”Emigrant Blues”. Pe drum
https://www.ziarulmetropolis.ro/emigrant-blues-pe-drum/

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migraţiei românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 octombrie 2019

E firesc, ba chiar dezirabil, ca migraţia românilor în străinătate pentru o viaţă mai bună, un fenomen care înseamnă milioane de persoane, să fie subiect de film, şi în special de documentar.

În ultimii ani au apărut câteva documentare româneşti bune pe această temă, de pildă „Waiting for August” (2014), de Teodora Mihai, sau „Aici… adică acolo” (2012), de Laura Căpățână-Juller.

Aceste filme abordau observaţional subiectul din perspectiva copiilor rămaşi acasă în timp ce părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate. De aici şi încărcătura emoţională de neocolit.

Chiar şi un documentar animat precum „Crulic – Drumul spre dincolo” (2011), de Anca Damian, trata indirect experienţa migraţiei. Însă era vorba de una limitată la un caz special, tragic şi cu conotaţii care depăşeau sfera socială.

Regizorii Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu propun o privire diferită, proaspătă, în documentarul lor „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”.

Pornesc de la date oficiale legate de numărul românilor plecaţi la muncă în străinătate şi se opresc asupra ideii de drum parcurs cu maşina, alegându-l pe cel mai lung, de câteva zeci de ore: România-Spania, pentru un plus de dramatism.

După un prolog în care camera panoramează, dintr-o maşină, străzile dintr-o periferie a Madridului, în timp ce pe coloana sonoră se aud fragmente dintr-o emisiune de la Radio Românul din Spania, urmează o primă parte în care aparatul de filmat se instalează într-unul dintre autocarele cu care românii pornesc din ţară spre Spania.

Regizată de Mihai Mincan, această primă jumătate este lipsită de interviuri sau de vreun comentariu în voice-over – camera redă din diferite poziţii (nu foarte multe, din cauza constrângerilor de spaţiu) câteva momente de pe traseu.

Interesul nu este de a aduce în prim-plan un personaj sau altul şi eventuala sa poveste mişcătoare – în fond, fiecare spectator îşi poate imagina şi singur, cu uşurinţă, motivele pentru care oamenii aleg să plece din ţară.

La un prim nivel, miza pare să fie sugerarea uzurii şi oboselii pe care un astfel de drum foarte lung le implică.

Dar mai există un strat: decupajul favorizează tăcerile, iar în multe secvenţe camera urmăreşte chipuri – oameni simpli, săraci, care îşi pun speranţa că plecatul la muncă în afară le va face viaţa ceva mai bună.

Iar atunci când camera se apropie mai mult de câte un pasager, izolându-l de restul şi urmărindu-l mai insistent, ca în cazul unui cadru cu chipul îngândurat şi istovit al unei femei, scena transmite o emoţie difuză care dă profunzime unui dispozitiv regizoral, altfel, destul de simplu.

Prima parte se încheie într-o cu totul altă notă, în contrast puternic cu ce am văzut până atunci: un montaj cu fragmente din filmuleţe personale, făcute în mare parte cu telefonul, ale unor români din Spania.

Este un amestec pestriţ, iar introducerea sa imediat după drumul la care am asistat până atunci poate părea bizară. Colajul este, cu siguranţă, stimulant cinematografic (unele bucăţi sunt adevărate gaguri sau mici filme comice ori emoţionante), iar ideea din spatele alegerii sale pare să fie aceeaşi dorinţă de a oferi o privire nouă asupra românilor din străinătate – viaţa s-a mutat acolo şi nu înseamnă doar probleme.

Însă este uşor stridentă înşiruirea celor două perspective din care e compusă prima parte, şi asta pentru că drumul sugerează nelinişte şi grijă pentru viitor, în timp ce montajul de filmuleţe din viaţa personală, oricât de  spectaculos ar fi, trivializează puțin ceea ce fusese construit cu răbdare până atunci.

Regizată de Claudiu Mitcu, a doua parte este filmată tot pe drum, doar că e vorba de cel de întoarcere. Abordarea este, din nou, una neaşteptată: de această dată suntem mereu alături de doi bărbaţi a căror sarcină este să transporte din Spania în România cu o dubiță specială un sicriu cu un cadavru (pe care nu îl vedem decât la început, când este urcat în spate).

