Conferința de deschidere a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferinta-de-deschidere-a-festivalului-international-de-teatru-de-la-sibiu/

În deschiderea FITS, prima conferinţă de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu şi omul datorită căruia există şi a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferinţelor FITS), precum şi coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, şi regizorul Alexandru Grecu (preşedintele UNITER din Republica Moldova).

Un articol de Cristina Enescu|12 Iunie 2017

Un soare blând și generos.

Un oraș tihnit, respirând frumos, istorie și sens prin toate fațadele și colțurile de stradă

Al treilea cel mai important și frumos festival de teatru și arte performative din lume.

Aceste trei lucruri frumoase s-au întâlnit într-o zi de vineri și au dat startul unei perioade de zece zile, menite să multiplice ceea ce e mai frumos în spiritul uman: iubirea, frumusețea creativității, provocarea gândurilor și a ideilor, culori, forme, mișcări, muzici. Cu alte cuvinte – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ajuns la cea de-a 24-a ediție.

Constantin Chiriac a început prin recitarea Sonetului 66 al lui Shakespeare, ale cărui versuri au răsunat percutant, uneori amar, alteori descriptiv și programatic, pentru chiar vremurile în care ne găsim:

Mă uit scârbit la tot, și-aș vrea să mor, 
Decât să-l văd slăvit pe ticălos,
Iar pe sărman de râsul tuturor,
Să-l văd tăgăduit pe credincios,
Pe vrednicul de cinste oropsit….

Și totuși, teatrul este despre iubire, despre spirit și despre înălțarea din noroiul cotidian, iar FITS 2017 gravitează cu atât mai mult în jurul acestei energii ”care mișcă sori și stele”, în vorbele lui Dante: iubirea, tema FITS 2017.

Directorul FITS a vorbit și despre câteva motive pentru care festivalul este un succes care crește de la an la an, o necesitate și un eveniment cultural unic:

  • Trăim atât de multă dezbinare în Europa și în lume încât există o reală nevoie ca artiștii să dea un imbold unificator societății umane, prin iubirea de frumos și prin dialog cultural.
  • Este un eveniment profund conectat la realitatea zilelor noastre. Spre exemplu, luând-o înaintea discursurilor politice, festivalul construiește punți de legătură și dialog, de exemplu cu Statele Unite ale Americii prin programul ”New Democracy Series”, care conturează o ”dimensiune NATO culturală” a FITS din acest an.
  • FITS educă, nu prin forță ci mișcând sufletele prin ”miracolul frumosului”. Educarea publicului prin cultură este o dimensiune esențială a teatrului.
  • Numărul voluntarilor FITS s-a dublat față de anul trecut, ceea ce arată că tinerii își doresc enorm  să fie parte din acest festival, iar festivalul recunoaște importanța de a da o șansă vocii tinerilor oameni de teatru, inclusiv prin organizarea anul acesta a unui ”festival în festival” dedicat școlilor de teatru.
  • Anul acesta sunt prezentate spectacole și la Academia Forțelor Terestre, în public aflându-se atât militari cât și civili. Un spațiu de întâlnire necesar care aduce laolaltă arta, publicul larg dar și o nișă de public care are, și ea, nevoie de teatru, anume militarii.
  • Nici, FITS, nici vreun alt eveniment cultural înrădăcinat într-o comunitate nu poate fi copiat, și nici nu ar avea sens un astfel de demers. Comunitățile locale sunt cele care pot să nască proiectele culturale care li se potrivesc cel mai bine.
  • Anul acesta, FITS include și valorifică circuitul cultural al vechilor biserici săsești cu orgă dimprejurul Sibiului, aici fiind organizate diferite concerte și evenimente. În luna august, la întâlnirea sașilor din zonă, directorul FITS dorește să propună dezvoltarea unor proiecte culturale care să redea și mai mult aceste spații extraordinare circuitului cultural public. Dialogul creator este cea mai bună formă de naționalism.
  • FITS este unicul festival de profil care și-a asumat un proiect editorial constant, anume prezentarea unor volume importante din zona teatrului.

Coregrafa argentiniană Brena Angiel a vorbit despre provocările și libertatea pe care le oferă dansul aerian și despre esența de tango, învăluită în dans contemporan, din spectacolul ”Tango la altitudine II”. Directorul UNITEM (Uniunea Teatrală din din Republica Moldova), regizorul Alexandru Grecu, a descris schimbarea de mentalitate și creșterea nivelului artei actorului, a regizorului și a spectacolelor din Rep. Moldova după 1989, despre întâlnirea de destin a teatrului de aici, în cătușele mentalității sovietice, cu Matei Vișniec, care a făcut mai mult pentru unirea spiritului românesc decât politicienii. El a vorbit și despre puternica dimensiune social-politică a teatrului moldovenesc.

 

17
/01
/19

TURISM CULTURAL. Iordania e cu mult mai mult decât deșertul Wadi Rum și Petra, minunea din deșert, binecunoscute de altfel călătorilor români. Vă propunem altceva.

16
/01
/19

Romanul autobiografic „Promisiunea zorilor” de Romain Gary (traducere din franceză și note de Daniel Nicolescu) a fost publicat la editura Humanitas Fiction, în anul 2018.

16
/01
/19

Editura Litera anunță peste 700 lansări editoriale noi în 2019 și vă propune să notați în agendă cărțile-eveniment peste care nu trebuie să treceți fără a le fi citit anul acesta.

16
/01
/19

Seară specială la Teatrelli, cu intrare liberă: Constantin Bălăceanu-Stolnici și Adrian Majuru invită publicul la o dezbatere care marchează împlinirea a 160 de ani de la Unirea Principatelor Române.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

15
/01
/19

După cum veți afla de pe această pagină, sunt un băiețel de doi ani, diagnosticat după Crăciun cu neuroblastom* (cancer – cu metastaze multiple). Știu că asta sună un pic înfricoșător, dar câtă vreme există speranțe, rămân încrezător. Iată, am reușit și o rimă, mi se mai întâmplă...

15
/01
/19

Opera Națională București prezintă joi, 17 ianuarie, începând cu ora 18:30 spectacolul „Faust” de Charles Gounod. Regia poartă semnătura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creată de Cătălin Ionescu Arbore, coregrafia de către Alexa Mezincescu, iar mișcarea scenic de către Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.

14
/01
/19

Spectacolul „Ultima bandă a lui Krapp”, în regia lui Toma Dănilă, după un text de Samuel Beckett, se joacă la Unteatru. În spectacol apare un singur actor: Constantin Cojocaru.

14
/01
/19

„Anul Cărții” se deschide cu o conferință națională dedicată profesioniștilor în comunicare din editurile românești. Programată pe data de joi, 17 ianuarie 2019, începând cu ora 10.00, la Salonul de Carte „Luceafărul” (Bulevardul Unirii nr. 10), conferința își propune să îi reunească pe specialiștii în comunicare din editurile autohtone.

Page 1 of 76912345...102030...Last »