Deployments, o analiză inovatoare a structurilor puterii și controlului, câștigă Marele Premiu BIEFF 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/deployments-o-analiz%c4%83-inovatoare-a-structurilor-puterii-%c8%99i-controlului-c%c3%a2%c8%99tig%c4%83-marele-premiu-bieff-2019/

Cea de-a 9-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF s-a încheiat duminică, pe 10 noiembrie, după cinci zile pline, dedicate celor mai curajoase filme de avangardă produse în ultimii doi ani.

Un articol de Petre Ivan|14 noiembrie 2019

Marii câștigători ai acestei ediții au fost premiați sâmbătă, pe 9 noiembrie, în cadrul unui eveniment de gală organizat la Cinema Muzeul Țăranului. Iubitorii de film prezenți în număr mare la proiecția documentarului Aquarela, cea mai recentă producție semnată de Victor Kossakovsky, au avut ocazia să urmărească decernarea premiilor oferite celor mai apreciate titluri din Competiția Internațională. Deployments s-a remarcat printre cele 25 de scurtmetraje incluse în selecția din acest an, și a câștigat Marele Premiu BIEFF, în valoare de 3.000 de Euro, oferit de Uniunea Cineaștilor din România.

Din juriul ediției au făcut parte la această ediție Morgan Pokée, unul din selecționerii Quinzaine des Réalisateurs Cannes, Florian Weghorn, manager de program Berlinale Talents și Ioana Dragomirescu, programatorul cinematografului Elvire Popesco al Institutului Francez. În seara galei, aceștia s-au declarat impresionați de complexitatea programelor competiționale pe care le-au analizat și i-au înmânat premiul cineastei Stéphanie Lagarde, ,,un regizor care analizează magistral structurile puterii și controlului’’, într-un film care ,,dezvăluie aspectele poetice din cele mai tehnice practici, arătând în același timp implicațiile lor politice.’’

,,Filmele care tratează trecutul au multe de spus despre realitatea noastră contemporană. În urma acestei premise puternice, regizorul a reușit să reconstituie amintirile unui trecut nerezolvat. Cu un interes profund pentru procesul de cercetare, o utilizare inteligentă a tehnologiei moderne și o abordare curajoasă, Omarska dă formă inimaginabilului’’, aducându-i artistului Varun Sasindran Premiul pentru Cea mai bună Regie, în servicii de post-producție în valoare de 2.500 de Euro, oferit Cinelab România.

Omarska, r. Varun Sasindran

Parsi a impresionat membrii juriului printr-un ,,concept cinematografic remarcabil’’, care le-a ,,.încântat toate simțurile’’, atrăgându-i într-o ,,experiență crudă, hipnotică’’. „Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva” – cele două versuri din cele o mie care alcătuiesc No es (Nu e), poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibilă pentru descifrarea filmului regizat de Eduardo Williams și distins cu Premiul pentru Concept vizual, în valoare de 1.500 de Euro, oferit de Cinelab România.

„Două personaje speciale care își conduc filmele și, în același timp, împing granițele cinematografiei experimentale în direcții opuse” au atras atenția juriului, care a decis să acorde două mențiuni speciale. Protagoniștii Confluence (r. Benjamin Ramírez Pérez, Stefan Ramírez Pérez) și The Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin (r. Benjamin Crotty) „pun în discuție propria lor existență și, odată cu ea, istoria și identitatea orașelor și țărilor din jurul lor” și se remarcă astfel printre cele mai bune filme prezentate anul acesta în Competiția Internațională BIEFF.

Invitați și la această ediție să-și voteze favoritul, spectatorii și-au exprimat preferințele și au oferit Premiului Publicului scurtmetrajului Snow White, în regia lui Thadeusz Tischbein, o analiză neobișnuită a practicilor de conservare a trupurilor neînsuflețite expuse în muzee. Plăcut surprins la aflarea veștii, artistul german, prezent la eveniment, și-a exprimat admirația pentru România, țară în care a locuit și studiat cu ani în urmă.

Foto: Anda Stăncescu

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.

20
/09
/21

Între 20 septembrie și 15 noiembrie, proiectul interdisciplinar „Noi împotriva noastră. Intervenție culturală pentru destigmatizarea bolilor psihice” continuă derularea la nivel național a seriei de activități artistice și de conștientizare dedicate cu precădere membrilor rețelei de sprijin din jurul persoanelor afectate de boli psihice, dar și publicului larg. 

17
/09
/21

OPINIE Mai mulţi cineaşti români importanţi, deopotrivă producători şi regizori, printre care Stere Gulea, Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Nae Caranfil, îşi exprimă nemulţumirea faţă de felul în care se desfăşoară concursurile de finanţare organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei.

16
/09
/21

Caravana Metropolis- cinema în aer liber se întoarce în Piața Sfatului din Brașov cu cele mai bune filme din ultimul an, cu distincții importante la festivaluri de film internaționale prestigioase. Acestea vor putea fi urmărite între 21 și 26 septembrie, de la ora 20:00, în spațiul de proiecție amenajat în centrul Brașovului. Intrarea la proiecții este liberă.

16
/09
/21

Cea de-a 5-a ediție Bucharest Short Film Festival va avea loc în perioada 17-23 septembrie, la Teatrul Godot - Palatul Bragadiru (17 și 23, în aer liber) și Cinemateca Eforie (18 -22).

15
/09
/21

Independența Film lansează în cinema din 17 septembrie, la pachet, două noi titluri ale regizorilor consacrați Gaspar Noé și Pedro Almodóvar: „Lux Æterna”, un mediu-metraj produs de celebra casă de modă Yves Saint Laurent, cu Béatrice Dalle și Charlotte Gainsbourg în rolurile principale, și scurtmetrajul „Vocea umană”/ „The Human Voice”, care o are protagonistă pe Tilda Swinton, purtând haine semnate de Balenciaga.