„Cu orice preţ”. Regăsirea Americii tradiţionale
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-orice-pret-regasirea-americii-traditionale/

CRONICĂ DE FILM Inclus în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes şi ajuns acum în cinematografe, „Cu orice preţ” amestecă elemente de western şi de „heist movie” şi se ia în serios. Bine face, pentru că regizorul David Mackenzie stăpâneşte cu dexteritate tropii unor genuri cu tradiţie.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 august 2016

Într-o epocă în care formula de succes în cinematografia americană cu ceva pretenţii pare să fie pastişa ironică a cât mai multor genuri cu vechime, iată că vine un regizor european – scoţianul David Mackenzie – care ia în serios tradiţia westernului şi pe cea a aşa-numitelor „heist movies”, le aduce la zi şi oferă un frumos film de atmosferă.

Proiectat în acest an în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Film de la Cannes, „Hell or High Water” (tradus „Cu orice preţ”) îmbină un fir narativ cât se poate de clasic – doi răufăcători sunt urmăriţi de oamenii legii – cu o ambianţă de elegie.

Scris de Taylor Sheridan, cel care făcea o treabă bună şi la „Sicario (2015, r. Denis Villeneuve), filmul lui David Mackenzie urmăreşte doi fraţi (jucaţi de Chris Pine şi Ben Foster) care jefuiesc mici filiale ale unei bănci pentru a salva din mâinile creditorilor terenul ipotecat – dar bogat în zăcăminte de petrol – al mamei lor care tocmai a murit. Suntem într-o zonă familiară: scopuri nobile, pentru care însă se comit fapte în afara legii. Însă cine a spus că graniţa dintre bine şi rău a fost vreodată ferm trasată?

Pe urmele celor doi bandiţi de conjunctură, dar suficient de hârşiţi şi pricepuţi în a-şi folosi, la nevoie, armele şi pumnii, pornesc doi poliţişti cu experienţă – unul în pragul pensionării (Jeff Bridges) şi un altul cu origini indiene (Gil Birmingham), motiv de ironii din partea colegului său.

David Mackenzie alternează scenele dinamice în care cei doi fraţi comit, cu destulă stângăcie, jafuri după acelaşi tipar şi îşi tot schimbă maşinile, cu momente din ancheta, urmărirea şi aşteptarea celor doi poliţişti. Totul se încheie cu o tradiţională confruntare sângeroasă (o urmărire de maşini, apoi un schimb de focuri într-un peisaj arid şi stâncos ca în vechile westernuri), însă a cărei desfăşurare nu este deloc previzibilă.

„Hell or High Water” trasează totodată portretul unei Americi a micilor oraşe, cu aceleaşi bănci, baruri şi moteluri parcă de la întemeierea ţării (nu lipseşte nici măcar figura legendară a cowboy-ului). Prin panoramări şi cadre de la înălţime, spectaculoasele peisaje naturale – prăfuite, dar scăldate într-o lumină blândă – sunt puse elegant în evidenţă. Iar asta în timp ce muzica electrizantă a lui Nick Cave şi Warren Ellis dă tonul şi ritmul acestui film surprinzător de proaspăt.

Fără ca „Hell or High Water” să fie un film inovator şi fără a face din omagierea tradiţiei ţelul suprem, David Mackenzie propune un cinema deopotrivă „entertaining” şi de profunzime.

„Hell or High Water” („Cu orice preţ”) intră de vineri, 12 august, în cinematografe, fiind distribuit de Ro Image 2000.

Hell or High Water, SUA, 2016

Scenariu: Taylor Sheridan

Regie: David Mackenzie

Distribuţie: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Gil Birmingham

Rating: ●●●○○



20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

13
/01
/22

Dacă pentru mulți dintre noi sfârșitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în fața unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.

10
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Miza celor mai multe filme de epocă, bazate în general pe romane, este de a crea un conflict între moravurile vremii şi secrete intime care, dacă ar fi dezvăluite, ar fi condamnate public.

07
/01
/22

Independența Film, casa de distribuţie care promovează în România de 25 de ani filme independente de referință, premiate sau prezentate la marile festivaluri de film, anunță titlurile care vor fi lansate în cinema în primăvara anului 2022.

28
/12
/21

Anul 2021 a fost unul foarte bun pentru cinematografia română pe plan internaţional - nominalizări sau premii la mari festivaluri şi gale. Dar şi 2022 ne-ar putea oferi mai multe surprize plăcute. Ziarul Metropolis vă prezintă cele mai aşteptate filme româneşti ale noului an.

27
/12
/21

Între educație și comunitate punem semnul egal din perspectiva viitorului. „MARTORUL 1”, filmul documentar care prezintă o Românie aflată în luptă continuă pentru accesul la educație și viitor, o Românie mai puțin vizibilă care ajută copiii să-și împlinească visurile, loviți de realitatea sărăciei, va putea fi vizionat în premieră națională pe Digi Life, în data de 30 decembrie, începând cu ora 22:00.

27
/12
/21

Nominalizat la Palme d'Or 2021, cel mai nou film al cineastului italian Nanni Moretti, ajunge pe marile ecrane din România din 7 ianuarie, distribuit de Independența Film. „Trei etaje”/ „Tre piani” urmărește viețile a trei familii care locuiesc în aceeași clădire și ale căror povești se intersectează într-un mod tulburător, cu urmări nefaste pentru toată lumea.

21
/12
/21

Deşi 2021 a fost un an al revenirii, iar festivalurile au avut de unde alege, m-am oprit doar la cinci filme pentru topul de final. Trei de la Cannes, care a avut o ediţie foarte bună, în ciuda unui Palme d`Or discutabil, unul de la Berlin, care se întâmplă să fie şi românesc, şi un altul recuperat din 2020.

20
/12
/21

Voluntar la orice vârstă nu este doar o idee, ci un mod de existență pentru mulți semeni de-ai noștri care îmbracă această vocație. Documentarul „Martorul 78”, care prezintă o serie de interviuri energizante și antrenante despre viața de voluntar în comunitățile vulnerabile din România, evidențiind și configurația unui model de dezvoltare civică prin pasiune, dragoste și nu în ultimul rând, curaj, va putea fi vizionat în premieră națională pe Digi Life, în data de 23 decembrie, de la ora 22:00.