de criza din Spania se întâlnește întâmplător cu polițistul vinovat pentru accident.

Din juriul Competiției vor face parte, printre alții, actrița Clotilde Courau, Prințesă deVeneția și Piemont, care poate fi văzută la TIFF în L’Ombre des femmes(r. Philippe Garrel), criticul de film Geoff Andrew (Sight& Sound), selecționer pentru BFI Southbank și consultant pentru London Film Festival, și regizorul Marian Crișan.

Foto: TIFF 2017 – tiff.ro

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.