„Eisenberger” și „Case for a Rookie Hangman” sau arta ca instrument de evadare
https://www.ziarulmetropolis.ro/eisenberger-si-case-for-a-rookie-hangman-sau-arta-ca-instrument-de-evadare/

În ultima săptămână a lunii aprilie, Centrul Ceh vă aşteaptă luni, 22 aprilie, la Documentary Mondays, şi marţi, 23 aprilie, la Fiction Tuesdays, de la ora 20:00.

Un articol de Liliana Matei|21 aprilie 2019

Cele două proiecții au ca și punct comun imaginația umană, care are puterea de a vedea simboluri și semne în lumea dimprejurul său. Ieșirea de sub control se face diferit în cele două cazuri: în documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly, artistul și arta sa nu se lasă supuși de societate, pe când în ficțiunea Case for a Rookie Hangman (foto sus), lumea este deja un spectacol suprarealist.

Proiecția de luni, 22 aprilie, din cadrul Documentary Mondays, aduce documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly (r. Hercli Bundi, 2018). Christian Eisenberger este un artist austriac prolific – în prezent, opera sa numără peste 45,000 de lucrări – care, însă, este hotărât să nu respecte normele impuse de lumea artistică. Lucrările sale sunt expuse în galerii de artă, dar cel mai des în spațiul public, de către artist însuși, astfel încât orice trecător le poate colecta.

Înscris în competiția de anul acesta a Festivalului de Film de la Bolzano, Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly simplifică subiectul artei, arătând privitorului că cele mai complexe lucruri sunt cele simple.

Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly

Marți, 23 aprilie, se va proiecta lungmetrajul Case for a Rookie Hangman (r. Pavel Juráček, 1970), unul dintre cele mai renumite filme ale Noului val cehoslovac. Protagonistul, Lemuel Gulliver, suferă un accident de mașină, în urma căruia pornește într-o călătorie confuză spre țările Balnibarbi și insula Laputa. Filmul este o pseudoadaptare a romanului Călătoriile lui Gulliver, evitând, astfel, orice logică, și imaginând o lume suprarealistă, scăpată de sub orice fel de control.

Ambele filme sunt despre libertate și despre posibilitatea evadării din sistem. Pe când artistul Christian Eisenberger luptă cu lumea artistică din interiorul acesteia, folosind arta împotriva artei, Case for a Rookie Hangman arată cum se poate porni totul de la zero, creând propriul sistem de reguli.

Așadar, sunteți așteptați la Centrul Ceh, luni cu documentarul Eisenberger – Art must be beautiful as the frog says to the fly, iar marți cu ficțiunea Case for a Rookie Hangman, de la ora 20:00. Intrarea este liberă iar accesul se face începând cu ora 19:30. Așa cum sunteţi deja obișnuiţi, berea Budweiser Budvar este din partea casei!

Evenimente Facebook: Documentary Mondays & Fiction Tuesdays.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Case for a Rookie Hangman

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.