Ecoul Sinagogilor a debutat cu o înregistrare și repetiții de creație
https://www.ziarulmetropolis.ro/ecoul-sinagogilor-a-debutat-cu-o-inregistrare-si-repetitii-de-creatie/

Ecoul Sinagogilor a debutat cu o înregistrare şi repetiţii de creaţie, susţinute de Alexander Bălănescu, Emanuel Pusztai şi Nicholas Holland

Un articol de Liliana Matei|18 iulie 2023

Încă de acum trei ani, Asociația Pantograf a început o amplă incursiune în cultura evreiască, prin explorarea istoriei și frumuseții sinagogilor din Banat și Crișana, completată de prezentarea destinului a trei generații de evrei, grație mărturiilor culese sub coordonarea Smarandei Vultur de membrii Grupului de Antropologie Culturală și Istorie Orală al Fundației „A Treia Europă”, precum și de Getta Neumann, autoarea a numeroase publicații despre comunitatea evreiască timișoreană.  Proiectele de până acum – Rapsodii pe teme românești, Sunetul Sinagogilor, Povestea Sinagogilor – au creat o legătură, cu ajutorul muzicii, între patrimoniul material și cel imaterial, și au urmărit documentarea poveștilor sinagogilor, precum și includerea acestora într-o rută culturală regională și națională.

Ecoul Sinagogilor este continuarea firească a acestui demers prin crearea și prezentarea publică de compoziții muzicale noi, inspirate de ritualurile și practicile ciclului vieții evreiești. Lucrările vor fi creația compozitorului și virtuozului viorii Alexander Bălănescu, care va colabora îndeaproape cu prim-cantorul cultului mozaic Emanuel Pusztai.

Proiectul a debutat cu o serie de repetiții, în perioada 10 – 12 iulie, precum și cu înregistrarea a două lucrări muzicale în Sinagoga Nouă din Fabric, monument aflat într-o stare avansată de degradare, asupra căreia Alexander Bălănescu, Emanuel Pusztai și Nicholas Holland, violencelistul Cvartetului Bălănescu, au dorit să atragă atenția. Inspirați de farmecul și de somptuozitatea acestui monument, cei trei au înregistrat aici prima compoziție originală, rod al colaborării lor – Avinu Malkeinu. Aceasta urmează a fi diseminată în mass-media și pe rețelele de socializare pentru a conștientiza publicul despre responsabilitatea comună pentru patrimoniul aflat în pericol.

Despre procesul creativ, colaborarea cu Emanuel Pusztai și posibilitatea de a reda bogăția culturală evreiască, Alexander Bălănescu a spus:

„Sunt foarte bucuros că am ocazia să lucrez la acest proiect, cu muzică în sinagogi, fiind legat chiar de un vis mai vechi de-al meu. Am lucrat foarte mult timp gândindu-mă la folclorul românesc și mi-am dorit să pot lucra și inspirat de cultura evreiască. Colaborarea cu Emanuel Pusztai, prim-cantorul cultului mozaic, este incredibilă. Suntem în toiul repetițiilor și totul a decurs foarte bine. Ne-am bazat în principal pe liturghii, pe textele sacre, însă există și o componentă creativă din partea tuturor celor implicați. Acest lucru mă caracterizează, întrucât urmăresc mereu ca piesele să fie vii, spontane. Este un proiect foarte emoționant pentru mine deoarece există o dimensiune personală înțeleasă și ascultată, care se bucură să iasă la iveală; am crescut într-o familie de evrei și m-am identificat foarte bine cu această cultură, mai ales din punct de vedere social. Din păcate însă, în perioada comunistă, am suferit foarte mult din cauza acestui fapt, iar acum mă bucur enorm că avem ocazia să exprimăm ceea ce suntem. (…) Plănuiesc cu domnul Pusztai să reprezentăm diferitele tradiții din cultura evreiască: așkenază, sefardă și chiar cea ladino, care este extrem de interesantă. Sperăm astfel să construim un proiect viu, extrem de bogat cultural, de mare interes pentru întreaga comunitate. Nu vreau să fac o transcriere, ci să creez noi compoziții, cu adevărat semnificative.”

După înregistrarea cântului liturgic Avinu Malkeinu (Tatăl nostru, Regele nostru), pe muzica lui Alexander Bălănescu, în Sinagoga Nouă din Fabric, Emanuel Pusztai a declarat:

„Am făcut această înregistrare într-o sinagogă, într-un lăcaș de cult, fiind unul dintre elementele principale care fac ca acest proiect – Ecoul sinagogilor – să-mi fie drag. Apoi, este o bucurie nemărginită că acest proiect ne oferă posibilitatea de a fi împreună alături de alți muzicieni și de a aborda un repertoriu tradițional, inițial conceput pentru sinagogi – ca parte din rugăciune sau parte din diferitele practici religioase. Salut, deci, inițiativa Asociației Pantograf și sunt onorat că am fost cooptat în acest proiect alături de Alexander Bălănescu. Este un proiect de suflet, este un proiect frumos, în care compunem împreună și încercăm să dăm o nouă formă acestor rugăciuni, care sunt încă în viață. Toate acestea sunt destinate publicului larg pentru a cunoaște atât repertoriul tradițional evreiesc, cât și pentru a înțelege importanța acestor sinagogi. Proiectul este astfel gândit să ajungă la întreaga comunitate, inclusiv la turiști.  Repertoriul pe care l-am abordat pentru aceste concerte este variat – prima parte fiind liturgică, iar cea de-a doua laică. Ambele părți au fost împărțite în două componente, cea dintâi fiind dedicată liturghiei așkenaze, specifică evreilor din Europa Centrală și de Est, iar cea de-a doua liturghiei sefarde, specifică celor din Spania, Portugalia și Maroc.”

Ultima sesiune de repetiții a fost deschisă publicului, având acces liber toți cei interesați de muzică și de cultura evreiască. La această sesiune au participat atât specialiști în domeniul muzical, cât și simpli amatori, dornici însă de a cunoaște procesul creației și de a interacționa cu artiștii.

„Proiectul îmbină ineditul colaborării dintre un compozitor consacrat de muzica nouă  și prim-cantorul cultului mozaic cu un demers, credem noi, etic, de păstrare și transmitere unui public larg a memoriei și spiritualității unei comunități care a contribuit enorm la devenirea culturii noastre. Noile compoziții vor răsuna în locurile unde este cel mai firesc să fie auzite – în sinagogi”, a explicat Raluca-Elena Doroftei, coordonatoarea proiectului, vicepreședinta Asociației Pantograf.

Ulterior, în săptămâna 4 – 10 septembrie, aceste compoziții vor putea fi audiate în cadrul unor concerte din Timișoara, precum și din alte orașe învecinate, precum Reșița, Caransebeș, Lugoj și Arad.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiectul este inclus în programul European Days of Jewish Culture 2023, tema „Memorie”, coordonat la nivel european de AEJP (European Association for the Preservation and Promotion of the Jewish Culture and Heritage) și în România de Fundația Tarbut, co-finanțat de Uniunea Europeană.

 

 

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.