Despre nopțile magice
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noptile-magice/

A intrat în cinematografele din ţara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiştii – şi aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

Un articol de Andrei Crăciun|12 iulie 2019

Sunt mai multe motive – toate însemnate – pentru care ați putea opta să mergeți la cinema ca să vedeți Notti magiche. Poate cel mai însemnat este nostalgia. Dacă aveați cinci ani în 1990, atunci sunt șanse mari să prezentați o dispoziție melancolică cu gândul la vara aceea italiană, cântată de Gianna Nannini și Eduardo Bennato.

Atunci în Italia s-a desfășurat un campionat mondial de fotbal, dar nu a fost doar atât. Lumea noastră toată era tânără, căzuse Zidul de la Berlin, trăisem Revoluția și toate speranțele ne erau la început de drum. Până și Generația de Aur (egalii Argentinei lui Maradona într-un meci la Napoli!) abia își începea deceniul excepțional, glorios și obsedant. Pentru români, Notti maghice înseamnă ceva – mult.

Filmul lui Paolo Virzi nu este însă despre calcio. Folosește muzica acelor meciuri de neuitat pentru a spune o altă poveste, nu mai puțin frumoasă: agonia marelui cinematograf italian, care își trăia amurgul.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate. Scenariul e simplu: trei scenariști (finaliști ai unui important premiu) sunt acuzați de moartea unui producător. Presupusa crimă a avut loc tocmai când Italia pierdea – în detrimentul Argentinei – calificarea în finala Cupei Mondiale. Numai că… dar nici nu vă spun.

Poate exista și argumentul că o puteți revedea (chiar dacă puțin) și pe Ornella Muti – dacă mai știți dumneavoastră ce a însemnat Ornella Muti în istoria filmelor de cinema și în istoria sentimentală a spectatorilor de dincoace de Cortina de Fier.

Pentru mine, însă, cel mai important e altceva: recuperarea unei atmosfere cu desăvârșire dispărute. Eu îl numesc Marele timp al prieteniei și al oamenilor vii, de dinainte de marile descoperiri tehnologice care ne-au îmbătat cu iluzii și ne-au lăsat străini și singuri, fiecare de partea sa a micului ecran din palmă.

Și mai mult – dureros de frumos – timpul acela emoționant e recuperat dintr-un spațiu magic: Roma.

Roma e frumoasă, dureros de frumoasă, în toate filmele de cinema, dar în Notti magiche atinge o poezie cum rareori…

Sigur, că filmul își propune (și reușește) să parodieze câteva mituri despre marele cinema italian, însă toate acestea sunt, vă spun sincer, lipsite de orice importanță în fața frumuseții dureroase și amuțitoare a Romei de atunci și poate că dintotdeauna.

Comedie întunecată – auziți și dumneavoastră ce spun specialiștii! Să râdem, deci – să râdem pe săturate de domniile lor, cât ne ascundem lacrimile.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate.



14
/08
/20

Miercuri, 12 august, a început la Sfântu Gheorghe cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Indendepent ANONIMUL IIFF. Dacă în mod obișnuit la proiecții participau aproximativ 3500 de persoane, anul acesta evenimentul se desfășoară în condiții speciale, impuse de pandemie, numărul maxim de spectatori fiind de 400 de persoane la fiecare proiecție, multe dintre acestea sold-out.

11
/08
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă îi știam și îmi plăcuse precedentul lungmetraj, „Marussia” (2013), tot m-a luat prin surprindere noul film realizat de Eva Pervolovici, regizoare română stabilită în Franța – documentarul „Delta Bucureștiului” (2020), proiectat în premieră mondială la TIFF.

11
/08
/20

„Acasă”, documentarul de debut al lui Radu Ciorniciuc, a fost distins cu Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru secțiunea Lungmetraj, înmânat de Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, pe scena Galei de închidere a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care a avut loc în Piața Unirii, sâmbătă, 8 august.

10
/08
/20

CRONICĂ DE FILM Proiectat în premieră în România la TIFF, unde a obţinut marele premiu al secţiunii Zilele Filmului Românesc, documentarul „Acasă” (2020), debutul ca regizor al jurnalistului Radu Ciorniciuc, îi are ca protagonişti pe membrii ultimei familii care a locuit în Delta Văcăreşti înainte de transformarea locului în parc natural.

10
/08
/20

Cele mai bune filme ale ediției și cineaștii momentului au fost aplaudați sâmbătă seară, pe 8 august, la Gala de decernare a premiilor Festivalului Internațional de Film Transilvania, organizată pentru prima dată în istoria festivalului în aer liber, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.

09
/08
/20

"Tot amânam întâlnirea cu Dan Chişu. Recent am reuşit să ne vedem şi mai ales să-i văd ultimul film regizat – ”5 minute”. Ce pot spune despre film? Surpriza a fost neaşteptat de...". Citiţi un text pentru Ziarul Metropolis al scriitorului Vasile Ernu.

07
/08
/20

TVR 1 difuzează sâmbătă, 8 august, de la ora 21.10, filmul „Grăbeşte-te încet“, în regia lui Geo Saizescu. Regăsiţi mai jos un interviu cu actorul Radu Gheorghe, care interpretează în film rolul globe-trotter-ului Bebe Ciupercuţă. Actorul povesteşte cu multă bucurie despre întâlnirea cu marii actori din distribuţia filmului, despre rolul său, dar şi multe lucruri amuzante (cum s-a ales cu o poreclă după acest film, ce dificultăţi i-a creat scena sărutului etc.).

05
/08
/20

CRONICĂ DE FILM Proiectat în premieră la TIFF, „Casa cu păpuşi” (2020), documentarul de debut ca regizor al directorului de imagine Tudor Platon, este portretul tandru al unor femei în vârstă, dar pline de viaţă, care îşi deschid sufletul în faţa aparatului de filmat al tânărului cineast.

Pagina 1 din 26812345...102030...Ultima »