Dragoste la persoana a treia. Soap opera pentru marele ecran
https://www.ziarulmetropolis.ro/dragoste-la-persoana-a-treia-soap-opera-pentru-marele-ecran/

CRONICĂ DE FILM. La aproape zece ani de la succesul său major cu „Crash”, timp în care a mai realizat alte două filme, scenaristul şi regizorul canadian Paul Haggis a revenit în 2013 cu „Third Person”, ajuns acum pe marile ecrane de la noi sub titlul mai facil de „Dragoste la persoana a treia”.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 iulie 2014

Haggis apelează la convenția poveștilor plasate în orașe diferite – New York, Roma și Paris, unite însă prin faptul că sunt construcția în mișcare a unui scriitor american, Michael (Liam Neeson), care le împrumută personajelor părți din biografia, temperamentul și experiențele sale.

Mai exact, Haggis folosește eterna temă a încercării de exorcizare a obsesiilor și traumelor cu ajutorul literaturii. Deloc original.

Două dintre scheletele narative sunt clar marcate (prin câteva exagerări) ca fiind ficțiuni emanate din mintea scriitorului. Într-una din povești, un american misterios (Adrien Brody) se întâlnește într-un „bar americano” din Roma cu o femeie „focoasă” (citește „decolteu generos”), țigancă din România (Katy Louise Saunders) (puțina limbă română pe care se presupune că o vorbește câteodată este de neînțeles).

Mizanscenă banală, muzică siropoasă.

În cealaltă, la New York, o tânără (Mila Kunis) care pare că i-a făcut ceva foarte rău fiului ei, aflat acum în custodia tatălui (James Franco), încearcă fără prea mare succes să-și pună viața în ordine, cu ajutorul unei avocate (Maria Bello) și a unui job de cameristă.

Ambele fire se derulează sub un pronunțat semn al secretelor care bântuie conștiința personajelor și care ajung, după ocoluri, să fie devoalate (suferința interioară este exagerat pusă în scenă, diminuându-i-se astfel impactul). Ideea pe care Michael/Haggis se străduiește să o transmită este că nimic nu este dinainte cunoscut, totul e posibil (ignorând chiar și logica), totul evoluează odată cu capriciile creatorului.

Povestea centrală este cea a scriitorului însuși, care locuiește într-un hotel din Paris, în încercarea de a depăși, prin literatură, o dramă de familie despre care aflăm în final dintr-o convorbire la telefon cu soția Elaine (Kim Basinger) și pe care până atunci doar o intuim. În acest timp, Michael este vizitat de amanta sa Anna, o jurnalistă de monden aspirantă la statutul de scriitoare, interpretată de splendida Olivia Wilde.

În cazul acestui din urmă fir narativ (Anna are la rândul ei o mare traumă, prea ușor abordată), distincția dintre realitate și ficțiune nu mai este atât de clară. În felul în care este arătată, mai mult (semi)dezbrăcată și pusă permanent pe jocul seducției, Anna pare mai degrabă o fantezie a lui Michael, deși existența ei ar putea la fel de bine să fie reală. Camera de filmat a lui Gianfilippo Corticelli adoră chipul și corpul actriței, care pare a lua parte la un pictorial cu imagini în mișcare.

Nu au prea mare importanță ambiguitățile (căutate sau nu), atât timp cât aerul pe care îl degajă întregul film este de soap opera cu pretenții ceva mai mari. Nici mizanscena (banală), nici montajul (clasic) și nici muzica (siropoasă) nu se străduiesc să arate contrariul – că am avea de-a face cu mai mult decât simple variațiuni pe o temă epuizată. Și superficial tratată.

Distribuit de Ro Image 2000 și Programs4Media, filmul poate fi văzut în cinematografe începând cu 4 iulie.

INFO

Dragoste la persoana a treia (Third Person, SUA, 2014)

Regia: Paul Haggis

Cu: Liam Neeson, Mila Kunis, Adrien Brody, Olivia Wilde

Rating: ●●○○○

Foto din „Dragoste la persoana a treia“ – captură film



18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță un parteneriat cu platforma TikTok, prin care își propune să aducă în focus creatorii români de conținut pasionați de cinematografie și să îi invite să-și găsească inspirația la cel mai mare eveniment de film din țară. Parteneriatul include un hashtag challenge, care va culmina cu un eveniment de premiere special la Cluj-Napoca, și un Masterclass VFX pentru adolescenți susținut de Robert Tatoi, în cadrul EducaTIFF.

08
/06
/22

Aurel Marton și-a petrecut peste 20 de ani în detenție. Acum se străduiește să ducă o viață normală, alături de familie. Povestea vieții sale și, mai ales, iubirea față de animalele abandonate, i-au atras atenția regizorului Mihai Dragolea, care l-a distribuit în noul său scurtmetraj. „Aurică, viață de câine”, care spune povestea unui evadat ce trăiește într-un lan de porumb și care se împrietenește cu câinele unui sătean de la care fură mâncare, va avea premiera în competiția Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), joi, 23 iunie, la Cinema Florin Piersic (Cluj Napoca).

08
/06
/22

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, singura manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, anunță deschiderea sesiunii de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a opta ediții, care va avea loc între 8 -11 septembrie 2022, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt: 24 iunie (normal) și 15 iulie (târziu).

07
/06
/22

10 pentru FILM, programul care intermediază întâlnirea între actori români de teatru și lumea cinematografiei, a ajuns la cea de-a 11 ediție. O rampă de lansare pentru peste 100 de artiști talentați de pe scenele teatrelor din România, 10 pentru FILM își continuă misiunea și în 2022, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 - 26 iunie 2022). Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la TIFF, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

06
/06
/22

Chef-ul Adi Hădean vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 pentru o zi specială: Ukrainian Street Food Day. Acesta va pregăti, alături de bucătari din Ucraina, preparate tradiționale din țara vecină, pe care clujenii sunt invitați să le încerce pe 20 iunie la un eveniment special, care va fi organizat pe strada Potaissa din centrul orașului. Toate fondurile strânse în urma acestui eveniment vor fi donate inițiativei #SolidarSocial, care livrează mese calde refugiaților.

02
/06
/22

Fidel misiunii sale de a cultiva pasiunea publicului tânăr și foarte tânăr pentru arta cinematografică, programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie). Calendarul evenimentelor include anul acesta o amplă selecție de filme dedicate copiilor și adolescenților, ateliere creative și cursuri de jurnalism de cinema, dar și o prezentare în premieră a opționalului de educație cinematografică, care va fi testat pe parcursul unui an școlar la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca, la inițiativa Asociației Festivalului de Film Transilvania (AFFT).

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.