Concursul George Enescu în turneu la liceu / “Ce auzim când ascultăm muzică?”
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-in-turneu-la-liceu-ce-auzim-cand-ascultam-muzica/

Concursul internaţional“George Enescu” a lansat proiectul“Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta îşi propune să descifreze într-un format destins, actual şi interactiv câteva elemente din arta interpretării muzicii, în pregătirea întâlnirii cu cei 270 de tineri muzicieni, din 39 ţări, care au trecut de etapa de preselecţie în cadrul Concursului „George Enescu” 2018 şi care îşi vor demonstra talentul pe scenă, la Bucureşti, în perioada 1-23 septembrie a acestui an.

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 iunie 2018

Programul implică ateliere-spectacol dedicate tinerilor și o serie de 18 video-episoade despre interpretarea muzicală și impactul acesteia asupra ascultătorului. Se va dezvolta, totodată, și o aplicație care va permite melomanilor interesați de evoluția artiștilor înscriși în Concursul George Enescu să își verifice opiniile în comparație cu cele ale juriului, la finalul etapelor concursului, în luna septembrie.

„Sunt două motive importante pentru care am demarat acest proiect: primul, lansarea unui dialog despre arta interpretativă, pentru a susține și crește apetența pentru muzica clasică și, al doilea, crearea unei culturi a încurajării artistului aflat în formare. Am plecat de la observația că ne interesează un artist numai după ce cucerește scenele lumii, după ce a fost recunoscut de alții. Nu urmărim o evoluție, nu o încurajăm. Descifrarea elementelor care fac o interpretare să fie apreciată credem că va contribui la mai buna înțelegere a întregului complex care formează un artist și la o apropiere a publicului de acest proces. De asemenea, prin proiectul de ucenicie în ale jurizării vom premia, pe lângă aprecierea elementelor artistice și de tehnică ale concurenților, constanța publicului în a urmări artiștii, pe întreaga perioadă de desfășurare a Concursului, nu doar în finală”, spune Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului „George Enescu”.

Atelierele-spectacol„Ce auzim când ascultăm muzică?” sunt un dialog deschis despre muzicăși despre arta interpretativă, în general și în muzica clasică, în particular. Doi artiști:Paul Ilea, un muzician polivalent, cu formație clasicăși cu proiecteîn multe stiluri muzicale și Marius Manole, unul dintre cei mai apreciați actori de astăzi, vor iniția un dialog practic, demonstrativ și interactiv despre cum auzim muzica și ce anume apreciem atunci când ascultăm un artist sau altul.

Concepute în special pentru tinerii ascultători, atelierele vor avea loc în București, în perioada 4-8 iunie, la Colegiile Naționale Mihai Viteazul, GheorgheLazăr, Gheorghe Șincai, Sfântul Sava și la Liceul de Arte plastice NicolaeTonitza. Aceste cinci ateliere organizate în licee din București reprezintă o etapă-pilot, urmând ca, în toamnă, la începutul noului an școlar să fie luate în calcul ateliere similare la licee din orașe din țară.

”Atelierul a fost conceput ca o călătorie muzicalăîn timp.Muzica clasică este într-o continuă transformare și joacă un rol important în spatele fiecărui gen în parte, de la pop music la underground metal. O introspecție relaxată, interactivăși “fun” în muzica cultă,împachetată pentru tinerii din 2018 , fără canoane plictisitoare, complet “out of the box”.Scopul proiectului este acela de a-i apropia pe tineri de muzica cultă, de a-i face săînțeleagă mai mult din tainele ei și să o îndrăgească la fel ca pe orice alt gen muzical, să fie mai deschiși la complexitate și rafinament și, totodată, să recunoască diferența între calitate și kitsch”- spune Paul Ilea, muzicianul care a pus la punct structura atelierelor-spectacol.

“Un muzician în fața partiturii este ca un actor care citește scenariul unei piese. Sunt tehnici care se pot compara și toate au ca scop expresia, transmiterea unui mesaj și a unei emoții aparte. Paralela dintre cele două lumi poate face mai transparentă tehnica, explică mai ușor intenția artistului și poate ajuta la asimilarea mai rapidă a unor noțiuni” – explică Marius Manole, actorul care va modera atelierele, va propune similitudini între tehnicile de interpretare și va conduce dialogul cu publicul.

Ulterior, ca urmare a acestor dialoguri, vor fi realizate 18 filme scurtecare trateazătema interpretării muzicale,în episoade de 5-7 minute,în care vor fi implicate mai multe personalități din lumea artistică. Seria de filme va fi distribuită pe mai multe canale succesiv: aplicațiaCulturesc 100, parte din platforma culturală Samsung dedicată Centenarului Marii Uniri, pe EduPedia™, aplicația pentru Smart TV dezvoltată de Samsung și, ulterior, pe canalul YouTube al Concursului și Festivalului George Enescu și, pe parcursul lunii septembrie, pe canale ale partenerilor media.

Filmele pot constitui un material didactic util și atractiv pentru profesorii de muzicăși un ghid orientativ pentru melomani. Aceștia vor avea ocazia de a pune în practică noțiunile prezentate în filme, în timpul Concursului George Enescu, în perioada 1-23 septembrie 2018.

Aplicația JuratEnescu va fi lansată la începutul concursului și va da posibilitatea celor care urmăresc, fie online, fie din sală tinerii artiști aflați în competiție să facă propriile notări. În final, 10 dintre cei mai activi și mai constanți jurați amatori, care vor fi cel mai aproapeîn aprecierile lor de ceea ce juriul a decis vor fi premiați cu diploma de Jurat Ucenic, vor primi bilete pentru ediția din 2019 a Festivalului George Enescu și vor fi invitați la o serată cu membrii ai juriului Concursului.

„Proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?” pune în lumină muzica clasică și o aduce mai aproape de tânăra generație, printr-o serie de activări, adaptate limbajului acestora. Este un demers de educare a publicului tânăr, de încurajare a acestuia să vină în sala de spectacol pentru a descoperi bogăția și frumusețea muzicii și, în special, a muzicii clasice. Pentru noi, educația, sub orice formă a ei, este o prioritate și, în același timp, o oportunitate de a contribui la o societate mai bună, mai deschisă”, consideră Corina Vasile, Director de Comunicare și Relații Publice al Raiffeisen Bank România, principalul susținător al proiectului.

“Fiind o companie de tehnologie suntem facilitatori ai contactului oamenilor cu interesele lor. Ideea proiectului „Ce auzim când ascultăm muzică?” de a împărtăși secvențe din secretele artiștilor cu un public larg și divers ni s-a părut interesantă și în linie cu misiunea noastră”- spune Roxana Mihalache, Corporate Social Responsability Manager la Samsung România, sponsor al proiectului.

„Din 2014,Fundația Wilo promovează tineri talentați oferindu-le oportunitatea de a fi recunoscuți de un public internațional mai larg. Concursul George Enescu adaugă în acest an o nouă dimensiune, lansează un dialog ghidat de muzicieni pentru a realiza un acces mai facil către muzica pentru un public mai tânăr și mai divers”- spune, Hans-Jörg Bullinger, Președintele Fundației Wilo, partener cultural al Concursului și Festivalului “George Enescu”.

Foto: Concursul George Enescu în turneu la liceu – Andrei Gândac

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.