„Eisenberger” și „Case for a Rookie Hangman” sau arta ca instrument de evadare
https://www.ziarulmetropolis.ro/eisenberger-si-case-for-a-rookie-hangman-sau-arta-ca-instrument-de-evadare/

În ultima săptămână a lunii aprilie, Centrul Ceh vă aşteaptă luni, 22 aprilie, la Documentary Mondays, şi marţi, 23 aprilie, la Fiction Tuesdays, de la ora 20:00.

Un articol de Liliana Matei|21 aprilie 2019

Cele două proiecții au ca și punct comun imaginația umană, care are puterea de a vedea simboluri și semne în lumea dimprejurul său. Ieșirea de sub control se face diferit în cele două cazuri: în documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly, artistul și arta sa nu se lasă supuși de societate, pe când în ficțiunea Case for a Rookie Hangman (foto sus), lumea este deja un spectacol suprarealist.

Proiecția de luni, 22 aprilie, din cadrul Documentary Mondays, aduce documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly (r. Hercli Bundi, 2018). Christian Eisenberger este un artist austriac prolific – în prezent, opera sa numără peste 45,000 de lucrări – care, însă, este hotărât să nu respecte normele impuse de lumea artistică. Lucrările sale sunt expuse în galerii de artă, dar cel mai des în spațiul public, de către artist însuși, astfel încât orice trecător le poate colecta.

Înscris în competiția de anul acesta a Festivalului de Film de la Bolzano, Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly simplifică subiectul artei, arătând privitorului că cele mai complexe lucruri sunt cele simple.

Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly

Marți, 23 aprilie, se va proiecta lungmetrajul Case for a Rookie Hangman (r. Pavel Juráček, 1970), unul dintre cele mai renumite filme ale Noului val cehoslovac. Protagonistul, Lemuel Gulliver, suferă un accident de mașină, în urma căruia pornește într-o călătorie confuză spre țările Balnibarbi și insula Laputa. Filmul este o pseudoadaptare a romanului Călătoriile lui Gulliver, evitând, astfel, orice logică, și imaginând o lume suprarealistă, scăpată de sub orice fel de control.

Ambele filme sunt despre libertate și despre posibilitatea evadării din sistem. Pe când artistul Christian Eisenberger luptă cu lumea artistică din interiorul acesteia, folosind arta împotriva artei, Case for a Rookie Hangman arată cum se poate porni totul de la zero, creând propriul sistem de reguli.

Așadar, sunteți așteptați la Centrul Ceh, luni cu documentarul Eisenberger – Art must be beautiful as the frog says to the fly, iar marți cu ficțiunea Case for a Rookie Hangman, de la ora 20:00. Intrarea este liberă iar accesul se face începând cu ora 19:30. Așa cum sunteţi deja obișnuiţi, berea Budweiser Budvar este din partea casei!

Evenimente Facebook: Documentary Mondays & Fiction Tuesdays.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Case for a Rookie Hangman

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.