Din Uzbekistan la Hollywood – Behzod Abduraimov
https://www.ziarulmetropolis.ro/din-uzbekistan-la-hollywood-behzod-abduraimov/

….e cale lungă, dar nu imposibil de parcurs, mai ales dacă ne raportăm la câteva discuri apărute în 1 septembrie 2014, pe care le-aş recomanda şi altora să le asculte.

Un articol de Cristina Comandaşu|17 octombrie 2014

Aţi auzit de Behzod Abduraimov? Probabil că nu. Sincer, până să-i ascult discul apărut la casa Decca în 1 septembrie 2014, nici eu nu auzisem. Este un pianist originar din Uzbekistan, are acum 24 ani şi are deja două discuri publicate la Decca, una dintre cele mai importante case de discuri dedicate muzicii clasice la nivel internaţional.

Primul a apărut în 2012 – avea atunci doar 22 ani, însă câştigase cu trei ani înainte Concursul internaţional de pian de la Londra.

Aşadar un tânăr de 24 ani – unii de-abia încep să-şi facă planuri la această vârstă; Behzod Abduraimov are deja trecute în palmares concerte cu cele mai importante orchestre europene şi americane, alături de marii dirijori ai momentului. Nu este de mirare când îl asculţi: are o forţă, o pasiune ce derivă din şcoală de pian rusă din care provine, combinată cu o prospeţime a abordării pe care o regăsim la toţi muzicienii care vin culturi mai tinere decât cele din vestul Europei.

Şi acest lucru se simte şi în abordarea celor două concerte care figurează pe discul înregistrat de Abduraimov în compania Orchestrei RAI Torino, dirijate de Juraj Valcuha. Abduraimov reuşeşte să fie personal şi interesant, extrem de sensibil în partea lentă şi foarte convingător în cele rapide ale binecunoscutului concert nr.1 pentru pian de Piotr Ilici Ceaikovski.

Unii cronicari au spus despre Abduraimov că ar fi un al doilea Horowitz – ceea ce este foarte posibil dacă asculţi Concertul nr.3 de Prokofiev interpretat de pianistul din Uzbekistan. Horowitz însuşi a fost un înfocat promotor al acestui concert, iar viziunea lui Abduraimov nu este departe de a lui Horowitz.

Aşa că merită să-l ascultaţi pe Abzod Abduraimov, măcar pentru a vă satisface curiozitatea de a afla cum cântă un pianist de 24 ani, considerat de presa internaţională muzicianul care va detrona supremaţia lui Lang Lang drept cel mai important (şi mediatizat) pianist al timpurilor noastre.

‘Escape to paradise’ – cu ajutorul viorii lui Daniel Hope

Nu ştiu dacă vi-l amintiţi pe violonistul britanic Daniel Hope, invitat şi într-una dintre ediţiile recente ale Festivalului Enescu. Adevărul este că imaginea lui Daniel Hope în ultimii trei ani s-a schimbat foarte mult; notorietatea lui a crescut, mai ales de când a ales să apară în proiecte aflate la graniţa muzicii clasice. Însă, nu, el nu este un David Garrett, ci un violonist care a ales să abordeze altceva decât doar marile opusuri ale muzicii clasice şi romantice. Eu l-am ascultat pe un excepţional album cu muzică contemporană (accesibilă) intitulat „Spheres”.

Apoi pe discul care cuprinde Anotimpurile vivaldiene reinterpretate de compozitorul britanic de mare succes Max Richter.

În 1 septembrie 2014, Daniel Hope a lansat un nou album „de graniţă”: „The Hollywood album – Escape to paradise”. Pe el regăsim piese extrase din coloane sonore hollywoodiene, scrise în special în perioada interbelică şi imediat postbelică de compozitori care au fost forţaţi să-şi părăsească ţara natală de regimul nazist, printre ei Miklos Rosza, Hanns Eisler, Erich Wolfgang Korngold. Totuşi, Daniel Hope a inclus şi teme celebre din filme celebre mai apropiate de timpurile noastre – Lista lui Schindler şi American Beauty.

Există şi o poveste de viaţă care l-a determinat pe Daniel Hope să realizeze un disc a cărui temă este exilul: proprii lui bunici au părăsit Germania nazistă pentru a stabili în Africa de Sud, iar apoi, părinţii lui au plecat din Africa de Sud pentru a lăsa în urmă apartheidul şi şi-au găsit un nou cămin pe insula britanică.

Este de reţinut şi faptul că pe discul Escape to paradise, Daniel Hope are invitaţi de marcă: Sting, care cântă o piesă de Hanns Eisler şi pe vocalistul german Max Raabe, solist al unei piese de Kurt Weill.

Escape to paradise este un album de atmosferă pentru o reuşită după-amiază de week-end. Încercaţi!

Cele două discuri prezentate pot fi ascultate oricând pe site-ul campaniei Radio România Muzical „Votează discul de muzică clasică al anului 2014” (www.romania-muzical.ro/voteaza2014). De asemenea, pot fi achiziţionate şi în România din magazinele de specialitate sau de la www.deccaclassics.com şi www.deutschegrammophon.com.

Foto: Behzod Abduraimov – wikipedia

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.