Doamna fără nimeni. Actorii nu vor muri niciodată
https://www.ziarulmetropolis.ro/doamna-fara-nimeni-actorii-nu-vor-muri-niciodata/

Cred că nu am văzut actori îmbătrâniţi vreodată, fiindcă oamenii care fac meseria asta rămân veşnic tineri şi ne dau curaj nouă, celor fricoşi de înaintarea în viaţă.

Un articol de Judy Florescu|28 mai 2014

Seara la Godot Cafe, ultima comandă, cel din urmă gong și lumina piere învăluind sala în tăcere. Un spectator întârziat intră ca vântul pe ușile cafe-teatrului, era Marius Manole, eternul actor grăbit, cu rucsacul în spate și cu vocea lui răsunătoare ne salută: „Bună ziua!“
Spectatorii îi răspund – „Bună ziua!“

„«Bună ziua» e un frumos text scris de Geo Bogza“, spune actorul. Comunicarea dintre actor și spectatori a fost stabilită. Urmează cea mai așteptată prezență din spectacol, „Doamna fără nimeni“, iar după cortină apare însăși Rodica Mandache, mai strălucitoare ca oricând. Dialogul generațiilor se înfiripă natural și ne poartă pe meleaguri de basm.

Nu aș numi spectacolul creat de Diana Mihailopol un colaj de texte, ci mai degrabă un colaj de stări fără să fie încătușate în personaje. Pe scenă apar actorii care ne împărtășesc povești reale despre condiția artistului din vremuri străvechi, până în zilele noastre.

Sunt istorisiri abundente în emoții nuanțate de melodii ce invadează și răscolesc sufletul. Cred că muzica constituie unul dintre factorii determinanți ai complexității unui spectacol, iar prin complexitate mă refer la profunzimea pe care o accesează în spectator o împletire perfectă între cuvânt, muzică și fior.

Marius Manole in Doamna fara nimeni

 

Nu ai cum să știi ce simt artiștii acolo pe scenă, ei sunt maeștrii în gestionarea propriilor emoții, dar îi vezi cât de mult pot exprima, fiecare expresie a lor poate face parte dintr-un film al cărui sfârșit nu vine niciodată.

Preafermecătoarea doamnă Rodica Mandache nu numai că ne arată lumi întregi pe scena goală, neagră și sumbră a singurătății, dar ne conduce prin glasul ei gentil și suav prin etape ale fascinației meseriei de actor – cum este tratată bătrânețea, cum este vindecată frica de eșec, câte emoții apar între actor, rol și public, bogățiile sufletești pe care și le însușeste un actor practicând neîncetat meseria sa și purificarea de care are parte spectatorul la fiecare întâlnire cu actorul.

Actorii nu vor muri niciodată. Ei reprezintă armonia universului.

Un spectacol aparte, Doamna fără nimeni nu se aseamănă cu nici un alt proiect artistic prezent în calendarul cafe-teatrului din strada Blănari nr 14, și, după cum afirma și creatoarea sa, regizoarea Diana Mihailopol, chiar avem nevoie de poezie pe scenă, fiindcă în ultimii ani, aceasta lipsește cu desăvârșire. Iar teatrul înseamnă desăvârșire, nu irosire a mijloacelor artistice într-un ceas.

Foto: Mihaela Petre



31
/10
/16

Disco Titanic, de Radu Pavel Gheo, un roman cu adolescenţi maturizaţi traumatic într-o lume copleşită de puseuri naţionaliste sau localiste, a apărut în colecția Ego. Proză a Editurii Polirom, şi în ediţie digitală. „Radu Pavel Gheo este un scriitor strălucit, ce va marca o epocă.” - Mircea Iorgulescu

31
/10
/16

Serenada pentru vioară, orchestră de coarde, harpă şi percuţie de Bernstein este o lucrare care poate fi foarte rar auzită în România. Ea va fi interpretată la Sala Radio vineri, 4 noiembrie, de la ora 19.00, de violonistul Liviu Prunaru, alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea.

31
/10
/16

Cel de-al patrulea lungmetraj regizat de Radu Jude, „Inimi cicatrizate”, o adaptare liberă după opera literară a lui Max Blecher, va rula în cinematografele din România din 18 noiembrie, pelicula fiind distribuită de micro FILM. Cu această ocazie, Editura Humanitas publică o ediție specială a romanului ”Inimi cicatrizate”. Este pentru prima dată când M. Blecher semnează și ilustrația copertei cărții sale, un desen în tuș negru și roșu descoperit în timpul documentării lui Radu Jude, desen care a devenit imaginea centrală a afișului filmului.

30
/10
/16

În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 27 şi 28 octombrie 2016 la Teatrul Bulandra, sala „Liviu Ciulei”, spectacolul „Linoleum“ (pe un text al fraţilor Presniakov) al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca, a descreţit frunţile bucureştenilor cu umor negru, de calitate.

30
/10
/16

Zonă seismică acceptată azi de toată lumea, Bucureştiul are o lungă istorie în spate, presărată de cutremure frecvente, distrugătoare şi peste putinţă de prevăzut. Prima consemnare documentară datează din 1681, în domnia lui Şerban Cantacuzino, cu precizarea că „n-au mai pomenit altădată nimenea”.

30
/10
/16

Ei bine, moda Halloween-ului ajunge și pe un disc de muzică clasică, însă chiar în ajunul Halloween-ului se lansează și un antidot, un disc cu muzică de Mozart. Ambele, foarte bine cântate.

29
/10
/16

Cea de-a noua zi – penultima - a Festivalului Naţional de Teatru se constituie într-un complex de rafinate evenimente dedicate scenei contemporane şi artiştilor care o slujesc. Fără îndoială, capul de afiş al seriei de spectacole programate în această seară îl constituie prima reprezentaţie din FNT a ”Livezii de Vişini” de A.P. Cehov, în viziunea regizorală a renumitului Lev Dodin –  invitat special al Festivalului, împreună cu trupa sa de actori de la Maly Drama Teatr - Théâtre de l'Europe, din Sankt Petersburg, Rusia.

29
/10
/16

Artistul american Bob Dylan, care nu a făcut declarații după ce a fost desemnat câștigătorul premiului Nobel pentru Literatură, a anunțat că va merge la Stockholm pentru a primi această recompensă ''uluitoare, de necrezut''.

29
/10
/16

Arcadie Rusu este directorul Centrului Independent Coregrafic LINOTIP. Coregraf, dansator, performer, licențiat și absolvent de Master în Artă Coregrafică la U.N.A.T.C, acesta vorbeşte în faţa camerei mânuite de fotograful Simion Buia despre experiența sa cu teatrul.

28
/10
/16

Unul dintre cei mai importanţi compozitori contemporani este invitatul lui Cătălin Ştefănescu la Garantat 100%. Interviul cu Philip Glass, exclusivitate TVR, se vede duminică, 30 octombrie, de la 23.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.„Vom povesti despre ce însemna lumea Americii acelor ani, despre cum arăta viaţa unui tânăr artist în acei ani, despre magazinul de discuri al tatălui lui Philip Glass, precum şi despre atmosfera muzicală a acelei perioade”. (Cătălin Ştefănescu)

28
/10
/16

Schimbatul unei baterii la ceas nu e o chestiune deloc simplă dacă vrei să apelezi la un profesionist. De cele mai multe ori cu acest lucru mă ocup eu, dar cum în colecție am și piese care au nevoie de o presă pentru refixarea capacului sunt nevoit să apelez la oameni pricepuți.