Mâini. Gesturi. Artă. Cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/maini-gesturi-arta-cinema/

CRONICĂ DE FILM Regizat de italianul Francesco Clerici şi disponibil în cinematografe, documentarul „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) este o pledoarie vizuală lipsită de afectare şi necontaminată de cuvinte pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 Martie 2016

Este aproape un gest sinucigaş distribuirea unui documentar atât de atipic ca acest „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”).

Dar e cu atât mai lăudabil, într-o ţară fără cinematografe pentru filme de festival, între care îşi fac loc foarte rar şi opere de nonficţiune.

Debut al cineastului italian Francesco Clerici, documentarul a fost proiectat în premieră mondială în secţiunea Forum a ediţiei din 2015 a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, unde a fost distins cu premiul criticii, FIPRESCI.

Asta nu este, apriori, o garanţie a valorii, însă ceea ce propune Francesco Clerici merită semnalat şi văzut: o pledoarie lipsită de afectare pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic şi un eseu vizual la limita cu filmul experimental despre cum materia devine operă de artă, în mâinile şi prin imaginaţia şi creativitatea oamenilor.

„Il gesto delle mani” surprinde procesul de creaţie a unei sculpturi de câine, concepută de un artist, Velasco Vitali, de la ceară la bronzul finisat, în ceea ce se numeşte Fonderia Artistica Battaglia din Milano.

Un grup de artizani specializaţi din această turnătorie artistică veche de un secol este urmărit la lucru, de la etapa de concepere şi până la finalizarea sculpturii, realizată printr-o tehnică despre a cărei tradiţie cineastul afirmă că a rămas neschimbată de secole.

Pentru a evidenţia continuitatea, secvenţele din prezent sunt intercalate din loc în loc cu imagini alb-negru din urmă cu câteva decenii din timpul unor etape similare ale aceluiaşi proces, respectându-se la nivel vizual inclusiv racordurile.

Este un mijloc de a sugera soliditatea unei tradiţii, dar şi ideea că, în ciuda trecerii timpului şi a evoluţiilor tehnologice, rămâne neschimbată, în esenţă, nevoia omului de a se exprima prin unele forme artistice care implică şi meşteşug.

Francesco Clerici nu doar că nu completează imaginile cu niciun comentariu explicativ din off, dar renunţă şi la interviuri cu protagoniştii, urmăriţi astfel doar în timpul lucrului minuţios din atelier.

Rezultă un film fără cuvinte, însă cu potenţial de a fi incitant, tocmai pentru că aduce în faţa spectatorului un proces la care altfel acesta nu ar avea acces. Ineditul operaţiunii are capacitatea de a menţine mereu viu interesul, fiecare etapă fiind o surpriză, o necunoscută.

Iar multitudinea acestor momente, diferite între ele, exprimă efortul, priceperea şi răbdarea indispensabile în crearea unui astfel de obiect artistic.

Filmul este salvat din banalitatea în care l-ar fi putut arunca subiectul prin opţiunea stilistică a lui Francesco Clerici de a schimba mereu poziţia camerei de filmat, îmbogăţind la fiecare pas perspectiva, de a apela la tăieturi dese de montaj şi la cadre scurte, atât cât este necesar pentru ca o acţiune să dobândească sens şi să se dezvăluie, şi de a lăsa gesturile artiştilor-artizani şi sunetele specifice activităţii lor să capete consistenţă şi să compenseze pentru abordarea non-narativă şi anti-spectaculară.

„Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) a intrat în cinematografe la 4 martie, fiind distribuit de FREEALIZE.

INFO
Il gesto delle mani, documentar, Italia, 2015

Scenariu: Francesco Clerici, Martina De Santis

Regie: Francesco Clerici

Rating: ●●●○○

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

05
/02
/19

Ro Image 2000 împreună cu Idea Film Distribution anunță premiera în cinematografe a filmului semnat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul medical din România acum trei ani, SĂ NU UCIZI reprezintă debutul în lungmetraj al celor doi regizori și va putea fi văzut în cinematografe din 1 martie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »
  • Twitter

    @ZMetropolis


    Du, 17 februarie 2019
  • Ziarul Metropolis, editat de Teatrul Metropolis din Bucuresti, va prezinta zilnic cele mai interesante stiri culturale din teatru, film, carte, arte vizuale si muzica. Va tinem la curent cu cele mai noi informatii culturale, prin interviuri cu personalitati, reportaje si dezbateri. Organizam concursuri cu bilete la teatru si la film si cu premii in carti.