Cristi Puiu a primit Premiul de Excelență la Astra Film Festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristi-puiu-a-primit-premiul-de-excelenta-la-astra-film-festival/

Sâmbătă, 22 octombrie, a avut loc la Sala Thalia din Sibiu, Gala de Decernare a Premiilor Astra Film Festival 2016, în cadrul căreia s-au anunţat filmele câştigătoare ale celei de-a 23-a ediţii. Patruzeci de filme au fost incluse în cele patru secţiuni competiţionale: OutStanDox, Europa Centrală şi de Est, România şi DocSchool.

Un articol de Liliana Matei|23 octombrie 2016

Filmele din competiția Astra Film Festival au fost evaluate de un juriu format din 12 profesioniști de top din industria cinematografică internațională: Alexander Weiss, Barbara Orlicz-Szczypula, Claire Aguilar, Cristi Puiu, Ileana Bîrsan, Julia Teichmann, Martichka Bozhilova, Michael Stewart, Nick Bradshaw, Sara Garcia, Veton Nurkollari și Vlad Petri.

Premiul pentru cel mai bun documentar internațional a fost acordat filmului Changa Revisited (regia Peter Biella) pentru simplitatea plină de miez, eleganța montajului și capacitatea de a descoperi universalul într-un colț anume din lumea largă.

The Dazzling Light of Sunset (regia Salome Jashi), un film care zugrăvește viața unei mici comunități prin ochii unei jurnaliste de televiziune, semnat de o regizoare care propune o estetică cinematografică originală și aduce pe ecran compoziții vizuale remarcabile, a fost alegerea juriului pentru Premiul Astra pentru cel mai bun film documentar din Europa Centrală și de Est. Din aceeași secțiune competițională, filmul Abdul & Hamza (regia Marko Grba Singh) a primit Mențiunea Specială a Juriului. Filmul aduce în atenție un subiect fierbinte al lumii contemporane, migrația, printr-un mix de realitate și ficțiune într-un montaj fluid care compun o piesă cinematografică inovatoare.

A Mere Breath (regia Monica Lăzurean-Gorgan) – Premiul pentru cel mai bun documentar românesc la Astra Film Festival 2016 urmărește de-a lungul a șapte ani dinamica unei familii din Copșa Mică: în timp ce tatăl așteaptă de la Dumnezeu vindecare pentru infirmitatea progresivă a mezinei, în interiorul familiei survin transformări care modifică ireversibil relațiile dintre ei.

Premiul pentru regie într-un documentar românesc i-a revenit lui Botond Püsök pentru filmul Angela. Relația apropiată dintre regizor și protagonistă ne oferă prilejul să pătrundem în intimitatea unei tinere rome care se străduiește să împlinească așteptările comunității în care trăiește și să rămână în același timp ea însăși. Capcana manipulării, atât de frecventă în filme despre minoritatea romă, e evitată cu grijă.

Premiul pentru cel mai bun documentar studențesc – Best DocSchool Award a fost câștigat de filmul 1 Building and 40 People Dancing (regia Miki Polonski) pentru modul matur și asumat în care regizorul abordează subiectul, personajele, imaginea și muzica, care întregesc un tablou unitar al relației spațiu locuit – locatari.

Pentru abordarea unui subiect actual, de importanță globală și tratarea lui la un nivel micro, de comunitate, într-un mod ingenios, juriul a oferit Premiul pentru originalitate într-un documentar studențesc filmului Those (regia Krizstina Meggyes).

În cei 23 de ani de existență, AFF a găzduit adesea filme și evenimente despre cele mai controversate și neliniștitoare realități ale lumii în care trăim, grație eforturilor unor cineaști care dedică ani de zile înțelegerii și pătrunderii în zone necunoscute sau incorect percepute ale societății. Astra Film are onoarea de a acorda Premiul Special lui Liviu Tipuriță pentru filmul The New Gypsy Kings, ca o recunoaștere a eforturilor unui cineast pasionat, pentru contribuția sa la dezvăluirea prea puțin cunoscutelor povești de culise ale manelelor și maneliștilor din România.

Astra Film Festival a avut onoarea să ofere Premiul de excelență cineastului Cristi Puiu, pentru contribuția sa excepțională la cinematografia mondială. Îndelungata legătură de prietenie și colaborare a lui Cristi Puiu cu AFF și cu cinematografia documentară nu este una întâmplătoare: „Există doar un fel de cinema. Termenii de ficțiune și documentar fiind simple etichete administrative”. Filmul său Sieranevada a deschis ediția din acest an a festivalului și este propunerea României pentru Premiile Oscar 2017 pentru cel mai bun film străin.

Filmele premiate pot fi revăzute duminică, 23 octombrie 2016, începând cu ora 12:00 la Sala Auditorium, de la ora 13:00 la Sala Thalia, iar de la ora 14:00 la Astra Film Cinema. Tot duminică va fi proiectat de la ora 19:00 la Sala Thalia filmul Sieranevada, iar în intervalul 09:00 – 23:00, în cinematograful-dom din Piața Mare, publicul sibian are ocazia de a viziona filme 360 de grade.

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.