Dacă e vară, e Marlene Dietrich. În fiecare miercuri, la Telecinemateca, pe TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/daca-e-vara-e-marlene-dietrich-in-fiecare-miercuri-la-telecinemateca-pe-tvr-2/

Din această săptămână, TVR 2 vă invită în fiecare săptămână, la Telecinemateca, să o urmăriţi pe Marlene Dietrich într-un ciclu ce a programat până la jumătatea lunii septembrie, o selecţie a celor mai reprezentative filme din cariera artistei.

Un articol de Petre Ivan|4 iulie 2016

Considerată una dintre cele mai frumoase actriţe ale marelui ecran, Marlene Dietrich a aprins imaginaţia admiratorilor – bărbaţi şi femei deopotrivă – nu doar cu ochii ei de felină, pomeţii eleganţi şi buclele blonde, ci şi afişând o siluetă androgină, îmbrăcată adesea în costume bărbăteşti, sfidând preceptele morale ale societăţii.

Debutând în cinema în Germania natală, după ce un accident i-a spulberat visul de a deveni violonistă, Dietrich îi atrage atenţia marelui regizor austriac Josef von Sternberg, care o distribuie în primul film german sonor, „Îngerul albastru” („Der Blaue Engel”, 1929). Succesul internaţional al acestuia le aduce amândurora un contract la Hollywood şi colaborarea cu Von Sternberg, care-i va fi mentor şi partener de viaţă.

Divă şi muză

De-a lungul carierei sale hollywoodiene, care a continuat până la sfârşitul anilor 1950, Marlene Dietrich a jucat alături de parteneri nu mai puţin celebri – John Wayne, Gary Cooper, Cary Grant, James Stewart – şi a fost muza unora dintre cei mai mari regizori ai secolului XX: Ernst Lubitsch, Rene Clair, Billy Wilder sau Alfred Hitchcock.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a fost unul dintre cei mai activi susţinători ai trupelor americane; concertele ei ridicau moralul soldaţilor şi apariţiile ei în public au contribuit la strângerea de fonduri pentru armată.

Când marele ecran nu i-a mai oferit roluri de protagonistă, Dietrich s-a întors definitiv la prima ei iubire, scena. În anii ’60-’70, spectacolele ei de cabaret din Las Vegas sau Londra, în care apărea, conform obiceiului său, fie în rochii elegante, fie purtând frac şi joben, proiectau aceeaşi imagine a unui star incontestabil, provocator, în afara tiparelor.

Programul celor nouă filme marcante din cariera lui Marlene Dietrich, în fiecare miercuri, de la ora 20.10, la Telecinemateca:

Marlene Dietrich6 iulie – Dezonorata (DISHONORED – SUA, 1931)

13 iulie – Shanghai Express – SUA, 1932

20 iulie – Viciul blond (BLONDE VENUS – SUA, 1932)

27 iulie – Împărăteasa Roşie (THE SCARLET EMPRESS – SUA, 1934)

3 august – Capriciu Spaniol (THE DEVIL IS A WOMAN – SUA, 1935)

24 august – Dorinţă (DESIRE – SUA, 1936)

31 august – Frumoasa din New Orleans (THE FLAME OF NEW ORLEANS – SUA, 1941)

7 septembrie – Linia vieţii (GOLDEN EARRINGS – SUA, 1947)

14 septembrie – Scandal internaţional (A FOREIGN AFFAIR – SUA, 1948)

Foto: Marlene Dietrich – tvr 2

25
/11
/13

TVR 2, TVR HD şi TVRplus.ro difuzează astăzi, de la ora 20.10, filmul „Efectul Genovese“, regizat de Jon Gostin, în seria de premiere produse recent de televiziunea publică, prin intermediul Casei de Producţie TVR.

23
/11
/13

Astăzi, TVR 2 dedică ciclul „Duminica filmului românesc” actorului Ion Caramitru. Cinefilii români vor putea urmări două dintre filmele sale reprezentative: ,,Ştefan Luchian’’ (de la ora 14.10) şi ,,Între oglinzi paralele’’ (de la ora 20.10).

21
/11
/13

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit", iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă", scrie publicaţia Indie Wire.

19
/11
/13

Cel mai nou proiect al regizorului Radu Jude, „Inimi cicatrizate“, a fost selectat în cadrul ,,Coproduction Village” la ,,Festival De Cinema Europeen des Arcs”. Evenimentul va avea loc luna viitoare, în perioada 14-17 Decembrie 2013, în Alpii francezi.

19
/11
/13

CRONICĂ DE CARTE „Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc“ (Editura Polirom, 2013), cea mai nouă carte a criticului de film Tudor Caranfil, conţine numeroase verdicte critice ratate, în special la cineaşti de valoare.