Dacă e vară, e Marlene Dietrich. În fiecare miercuri, la Telecinemateca, pe TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/daca-e-vara-e-marlene-dietrich-in-fiecare-miercuri-la-telecinemateca-pe-tvr-2/

Din această săptămână, TVR 2 vă invită în fiecare săptămână, la Telecinemateca, să o urmăriţi pe Marlene Dietrich într-un ciclu ce a programat până la jumătatea lunii septembrie, o selecţie a celor mai reprezentative filme din cariera artistei.

Un articol de Petre Ivan|4 iulie 2016

Considerată una dintre cele mai frumoase actriţe ale marelui ecran, Marlene Dietrich a aprins imaginaţia admiratorilor – bărbaţi şi femei deopotrivă – nu doar cu ochii ei de felină, pomeţii eleganţi şi buclele blonde, ci şi afişând o siluetă androgină, îmbrăcată adesea în costume bărbăteşti, sfidând preceptele morale ale societăţii.

Debutând în cinema în Germania natală, după ce un accident i-a spulberat visul de a deveni violonistă, Dietrich îi atrage atenţia marelui regizor austriac Josef von Sternberg, care o distribuie în primul film german sonor, „Îngerul albastru” („Der Blaue Engel”, 1929). Succesul internaţional al acestuia le aduce amândurora un contract la Hollywood şi colaborarea cu Von Sternberg, care-i va fi mentor şi partener de viaţă.

Divă şi muză

De-a lungul carierei sale hollywoodiene, care a continuat până la sfârşitul anilor 1950, Marlene Dietrich a jucat alături de parteneri nu mai puţin celebri – John Wayne, Gary Cooper, Cary Grant, James Stewart – şi a fost muza unora dintre cei mai mari regizori ai secolului XX: Ernst Lubitsch, Rene Clair, Billy Wilder sau Alfred Hitchcock.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a fost unul dintre cei mai activi susţinători ai trupelor americane; concertele ei ridicau moralul soldaţilor şi apariţiile ei în public au contribuit la strângerea de fonduri pentru armată.

Când marele ecran nu i-a mai oferit roluri de protagonistă, Dietrich s-a întors definitiv la prima ei iubire, scena. În anii ’60-’70, spectacolele ei de cabaret din Las Vegas sau Londra, în care apărea, conform obiceiului său, fie în rochii elegante, fie purtând frac şi joben, proiectau aceeaşi imagine a unui star incontestabil, provocator, în afara tiparelor.

Programul celor nouă filme marcante din cariera lui Marlene Dietrich, în fiecare miercuri, de la ora 20.10, la Telecinemateca:

Marlene Dietrich6 iulie – Dezonorata (DISHONORED – SUA, 1931)

13 iulie – Shanghai Express – SUA, 1932

20 iulie – Viciul blond (BLONDE VENUS – SUA, 1932)

27 iulie – Împărăteasa Roşie (THE SCARLET EMPRESS – SUA, 1934)

3 august – Capriciu Spaniol (THE DEVIL IS A WOMAN – SUA, 1935)

24 august – Dorinţă (DESIRE – SUA, 1936)

31 august – Frumoasa din New Orleans (THE FLAME OF NEW ORLEANS – SUA, 1941)

7 septembrie – Linia vieţii (GOLDEN EARRINGS – SUA, 1947)

14 septembrie – Scandal internaţional (A FOREIGN AFFAIR – SUA, 1948)

Foto: Marlene Dietrich – tvr 2

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.