Corneliu Porumboiu, despre „Metabolism“: „Cred că e un film bun“
https://www.ziarulmetropolis.ro/corneliu-porumboiu-despre-metabolism-cred-ca-e-un-film-bun/

„Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“, în regia lui Corneliu Porumboiu, intră vineri, 20 septembrie, în cinematografele româneşti.

Un articol de Dan Boicea|17 septembrie 2013

„Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“, în regia lui Corneliu Porumboiu, intră vineri, 20 septembrie, în cinematografele româneşti.

Paul, regizorul unui film politic, are o aventură cu Alina, o actriţă dintr-un rol secundar. Într-o zi, Paul decide să filmeze o scenă nud cu Alina, dar, cuprins de îndoieli, decide să amâne filmarea, spunându-i producătoarei că are o criză de ulcer. Viaţa lui personală începe să se amestece din ce în ce mai mult cu viaţa profesională, iar filmarea ia o turnură neaşteptată.

Regizorul Corneliu Porumboiu şi actorii Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ şi Mihaela Sârbu au vorbit despre film, la o conferinţă de presă. Iată cele mai importante declaraţii ale lui Corneliu Porumboiu:

Corneliu Porumboiu: „Sincer, nu m-am gândit să fac un film experimental. Aşa a ieşit“

● Corneliu Porumboiu: Ideea filmului mi-a venit în urmă cu trei ani, când domnul Sergiu Nicolaescu a propus o nouă lege a cinematografiei. Am fost chiar şi în Camera Deputaţilor, pentru o dezbatere în sensul ăsta. Concursul la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) se dădea după un decupaj regizoral. Asta mi-a provocat amintiri din şcoală, despre modul în care încercam să fac cinema. În şcoală am trăit cu un anumit tip de penurie, cu o anumită limitare. La examene mă duceam cu un decupaj regizoral pe care îl făceam acasă, singur, cronometrând cadrele din film, dând replicile singur şi făcând intrările. De aici am plecat cu filmul ăsta.

● „Metabolism“ conţine un soi de interogare, despre felul în care am început să fac film. Nu e neapărat o confesiune şi nici nu am urmărit o teză anume.

● În personajul din film, regizorul, sunt anumite obsesii ale mele: cea cu timpul real al acţiunii, care este prezentă şi în celelalte filme ale mele. E mai degrabă un soi de lucru într-un anumit tip de dramaturgie care permite expandarea detaliului.

corneliu poromboiu

Corneliu Porumboiu (stânga), alături de actorii din filmul său, la conferinţa de presă

● Cred că e un film bun, dar nu cred că aş putea să-i dau o notă. Nu prea-mi plac notele. În momentul în care ai terminat un film, îl lansezi şi te gândeşti la următorul.

● Filmul a avut vreo şapte variante de scenariu. L-am făcut cu un soi de nostalgie pentru peliculă. M-a interesat acel nivel superficial al personajelor, personaje pe care le descoperi, cumva, din mers. Ele sunt într-o zonă de aparenţă, nu se dezvăluie.

● Când se lasă seara peste Bucureşti poate că e un fel de stare, un moment al zilei pe care nu-l vedem în film. Are ceva poetic care funcţionează ca un contrapunct la metabolism.

● Mai am în comun cu regizorul din film o anumită obsesie a realului. Pot fi uneori la repetiţii destul de precis, de maniac.

● Da, „Metabolism“ are în spate o structură, o poveste, dar ce am căutat eu în acest film cred că o să găsesc în următorul meu film.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Metabolism. Porumboiu sau filmul radical

● Toate filmele mele sunt politice.

● Un film se naşte la montaj.

● Proiecţia de la Festivalul de la Locarno a fost cu 3-4.000 de oameni în sală. Unii dintre ei au mai şi ieşit…

● Cei cărora le-a plăcut filmul o să spună că le-a plăcut, cei cărora nu le-a plăcut o să spună că nu l-au văzut.

● În timp, am avut şansa de a fi premiat la câteva festivaluri. Niciodată n-a contat un premiu, ci a contat ca filmul să fie acolo.

● Pentru mine contează câte puţin din fiecare: publicul, distribuţia, să fii în festivaluri şi critica. Cred că am un public al meu, interesat de ce fac eu. La „A fost sau n-a fost?“ am avut cam 12.000 de spectatori în România, iar la „Poliţist, adjectiv“ cam 10.000.

● „Metabolism“ a fost trimis la Festivalul de la Cannes şi nu a fost selectat. Pe moment am avut o dezamăgire, având în vedere faptul că am avut filme acolo încă din şcoală. În timp, acea dezamăgire s-a dus“.

● Nu e vorba de cât de pregătit e publicul pentru filmul meu. Cred că e nevoie de curiozitate. Când am văzut «Eclipsa», de Antonioni, am zis: „du-te, băi, de aici!“. Dar am mers acasă, am stat şi am spus că e ceva acolo. Am crescut cu filme care nu mi-au plăcut în sensul ăla facil. Dar eu am un public al meu. Evident că acest film nu va face intrări precum „Titanicul“.

