Despre impostură, la o nouă ediție a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-impostura-la-o-noua-editie-a-anotimpurilor-dialogului-despre-teatru-cu-octavian-saiu/

Ediţia din 26 noiembrie a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu, care va avea loc de la ora 19.00 la Teatrelli, propune un subiect important şi controversat, abordat dintr-o perspectivă pe care titlul deja o sugerează: „Toamna noastră este primăvara lor: teatralitatea imposturii”.

Un articol de Liliana Matei|24 noiembrie 2019

Evenimentul va fi urmat de lansarea unui nou volum al autorului, „Efectul Tartuffe: fascinația teatrală a imposturii”, apărut la Editura Paidea.

Despre impostură și despre adevăr: acestea sunt reperele care marchează cea de-a patra ediție din seria Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu la Teatrelli, programată pentru 26 noiembrie,de la ora 19. La finalul dezbaterii va fi lansat un nou volum semnat de Octavian Saiu. Pornind de la personaje precum Tartuffe al lui Molière sau Revizorul lui Gogol, carteapublicată la Editura Paideaabordeazăcâteva tipologii clasice ale imposturii. Despre piesalui Molière, Octavian Saiu spune că reprezintă „un avertisment, o parabolă despre pericolele scenei”. „Ce ne învață Molière în comedia lui cea mai sumbră? Că teatrul, șansa ființei umane de a-și învinge monotonia eului prin jocul de-a celălalt, poate deveni un mod de a-l minți pe celălalt pentru glorificarea propriului eu”, explică autorul.

Intrarea la eveniment este liberă, în baza unei rezervări online pe bilete.ro și la casa de bilete Teatrelli, aici putând fi accesat link-ul pentru rezervare. Rezervarea își pierde valabilitatea cu 30 de minute înainte de ora de începere a evenimentului. Sponsori: Crama Oprișor și Alouette Urban Bistro

Despre impostură se tot vorbește în ultima vreme. Uneori cu patimă, alteori cu detașare clinică. De fiecare dată, totuși, este trecut cu vederea un detaliu esențial, care ține de felul în care acest fenomen se definește: orice impostor își creează un personaj, îl joacă fără efort, iar cei din jur devin publicul pasiv al unui scenariu de spectacol. Micii și marii impostori au în comun o abilitate histrionică, o forță de convingere bazată pe farmec personal sau tehnică bine studiată, un soi de efect hipnotic. Impostorii sunt actori de ocazie, iar cei care-i tolerează se transformă în spectatori fără voie ai unor farse. Adevărul dispare, iar falsul se instalează acolo unde bunul simț e abandonat.

Moliere, Gogol și Caragiale ne-au lansat avertismentele cele mai dure cu privire la acest proces. În teatru, prin teatru, acești autori ne vorbesc astăzi despre minciuna care se insinuează sub aparențele adevărului. Despre jocul de simulare și disimulare pe care, asemeni unui cabotin versat, îl practică orice impostor. Despre pericolul de a rămâne nepăsători în fața celor care se simt bine doar atunci când mint, când exagerează, când se pretind a fi ceea ce nu sunt și nu pot să fie. Acest fenomen al realității contrafăcute, cu toată fascinația lui pur teatrală, va fi subiectul acestei ediții a dialogurilor noastre de la Teatrelli. Vom vorbi despre scenă și despre scena lumii pentru a înțelege că, în definitiv, opusul imposturii nu e seriozitatea. Nici măcar competența. Opusul imposturii este adevărul”, mai spune Octavian Saiu.

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţeşi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski.

11
/05
/15

CV-ul unui puști pletos, înalt, cu pălărie de piele și mers a la Steve Jobs, poate fi al unui metalist, biker, rocker sau poate al vreunui elev cu nota scăzută la purtare. Dacă nu e în niciuna dintre aceste situații, cu siguranță e solist vocal în vreo trupă. Dacă nu e nici vocalist, atunci, în mod cert, e ceva în neregulă cu el.

11
/05
/15

Pe 7 mai s-au împlinit 10 ani de la premiera spectacolului „Avarul îndrăgostit”, de Cristian Juncu, după Molière, în regia lui Vlad Massaci, jucat la Teatrul de Comedie. Ziarul Metropolis publică a treia (și ultima) parte a eseului despre „Avarul” scris de Ioan Chelaru, interpretul rolului principal.

11
/05
/15

Sâmbătă, 23 mai, de la ora 14.00, la Salonul Internațional de Carte Bookfest 2015 va fi lansată cartea: Stela Popescu și Alexandru Arșinel. O pereche fără pereche, de Aurel Storin. La eveniment, alături de Stela Popescu și Alexandru Arșinel vor fi prezenți artiștii Teatrului de Revistă Constantin Tănase, personalități cultural-artistice, din showbiz ș.a.

11
/05
/15

Cineasta franceză Agnès Varda, supranumită "bunica noului val francez", va primi premiul Palme d'Or onorific la cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes. Premiul îi va fi înmânat în timpul ceremoniei de închidere a prestigiosului eveniment, care are loc anul acesta în perioada 13 - 24 mai.

10
/05
/15

E încă o primăvară incertă la București. Abia începuse luna mai, anul curent, când s-a întâmplat, la Teatrul de pe Lipscani, premiera spectacolului “Ultimul Crăciun la Paris”. Așa a fost să fie.

10
/05
/15

La aniversarea a 25 de ani de la înființarea Teatrului Masca, Casa de producție TVR vă invită la commedia dell’arte „Cafeneaua”, luni, 11 mai, ora 20:05, la TVR 2.

08
/05
/15

Mariana Nicolesco, onorată cu Medalia UNESCO pentru Merite Artistice, Artist UNESCO pentru Pace şi Ambasador UNESCO a fost prezentă zilele trecute la ceremonia oficială de la Paris marcând cei 70 de ani de existenţă a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură.