„Crazy Horse“ – celebrul cabaret parizian, sub lupa unui mare cineast
https://www.ziarulmetropolis.ro/crazy-horse-celebrul-cabaret-parizian-sub-lupa-unui-mare-cineast/

O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut. Documentarul americanului Frederick Wiseman va fi proiectat la Cinema Elvira Popescu, pe 22 şi 29 mai

Un articol de Ionuţ Mareş|20 mai 2013

CRONICĂ DE FILM O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut.

Însă, atunci când cel care investighează modul de funcţionare al unui astfel de ansamblu este regizorul american Frederick Wiseman (n. 1930), veteran al cinematografiei mondiale şi autor a circa 40 de documentare, rezultatul este mai mult decât un film reuşit. Într-un astfel de caz avem de-a face cu o stimulare la meditaţie despre fantasme, vise, dorinţe, frumuseţe sau, de ce nu, raportul dintre aparenţă şi realitate, dintre spectacol şi construcţia sa, care sintetizează însăşi esenţa cinematografului.

Prezentat la numeroase festivaluri de top, „Crazy Horse“ (2011), documentar ce va putea fi văzut la Cinema Elvira Popescu la 22 şi 29 mai, de la ora 19.00, este cea mai recentă realizare a lui Wiseman, cunoscut pentru înclinaţia de a observa, în filme care au stârnit uneori controverse puternice, felul în care funcţionează instituţiile. Tot un fel de instituţie este şi celebra trupă pariziană de dansuri de noapte ambalate în creative jocuri de lumini, culori şi coreografie.

Marketingul erotismului

Adept al unui cinema pur observaţional, manifestat prin documentare lipsite de comentariu din off, de intervenţia directă a regizorului sau chiar de interviuri cu persoanele aduse pe ecran, Wiseman oferă o cât mai mare libertate spectatorului de a-şi canaliza eforturile de interpretare în funcţie de propriile sensibilităţi.

În „Crazy Horse“, camera de filmat surprinde, neobservată, imagini din spectacole, de la repetiţii, din public şi, reprezentativ pentru stilul lui Wiseman, din discuţiile despre organizarea şi administrarea celebrului cabaret parizian. Implicarea cineastului este pe cât posibil redusă şi, în acest sens, până şi explicaţiile reprezentanţilor Crazy Horse despre ce înseamnă o astfel de trupă sunt selectate din interviurile pe care ei le dau presei.

Totuşi, amprenta lui Wiseman este puternică în faza de selecţie şi montare a celor mai stimulative imagini. Fiecare cadru are o încărcătură proprie, vizuală sau narativă. Cele mai impresionate secvenţe sunt, inevitabil, cele din spectacole. Wiseman le alătură însă momente de la repetiţii, din discuţiile organizatorice sau de la o preselecţie, deconstruind sau echilibrând ingenios acel glamour din jurul apariţiilor scenice ale tinerelor.

Wiseman nu creează conflicte sau tensiuni false şi nici nu cedează tentaţiei la îndemână de a pătrunde în viaţa fetelor, intervievându-le şi individualizându-le. Aşa cum a arătat în lunga sa carieră, începută în 1967 cu filmul cult şi interzis „Titicut Follies“, cineastul este preocupat de funcţionarea instituţiilor, grupurilor, colectivităţilor şi foloseşte aparatul de filmat nu pentru a brusca realitatea (deşi spectatorul este de multe ori bruscat), ci pentru a o observa şi investiga, pătrunzându-i şi relevându-i astfel cele mai ascunse sensuri.

INFO

Crazy Horse (documentar, SUA/Franţa, 2011)

Regia: Frederick Wiseman
Cu: Naamah Alva, Daizy Blu, Philippe Decouflé, Philippe Katerine
Durata: 2h 24′

Cinema Elvira Popescu, Bucureşti, 22 şi 29 mai, de la ora 19.00

Rating: ●●●●○

Foto: Photo by Antoine Poupel.  Courtesy of Zipporah Films.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.