„Don Giovanni” în regia lui Andrei Șerban deschide Bucharest Opera Festival de pe scena Operei Naționale București
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-giovanni-in-regia-lui-andrei-serban-deschide-bucharest-opera-festival-de-pe-scena-operei-nationale-bucuresti/

Opera Naţională Bucureşti în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 a Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache” prezintă joi, 23 iunie, ora 18:30, spectacolul cu opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Andrei Șerban.

Un articol de Petre Ivan|16 iunie 2022

Costumele sunt creația Corinei Grămoşteanu, iar decorul și luminile îi aparțin lui Andrei Șerban. Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale București evoluează sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

Următoarea reprezentație a titlului va avea loc vineri, 24 iunie, ora 18:30, și va deschide prima ediție a Bucharest Opera Festival.

Regizorul Andrei Șerban despre spectacolul „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart: ,,Vorbind despre influențe, o inspirație considerabilă pentru noul spectacol (în care doar decorul a rămas același – dar folosit diferit – și o parte din costume) a reprezentat-o o carte apărută recent –  Portretul original al lui Don Giovanni de Mozart.

 Autorul Magnus Schneider a descoperit documente care descriu în detaliu prima înscenare a operei la Praga în 1787, la pupitru fiind Mozart însuși, și colaborarea lui cu Luigi Bassi, care la 21 de ani era un tânăr bariton plin de farmec și noblețe, pe care compozitorul îl adora și care l-a inspirat când a compus rolul titular.

Mozart a numit Don Giovanni dramma giocoso. La fel ca viața însăși, este un amalgam de tragedie și comedie. Lumina și întunericul erau simultan prezente în tot ce făcea Mozart.

Da Ponte, un libretist de mare talent, a scris această „dramă jucăușă”, care e și nu e comică, deoarece pe de o parte atinge aspecte ascunse adânc în ființa umană și în același timp e aparent superficială, presărată de glume. La fel ca muzica lui Mozart, e mereu în schimbare, când veselă, când lirică, sau profund serioasă. Dar, cum observă și Peter Brook, spre deosebire de Molière, Tirso de Molina, Goldoni sau alți autori care, sub presiunea catolicismului, au scris despre Don Juan după modelul moralităților, piese despre un om rău care ajunge în iad, Da Ponte și Mozart au avut cu totul altă intenție. Amândoi l-au simpatizat pe Giovanni, recunoscându-se oarecum în personaj, căci au iubit ca și el viața, femeile, libertatea.

Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor piese de teatru, eseuri și poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa.

„Oare ce se întâmplă în Don Giovanni? Femeile îl vânează sau el le seduce? Fiecare adoptă una din cele trei posibilități: senzualitatea, alianța pe viață, mântuirea, și fiecare rol pune în evidență aspectele jumătate serioase, jumătate comice ale acestor opțiuni.” – Andrei Șerban

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

22
/11
/22

România pe mai multe voci se aude, pe 1 Decembrie 2022, între orele 14.00 și 19.00, la Radio România Cultural. România celor care au ales să plece și a celor care au decis să rămână. România despre care se vorbește puțin. Cea în care unii au reușit în ciuda tuturor piedicilor și cea care a fost rampa de lansare pentru alții, care acum îi fac cinste peste hotare.

21
/11
/22

În perioada 21-27 noiembrie 2022, Ateneul Național din Iași va susține un turneu inedit pe cele mai importante scene de teatru ale Bucureștiului. Maratonul teatral va cuprinde 10 spectacole în 7 zile și va aduce în fața publicului din capitală nume mari ale teatrului românesc: Maia Morgenstern, Gheorghe Visu, Marius Bodochi, Claudiu Bleonț sau Vlad Rădescu, alături de îndrăgiții actori ai Ateneului ieșean.

17
/11
/22

Deschiderea oficială a celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, va avea loc joi, 17 noiembrie, de la ora 18.00, în foaierul de la etaj al Teatrului. Evenimentul va debuta cu vernisajul expoziției Eternal Yorick - Life Book Antal, care prezintă creația scenografului Csaba Antal.

17
/11
/22

Miercuri, 23 noiembrie 2022 (de la 19.00), unul dintre cele mai prestigioase ansambluri muzicale din România, CORUL ACADEMIC RADIO, ce aniversează în acest an 82 de ani de existență, va susține la Sala Radio primul său concert integral din această stagiune. Sub bagheta dirijorului ansamblului – CIPRIAN ȚUȚU – publicul va asculta o partitură rareori interpretată în România: Petite messe solennelle (Mica misă solemnă), semnată de ROSSINI, celebrul compozitor italian cunoscut mai ales pentru operele sale ca „Il barbiere di Siviglia” (Bărbierul din Sevilla) și „La Cenerentola” (Cenușăreasa).

17
/11
/22

Cea de-a XVIII-a Conferință a șefilor de stat și de guvern ai țărilor care au în comun limba franceză - Sommet-ul Francofoniei - va fi organizată, anul acesta, în Insula Djerba (Tunisia), în perioada 19 - 20 noiembrie 2022. Cu această ocazie, artista Irina Sârbu și bandul alături de care cântă - format din Puiu Pascu, Ciprian Parghel și Tudor Parghel - vor susține vineri, 18 noiembrie 2022, ora 19.45, un concert în cadrul Satului Francofoniei, cu sprijinul Institutului Cultural Român.

17
/11
/22

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 19 noiembrie, ora 18:30, premiera spectacolului de balet „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski, regia și coregrafia Oleg Danovski, adaptarea și punerea în scenă Oleg Danovski Jr., scenograf costume Viorica Petrovici, scenograf decoruri Adrian Damian. Conducerea muzicală Iurie Florea.

15
/11
/22

Două viori aflate în patrimoniul Muzeului George Enescu, instrumente atinse de magia unuia dintre cei mai însemnaţi interpreți ai secolului XX, compozitorul George Enescu, vor fi văzute și auzite pe 19 noiembrie, la Ateneul Român.

11
/11
/22

A fost numit „cel mai cunoscut bluesman român” și „gringo de România”, însă de fapt eludează multe categorisiri. Un artist self-made, care s-a reinventat de mai multe ori – și pare să nu se oprească încă.