COOLsound.ro, on line despre scena independentă românească 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/coolsound-ro-on-line-despre-scena-independenta-romaneasca-2021/

COOLsound – on line despre scena independentă românească 2021 / COOLsound – online about the Romanian independent stage 2021 este un proiect bilingv ce se va lansa în două etape în vara şi toamna anului 2021 pe platforma www.coolsound.ro.

Un articol de Liliana Matei|21 iunie 2021

Inițiativa – un proiect realizat de Pro Contemporania cu sprijinul JTI – își propune susţinerea unor producţii artistice online realizate de muzicieni, actori, dansatori sau performeri români aflaţi în plină activitate – o mare parte dintre ei tineri, dar nu numai – cu un repertoriu reprezentativ, producţii de autor filmate profesional si adunate pe canalul youtube procontemporania si platforma online www.COOLsound.ro.

Până la acest moment, primul capitol al proiectului bilingv COOLsound – on line despre scena independentă românească 2021 / COOLsound – online about the Romanian independent stage 2021 cuprinde 16 artiști prezentați prin fișe bilingve cu conținut video, foto și text integral în română și engleză, având în centru un moment artistic solo și un interviu – declarație, prezentări multimedia complexe care reprezintă practic veritabile cărți de vizită ale acestora la momentul anului 2021, accesibile prin portalul www.COOLsound.ro.

Proiectul, inițiat și realizat de Pro Contemporania, este sprijinit de JTI, companie cu tradiţie în susţinerea artei şi culturii şi presupune producția efectivă a materialelor și a  „fișei de prezentare” a fiecărui protagonist, așa cum arată ea la nivelul anului 2021.

Prima etapă a proiectului, prevăzută a fi încheiată până în toamna anului 2021, va cuprinde 25 de artişti, cărora li se vor alătura ulterior alţii, în măsura în care vom identifica noi companii dornice să susţină acest proiect.

Primele pagini de Dicţionar online al scenei independente din domeniul muzicii clasice, actoriei și dansului din România cuprind artiști din zona artelor spectacolului care în momentul intrării în proiect erau afectați de trecerea prin pandemia Covid 19 și NU erau angajaţi ai unei instituţii publice de profil din România.

Această situație nu-i împiedica să fie premianţi ai unor prestigioase concursuri internaţionale sau implicaţi în proiecte culturale de anvergură în țară si în afara granițelor. Toate aceste nume sunt nu doar ale unor tineri, ci sunt ale unor artişti de toate vârstele care au optat pentru statutul de artist independent, respectiv pentru  a nu fi angajații unei instituții de cultură de stat, ci de a evolua pe bază de proiect, statut puternic afectat de trecerea prin pandemie.

Toți acești creatori de înaltă valoare artistică au traversat, şi unii dintre ei traversează încă, situații limită. În 2020-2021, activitățile din domeniul artelor spectacolului – inclusiv cele independente – au fost oprite, veniturile artiștilor independenți dispărând pur și simplu. Dintre aceștia, nu puțini sunt artiștii care, deși colaborau cu instituții de cultură importante şi-au pierdut contractele de colaborare, care odată cu reluarea activității, în vara anului 2021, reapar doar într-o proporție limitată. Deși în Europa există multe exemple de susținere de către stat a acestor artiști, iar statul român a găsit unele soluţii, criza rămâne majoră. Dacă responsabilii autorităților în domeniu nu au înţeles sau nu au resursele necesare să înțeleagă că investiţia în domeniul artistic este o “win-win situation” şi aduce un beneficiu semnificativ pe termen mediu și lung, mediul privat poate contribui salutar în această direcţie.

Artiştii au fost primii scoși din teren şi au fost / vor fi reintroduși ultimii.

Perioada anilor 2020-2021, prin definirea activităților artistice ca aparținând categoriei celor ne-esențiale, a proiectat potențial categoria socio-profesională a artistului într-o zonă vizibil defavorizată.