Bogdan Dumitrache:Corneliu Porumboiu e clar ca regizor. Am avut o lună de repetiţii, în care am discutat despre tot. Am avut timp să asimilăm şi să mobilăm interior personajele“.

Diana Avrămuţ: „Corneliu Porumboiu a fost foarte prietenos cu mine şi asta mi-a plăcut, m-a făcut să mă simt ca acasă“.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

14
/03
/16

Săptămâna aceasta începe a treia ediție HomeFest, festivalul care deschide ușile caselor cu teatru, film, performance, artă și concerte. Între 15 și 25 martie, HomeFest traversează spații locuite din toate cartierele bucureștene și găzduiește artiști, spectatori și vecini în sufragerii de apartamente.

11
/03
/16

„Mă uit cu admirație la Victor Rebengiuc, care are 83 de ani, cu doi mai puțin decât mine și, deși e greu și pentru el, totuși joacă așa, cu putere, cu forță. Eu nu mai am forța fizică. Sigur, și Albulescu a obosit. Nu mai spun de Beligan, care are peste 90 de ani. Dar mă duc cu mare plăcere să mă întâlnesc cu publicul.” - Ion Besoiu. În iunie 2015, alături de actrițele Valeria Seciu și Rodica Mandache, Ion Besoiu, care împlineşte, astăzi, 85 de ani, a primit o stea pe Aleea Celebrităților din Capitală.

11
/03
/16

Relansat în prezent pe platforma Cinepub, "Din dragoste cu cele mai bune intenţii" (2011) era al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru. Filmul consacra un cineast original, mereu în căutarea unor forme atipice şi îndrăzneţe de exprimare.

10
/03
/16

Devenită celebră după rolul din thrillerul Basic Instinct (1992), în care juca alături de Michael Douglas, Sharon Stone împlineşte, astăzi, 58 de ani, vârstă la care continuă să fie una dintre cele mai frumoase şi apreciate actriţe de la Hollywood.

10
/03
/16

“Atenţie părinţi! În curând, un nou film de actualitate: Tată de duminică. În dezbatere: răspunderea de a fi tată de fiecare zi (interpreţi: Gina Patrichi, Radu Beligan, Amza Pellea)” – titra pe copertă, în urmă cu mai bine de patru decenii, faimoasa revistă Cinema. Filmul poate fi (re)văzut duminică, 13 martie, de la ora 14.00, pe TVR 2.

09
/03
/16

Festivalul Internațional de Film București, cel mai longeviv festival competițional de lungmetraj din Capitală, se va desfășura anul acesta, între 18 și 24 aprilie. În cele șapte zile de festival, la Institutul Francez (Sala “Elvire Popesco”), Muzeul Tăranului Roman și Clubul Tăranului vor avea loc evenimente speciale dedicate copiilor și adulților: proiecții în premierã în România, gale, “workshop-uri”, “master-classes” etc.

08
/03
/16

LOVE 3D / DRAGOSTE 3D, cel mai recent film al regizorului Gaspar Noé (Irreversible, Enter the Void), va avea premiera în România pe 18 martie şi va rula în cinematografe în format 3D și 2D. Durata: 135 minute. Distribuit de Independenţa Film. Pelicula a primit săptămâna trecută din partea Comisiei de Rating a Centrului Naţional al Cinematografiei (C.N.C.) calificativul 18+ Interzis minorilor.

07
/03
/16

CRONICĂ DE FILM Ecranizare a romanului „The Price of Salt” (1952), publicat, din cauza tematicii, sub pseudonim de celebra scriitoare americană Patricia Highsmith, „Carol” (2015) este cronica asumat melodramatică, dar de o somptuozitate elegantă, a unei iubiri între două femei din medii diferite în New York-ul de la începutul anilor `50.

06
/03
/16

Două filme cult regizate de Stanley Kubrick și Sergei Paradjanov vor fi acompaniate de muzică originală în cine-concerte aduse pentru prima dată în România, iar un artist finlandez cu totul aparte, Kimmo Pohjonen, vine la Cluj cu un spectacol unic.

05
/03
/16

CRONICĂ DE FILM Regizat de italianul Francesco Clerici şi disponibil în cinematografe, documentarul „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) este o pledoarie vizuală lipsită de afectare şi necontaminată de cuvinte pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic.

04
/03
/16

Tony Dyson, unul dintre părinții celebrului robot R2-D2 din seria "Star Wars", a fost găsit mort în Malta, conform unui anunț făcut vineri de poliția malteză. Robotul R2-D2 este unul dintre cele mai recognoscibile personaje din universul "Star Wars", fiind imediat îndrăgit de adulți și copii deopotrivă încă de la apariția primului film al seriei, "Star Wars: A New Hope" (1977).

04
/03
/16

Spectacolul „Cum se cuceresc femeile” de Woody Allen, în regia lui Liviu Lucaci, de la Teatrul Metropolis, are tangenţe cu lumea filmului, iar Tudor Jurgiu semnează proiecţiile. Regizorul povestește despre cinematografia de consum, despre studenții săi de la Scenaristică și despre recitirea basmelor lui Petre Ispirescu.