Concursul George Enescu în turneu la liceu / “Ce auzim când ascultăm muzică?”
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-in-turneu-la-liceu-ce-auzim-cand-ascultam-muzica/

Concursul internaţional“George Enescu” a lansat proiectul“Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta îşi propune să descifreze într-un format destins, actual şi interactiv câteva elemente din arta interpretării muzicii, în pregătirea întâlnirii cu cei 270 de tineri muzicieni, din 39 ţări, care au trecut de etapa de preselecţie în cadrul Concursului „George Enescu” 2018 şi care îşi vor demonstra talentul pe scenă, la Bucureşti, în perioada 1-23 septembrie a acestui an.

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 iunie 2018

Programul implică ateliere-spectacol dedicate tinerilor și o serie de 18 video-episoade despre interpretarea muzicală și impactul acesteia asupra ascultătorului. Se va dezvolta, totodată, și o aplicație care va permite melomanilor interesați de evoluția artiștilor înscriși în Concursul George Enescu să își verifice opiniile în comparație cu cele ale juriului, la finalul etapelor concursului, în luna septembrie.

„Sunt două motive importante pentru care am demarat acest proiect: primul, lansarea unui dialog despre arta interpretativă, pentru a susține și crește apetența pentru muzica clasică și, al doilea, crearea unei culturi a încurajării artistului aflat în formare. Am plecat de la observația că ne interesează un artist numai după ce cucerește scenele lumii, după ce a fost recunoscut de alții. Nu urmărim o evoluție, nu o încurajăm. Descifrarea elementelor care fac o interpretare să fie apreciată credem că va contribui la mai buna înțelegere a întregului complex care formează un artist și la o apropiere a publicului de acest proces. De asemenea, prin proiectul de ucenicie în ale jurizării vom premia, pe lângă aprecierea elementelor artistice și de tehnică ale concurenților, constanța publicului în a urmări artiștii, pe întreaga perioadă de desfășurare a Concursului, nu doar în finală”, spune Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului „George Enescu”.

Atelierele-spectacol„Ce auzim când ascultăm muzică?” sunt un dialog deschis despre muzicăși despre arta interpretativă, în general și în muzica clasică, în particular. Doi artiști:Paul Ilea, un muzician polivalent, cu formație clasicăși cu proiecteîn multe stiluri muzicale și Marius Manole, unul dintre cei mai apreciați actori de astăzi, vor iniția un dialog practic, demonstrativ și interactiv despre cum auzim muzica și ce anume apreciem atunci când ascultăm un artist sau altul.

Concepute în special pentru tinerii ascultători, atelierele vor avea loc în București, în perioada 4-8 iunie, la Colegiile Naționale Mihai Viteazul, GheorgheLazăr, Gheorghe Șincai, Sfântul Sava și la Liceul de Arte plastice NicolaeTonitza. Aceste cinci ateliere organizate în licee din București reprezintă o etapă-pilot, urmând ca, în toamnă, la începutul noului an școlar să fie luate în calcul ateliere similare la licee din orașe din țară.

”Atelierul a fost conceput ca o călătorie muzicalăîn timp.Muzica clasică este într-o continuă transformare și joacă un rol important în spatele fiecărui gen în parte, de la pop music la underground metal. O introspecție relaxată, interactivăși “fun” în muzica cultă,împachetată pentru tinerii din 2018 , fără canoane plictisitoare, complet “out of the box”.Scopul proiectului este acela de a-i apropia pe tineri de muzica cultă, de a-i face săînțeleagă mai mult din tainele ei și să o îndrăgească la fel ca pe orice alt gen muzical, să fie mai deschiși la complexitate și rafinament și, totodată, să recunoască diferența între calitate și kitsch”- spune Paul Ilea, muzicianul care a pus la punct structura atelierelor-spectacol.

“Un muzician în fața partiturii este ca un actor care citește scenariul unei piese. Sunt tehnici care se pot compara și toate au ca scop expresia, transmiterea unui mesaj și a unei emoții aparte. Paralela dintre cele două lumi poate face mai transparentă tehnica, explică mai ușor intenția artistului și poate ajuta la asimilarea mai rapidă a unor noțiuni” – explică Marius Manole, actorul care va modera atelierele, va propune similitudini între tehnicile de interpretare și va conduce dialogul cu publicul.

Ulterior, ca urmare a acestor dialoguri, vor fi realizate 18 filme scurtecare trateazătema interpretării muzicale,în episoade de 5-7 minute,în care vor fi implicate mai multe personalități din lumea artistică. Seria de filme va fi distribuită pe mai multe canale succesiv: aplicațiaCulturesc 100, parte din platforma culturală Samsung dedicată Centenarului Marii Uniri, pe EduPedia™, aplicația pentru Smart TV dezvoltată de Samsung și, ulterior, pe canalul YouTube al Concursului și Festivalului George Enescu și, pe parcursul lunii septembrie, pe canale ale partenerilor media.

