Cutia pandorei, film mut cu acompaniament live
https://www.ziarulmetropolis.ro/cutia-pandorei-film-mut-cu-acompaniament-live/

În sala mare a Ateneului Român,  pe 11 octombrie, de la ora 19.00, va avea loc un spectacol inedit, în care filmul mut şi muzica live vor sta alături: ,,Cutia Pandorei”.

Un articol de Liliana Matei|8 octombrie 2014

„Cutia Pandorei”, cu Orchestra Națională Română, sub bagheta lui Stefan Geiger (Hamburg), vine în continuarea succesului înregistrat de „Aventurile Prințului Ahmed”, în martie 2013.

Filmul este o dramă germană din 1929. Sursele literare – „Spiritul Pământului” și „Cutia Pandorei” (Frank Wedekind) – i-au inspirat regizorului Georg Wilhelm Pabst personajul Lulu și ale sale grațioase bătăi din aripi de fluture colorat, cu care se mișcă prin elegantul apartament al iubitului ei, Dr. Schön. Se îmbrățișează cu toți bărbații, face exerciții la bară, agățată de brațul musculos al lui Rodrigo, iar la nunta ei nu dansează cu soțul, ci cu o femeie frumoasă. Pabst a văzut în Louise Brooks o actriță deosebit de senzuală, erotismul și lascivitatea ei fiindu-i însă învăluite într-o aură de inocență și puritate.

Muzica originală a acestui film a fost compusă de Willy Schmidt-Gentner, unul dintre cei mai prolifici și de succes compozitori germani de muzică de film ai anilor ’30. Stilul lui Schmidt-Gentner poate fi descris drept unul antrenant, de operetă.

Dominik Schuster„Cutia Pandorei”, unul dintre filmele deschizătoare de drum din istoria cinematografiei germane, a necesitat, totuși, o partitură special scrisă pentru a corespunde structurii orchestrelor de cinematograf ale vremii, cum ar fi „Gloriapalast” din Berlin, de la sfârșitul anilor ’20. Acesta este motivul pentru care, la invitația Institutului Goethe, noua versiune a compozitorului Dominik Schuster (München) se dorește a fi o „restituire muzicală”.

Răspunzând acestei provocări, dar și invitației din partea Goethe-Institut, dirijorul Stefan Geiger și Orchestra Națională Română prezintă în primă audiție absolută noua partitură muzicală compusă special pentru a acompania pelicula originală.

Orchestra Națională Română a fost fondatâ în 2008 și este considerată orchestra-pilot a României. Membrii săi sunt fondatorii orchestrelor naționale de tineret ale României. În doar șase ani, Orchestra Națională Română a cunoscut o evoluție fulminantă: apariții pe scena Ateneului Român, concertul extraordinar „Eurovision – Tineri Muzicieni”, participarea la Festivalul Internațional „George Enescu”, concerte la Paris și Strassburg. În același timp, orchestra a interpretat în deschiderea primei ediții a festivalului internațional „Sergiu Celibidache”, dar și în cadrul prestigiosului festival Young Euro Classic – Berlin, în iunie 2014.
Agenda perioadei 2015-2017 cuprinde deja o serie de concerte în: Italia, Franța, Germnia, Olanda, Marea Britanie și Austria.

Stefan Geiger s-a format ca muzician în oraşele universitare Köln, Paris si Philadelphia. Printre profesorii sai se numară Branimir Slokar (trombon) şi Peter Eötvös (dirijor). A fost bursier al „Studienstiftung des deutschen Volkes“ şi laureat al mai multor concursuri internaţionale pentru trombon. Stefan Geiger şi-a început cariera ca prim trombonist la Bayerische Staatsoper München, iar in scurt timp a devenit profesor de trombon şi muzică de cameră la „Hochschule für Musik und Theater“, Hamburg.

Ca dirijor s-a dedicat atât muzicii noi cât şi repertoriului clasic, colaborând cu orchestre de renume precum „Sinfonieorchester des Norddeutschen Rundfunks Hamburg“, „Würzburger Philharmoniker“, „Nürnberger Symphoniker“, „Orquestra de Câmara da Cidade de Curitiba“, „Paraná State Symphony Orchestra“ sau „Ensemble Resonanz“. Din 2002, artistul conduce “Landesjugendorchester Bremen” /Orchestra de Tineret din Bremen, cu care a avut performanţe remarcabile. De asemenea, cu sprijinul „Norddeutscher Rundfunk“, realizează proiecte în cadrul renumitei serii de concerte „das neue werk“.

INFO

Biletele se pot cumpăra de la casa de bilete a Filarmonicii George Enescu.
Program:Marti – Vineri 12:00 – 19:00
Telefon: 021.315.68.75
Rezervări online, aici

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.