Doi pe o banca. Anatomia singurătăţii
https://www.ziarulmetropolis.ro/doi-pe-o-banca-anatomia-singuratatii/

Se joacă, la Teatrul Metropolis din Bucureşti, „Doi pe o banca“, după un text de Aleksandr Ghelman, în regia lui Emanuel Pârvu. Cei de pe bancă sunt actorii Florin Zamfirescu („poetul Gării de Nord“ din „Filantropica”) şi Tania Filip (o ştiţi din ciclurile de filme de altădată cu aur, dolari, petrol şi, mai ales, ardeleni), ambii respectaţi profesori universitari la UNATC.

Un articol de Andrei Crăciun|24 ianuarie 2014

Se joacă, la Teatrul Metropolis din Bucureşti, „Doi pe o banca“, după un text de Aleksandr Ghelman, în regia lui Emanuel Pârvu. Cei de pe bancă sunt actorii Florin Zamfirescu („poetul Gării de Nord“ din „Filantropica”) şi Tania Filip (o ştiţi din ciclurile de filme de altădată cu aur, dolari, petrol şi, mai ales, ardeleni), ambii respectaţi profesori universitari la UNATC.

Decorul e minim, și e foarte bine așa, căci „Doi pe o bancă” este unul dintre acele spectacole în care forța vine din text. Iar textul acesta, foarte rusesc, este puternic până la lacrimi, până la dramă, e scris cu o inteligență care merge până la brutalitate.

Maestrul Zamfirescu își joacă, ireproșabil, partitura, dar asta nu este o surpriză pentru obișnuiți teatrului, deci nici o știre nu mai poate fi. Iar Tania Filip, ei bine, Tania Filip este una dintre puținele actrițe care îi pot sta alături.

Îmi chem la bara apărării cultura teatrală aproximativă. Trebuie să admit că nu știam nimic despre autorul acestui text. Îl bănuiesc, după primele douăzeci de replici, că este evreu. Folosește mult prea bine alegoria. După ultimele aplauze, după ce cortina rămâne căzută, îmi verific intuiția: și da, este.

„Doi pe o bancă” este un text clasic, fără să fie vechi, modern, fără să fie vulgar. Aș scrie, chiar riscând să par pretențios, că avem de-a face cu o adevărată anatomie a singurătății.

Căderea

Un bărbat și o femeie, la lăsarea întunericului, într-un parc. Doi oameni care se închid în colivia acestei iluzii: că iubirea mai este, totuși, posibilă, și dincolo de primele mariaje ratate. E clar că niciunul nu vrea să plece de pe banca aceea, care închide în ea, ca într-un spațiu miraculos, un timp al posibilităților, în care se poate, ușor, visa la fericire. Și nu asta facem, de fapt, toți, fie și din când în când?

Citiţi şi: Florin Zamfirescu, Tania Filip şi un reportaj făcut pe-o bancă

El este, desigur, între vârste, libidinos, jalnic, întrupând tot răul pe care îl poate face un om care pleacă de acasă pentru alte și alte femei. Ea nu are discernământ, pișă mult ochii, după cum i se și reproșează, e suspicioasă, excesivă, când nu e de-a dreptul naivă. Iar amândoi sunt speriați, și au dreptate să fie: nimic nu e mai teribil decât singurătatea în această lume înnebunită, în această civilizație a divorțurilor, în acest postapocalips care ne-a adus destrămarea a tot ce construise omul mai bun în mileniile dinainte: ideea, ba chiar destinul unei familii. Cumplită cădere!

doi pe o banca

Tania Filip şi Florin Zamfirescu, într-o scenă din spectacolul „Doi pe o banca“

Cheia

De bărbat mi-a fost, întâi, scârbă, apoi mi s-a făcut milă, de femeie mi-a fost întâi milă, apoi mi-a făcut greață agățarea disperată de cheia unei uși care ar putea, foarte bine, cu puțină onoare, să rămână interzisă. Frumos, totuși, războiul dintre sexe, război ca între două culturi îmbătrânite, război între o blazare matură și o perseverență nebănuită.

Iar această frică de singurătate care înfrânge frica-frică, care strivește demnitatea, care ne arată, totuși, mai aproape de esență, această frică de singurătate surprinsă pe o bancă, între doi oameni, este, de fapt, personajul principal. Și e nevoie de doi mari actori, care să renunțe la sine, ca să facă din ea o prezență aproape vizibilă, să îi lase, în fond, lumina rampei, rolul cuvenit.

Dar, și mai bine e să vedeți cu ochii voștri.

Foto din spectacolul „Doi pe o banca“ – Maria Ştefănescu

09
/05
/24

Cu ocazia Centenarului Giacomo Puccini, de la a cărui trecere în eternitate se omagiază 100 de ani, Institutul Italian de Cultură, alături de Artexim, organizează la Ateneul Român luni, 13 mai 2024, ora 19:00, Gala Puccini.

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.