Filmele pot constitui un material didactic util și atractiv pentru profesorii de muzicăși un ghid orientativ pentru melomani. Aceștia vor avea ocazia de a pune în practică noțiunile prezentate în filme, în timpul Concursului George Enescu, în perioada 1-23 septembrie 2018.

Aplicația JuratEnescu va fi lansată la începutul concursului și va da posibilitatea celor care urmăresc, fie online, fie din sală tinerii artiști aflați în competiție să facă propriile notări. În final, 10 dintre cei mai activi și mai constanți jurați amatori, care vor fi cel mai aproapeîn aprecierile lor de ceea ce juriul a decis vor fi premiați cu diploma de Jurat Ucenic, vor primi bilete pentru ediția din 2019 a Festivalului George Enescu și vor fi invitați la o serată cu membrii ai juriului Concursului.

„Proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?” pune în lumină muzica clasică și o aduce mai aproape de tânăra generație, printr-o serie de activări, adaptate limbajului acestora. Este un demers de educare a publicului tânăr, de încurajare a acestuia să vină în sala de spectacol pentru a descoperi bogăția și frumusețea muzicii și, în special, a muzicii clasice. Pentru noi, educația, sub orice formă a ei, este o prioritate și, în același timp, o oportunitate de a contribui la o societate mai bună, mai deschisă”, consideră Corina Vasile, Director de Comunicare și Relații Publice al Raiffeisen Bank România, principalul susținător al proiectului.

“Fiind o companie de tehnologie suntem facilitatori ai contactului oamenilor cu interesele lor. Ideea proiectului „Ce auzim când ascultăm muzică?” de a împărtăși secvențe din secretele artiștilor cu un public larg și divers ni s-a părut interesantă și în linie cu misiunea noastră”- spune Roxana Mihalache, Corporate Social Responsability Manager la Samsung România, sponsor al proiectului.

„Din 2014,Fundația Wilo promovează tineri talentați oferindu-le oportunitatea de a fi recunoscuți de un public internațional mai larg. Concursul George Enescu adaugă în acest an o nouă dimensiune, lansează un dialog ghidat de muzicieni pentru a realiza un acces mai facil către muzica pentru un public mai tânăr și mai divers”- spune, Hans-Jörg Bullinger, Președintele Fundației Wilo, partener cultural al Concursului și Festivalului “George Enescu”.

Foto: Concursul George Enescu în turneu la liceu – Andrei Gândac

24
/05
/20

Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019 care au dus la nominalizarea Festivalului Enescu de către 2020 International Opera Awards în top 5 evenimente de gen care promovează muzica de operă la nivel mondial.

22
/05
/20

Ținând cont de situația actuală a artiștilor, care din cauza crizei Coronavirus nu au mai putut performa, iar multe apariții concertistice le-au fost anulate pe plan internațional, la inițiativa violonistului vienez Daniel AUNER a fost creată platforma konzertsaal.at pentru a le oferi artiștilor posibilitatea atât de a susține concerte în această perioadă, cât și pentru a rămâne în contact cu publicul larg prin intermediul transmisiilor on-line.

20
/05
/20

Concertul pe care artista LP ar fi trebuit să îl susțină vara aceasta este amânat din motive de siguranță pentru vara anului viitor. Mai exact, întâlnirea cu publicul din România va avea loc pe data de 11 iulie 2021 la Arenele Romane . Spectacolul de anul acesta a fost amânat ca urmare a Ordonanței Militare numărul 1 din data de 18 martie 2020.

19
/05
/20

Joi, 21 mai 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam. În program, Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră, op. 53 de Antonin Dvořák și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 68 de Johannes Brahms.

17
/05
/20

Vă invităm să o descoperiți pe legendara Billie Holiday prin intermediul cărții „Lady Sings the Blues”, semnată de artistă alături de William Dufty și publicată recent și în limba română, la editura Nemira.

07
/05
/20

„Un virus numit OPERĂ” este noul generic sub care Luminița Arvunescu, apreciată realizatoare de emisiuni muzicale, și Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, în parteneriat cu Radio România Muzical, readuc în cea mai strictă actualitate și într-un foarte inspirat contrapunct la izolarea impusă de pandemia Coronavirus, proiectul de succes Opera FANtastica.

04
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 4 mai 1955, în condiții sărăcăcioase contrastante cu extraordinara sa personalitate, se stingea unul din marii oameni ai secolului XX. Îl sărbătorim, ne mândrim cu el, dar cât îl cunoaștem (și ascultăm) de fapt pe George Enescu? Iată doar câteva din trăsăturile unei personalități și ale unei cariere excepționale – și o invitație de a-i descoperi muzica.

Page 1 of 14712345...102030...Last »