Artele sunt incluzive și pot contribui la renașterea societății în întregul ei. Gesturile de sustinere a artiștilor în astfel de momente nu înseamnă doar un ajutor important, punctual. Înseamnă si o perspectivă în care acești oameni sau mulți dintre ei vor răspunde „prezent” la alte acțiuni viitoare.

02
/02
/23

După relansarea Programului „Cantemir”, Institutul Cultural Român, prin Centrul Național al Cărții, dă startul înscrierilor la sesiunea din acest an a cunoscutelor programe de finanțare a traducerii cărților românești în străinătate: Translation and Publication Support Programme (TPS) și PUBLISHING ROMANIA. Cele două programe se adresează editorilor din afara țării și urmăresc facilitarea accesului la cultura română, prin sprijinirea traducerilor din autori români și a publicațiilor dedicate culturii și civilizației românești.

02
/02
/23

Institutul Cultural Român a lansat apelul la candidaturi pentru bursele ”Woodrow Wilson” care se vor desfășura în anul 2023. În cadrul acestui program, trei cercetători români vor primi câte o bursă în valoare de 14.000 de dolari, constând într-un stagiu de trei luni la Woodrow Wilson International Center for Scholars, din Washington DC.

01
/02
/23

Luna asta, la Teatrul Metropolis găsiți 13 spectacole în 22 de reprezentații. Care sunt nu doar tot atâtea ocazii de a avea o seară frumoasă, ci și povești de viață, emoții, gânduri și experiențe din cele mai diverse, care ne ating, ne mișcă și poate chiar ne schimbă cumva pe dinăuntru.

01
/02
/23

După succesul premierei oficiale cu „Cock” de Mike Bartlett, spectacol al Teatrului Stela Popescu în regia lui Tony Adam şi scenografia Mădălinei Mihai, avându-i în distribuţie pe Tudor Cucu Dumitrescu, Cristian Neacșu, Ioana Niculae, Cătălin Frăsinescu, o nouă reprezentaţie are loc pe 3 februarie, ora 19:00 la Teatrul Metropolis, Sala Olga Tudorache.

31
/01
/23

Radio România Cultural lansează a doua ediție a mesajului Rugă pentru pace, în cadrul Campaniei Viața într-o valiză, la un an de la invazia Rusiei în Ucraina, un război care a destabilizat o lume întreagă. Mesajul este citit tot de poeta Ana Blandiana, un simbol al libertății românești, scriitoarea care a transmis, în urmă cu un an, primul îndemn de pace printr-un scurt fragment din prefața cărții Ultimii martori de Svetlana Aleksievici, scriitoare născută în Ucraina și câștigătoare a premiului Nobel pentru Literatură.

31
/01
/23

Teatrul Coquette propune publicului la început de februarie patru spectacole de excepție: „Eu, Tu și copacul/Șah mat”, pe 4 de la ora 19.00, apoi „Doamne, ce zile minunate”, programat pe 10 la ora 19.00, iar pe 11 „Califul barză”, de la ora 11.00 și „Valsul hazardului”, de la 19.00.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

30
/01
/23

Cele trei reprezentații ale spectacolului de balet clasic „Spărgătorul de nuci”, primele prezentate publicului la Sibiu în acest an, s-au dansat cu casa închisă, atât la matineu (26 și 27 ianuarie) cât și seara (28 ianuarie), în prezența a 1524 de spectatori. Cele trei reprezentații din Sibiu, încheie o serie de 21 de spectacole cu „Spărgătorul de nuci”, prezentate de Teatrul de Balet Sibiu în turneu în Belgia și Olanda în perioada 17 decembrie - 9 ianuarie 2023.

30
/01
/23

Asociația Semper Culturalia, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, organizează în perioada 30 ianuarie – 1 februarie 2023, în marja Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului (27 ianuarie), o serie de manifestări menite să contribuie la menținerea vie a amintirii victimelor Holocaustului și să susțină demersurile civice de a lupta împotriva xenofobiei și antisemitismului.