Este o premisă ofertantă, iar discuţiile celor doi, filmaţi cu camere instalate la bord, transformă filmul într-o bună comedie neagră – protagoniştii vorbesc porcos, fac glume, discută frivolităţi, alungă muştele care le dau târcoale şi arată tot mai obosiţi, în timp ce sicriul, la care mai fac referire din când în când, întreţine prin sugestie un fundal dramatic.

Prin structura sa mozaicată, bazată pe un montaj care pune împreună stări foarte diferite, „Emigrant Blues” pare însă nefinisat. E ca și cum cei doi autori au ezitat să-și asume până la capăt una dintre abordări, astfel că cele trei fragmente menționate, realizate în estetici diferite, chiar dacă sunt reușite luate individual, ca scurtmetraje, par mai degrabă schițele a trei documentare care ar fi meritat dezvoltate separat, pentru a li se reduce astfel caracterul ușor anecdotic.

„Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole” a intrat în cinematografe la 11 octombrie.

31
/07
/23

București, 27 iulie 2023 - Bucharest International Film Festival (BIFF) revine în capitala României pentru a XIX-a ediție care se va desfășura anul aceasta în perioada 15-22 septembrie, aducând în prim plan unele dintre cele mai captivante și inspirate filme din întreaga lume.

30
/07
/23

Asociația One World Romania şi centrul Mediawise Society duc educaţia media şi filmul documenar în mai multe biblioteci din România, activându-le ca hub-uri culturale și semnalând utilitatea lor ca noduri accesibile ale cunoașterii.

27
/07
/23

A 80-a ediţie a prestigiosului Festival de Film de la Veneţia se anunţă una promiţătoare, cel puţin pe hârtie: nume mari al cinematografiei mondiale concurează pentru Leul de Aur, iar secţiunile necompetiţionale includ la rândul lor cineaşti celebri.

27
/07
/23

August Film este o companie nouă de distribuție a cărei misiune este să aducă publicului din România filme care spun povești personale, filme care au curajul să vorbească despre subiecte incomode, păstrându-și în același timp abordarea umană, plină de emoții autentice, cu care te poți identifica ușor, filme care inspiră - pe scurt, filme pe care cineva le-ar recomanda oamenilor pe care-i iubește.

27
/07
/23

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va fi deschis anul acesta de cel mai nou film al câștigătorului primului trofeu al său. În 2004, la prima ediție, filmul câștigător al competiției de lungmetraj era „Buongiorno, note” în regia lui Marco Bellocchio care revine pe marele ecran de la Sfântu Gheorghe, după douăzeci de ani, cu „Kidnapped” – povestea unui tânăr evreu răpit și convertit la catolicism în 1858.

25
/07
/23

De azi și până duminică, pe 30 iulie, poposește în Parcul Tăbăcăriei din Constanța, lângă Țara Piticilor, caravana Filme în aer liber și aduce publicului constănțean 6 proiecții în aer liber ale unor filme de Oscar, dar și spectacole de magie, percuție și pantomimă la care intrarea este liberă. Mai multe detalii se găsesc pe Facebook și pe https://filminaerliber.ro/.

25
/07
/23

Pe 19 iulie, sute de vedete din România au fost prezente la avanpremiera de gală a filmului Barbie distribuit la nivel național de Vertical Entertainment, producție care a pictat întreaga lume în roz. Evenimentul a avut loc la Cineplexx din Băneasa Shopping City și a adus o mică parte din Lumea Barbie, spre încântarea celor prezenți.

21
/07
/23

Creatrix Fama, organizatorul temerarului Film O’Clock International Festival desfășurat simultan în șapte țări aflate pe meridianul de 25 grade longitudine estică, anunță cu bucurie deschiderea înscrierilor pentru programul de mentorat "Her Story, Her Future". Acest program are ca scop sprijinirea și încurajarea femeilor din industria filmului, oferindu-le oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile personale și profesionale într-un mediu sigur și susținător.

19
/07
/23

Festivalul Cinemascop vine agale cu a șasea ediție! Sunteți așteptați din nou în grădina de vară din Eforie Sud, între 1-6 august, cu filme, ateliere de creație pentru copii, dar și surprize, cum ar fi o petrecere silent disco. Ca de obicei, intrarea este liberă, iar grădina se deschide zilnic la ora 18:00.

19
/07
/23

Festivalul Ceau, Cinema! a sărbătorit zece ani alături de public şi invitaţi. Un cineconcert, cel puţin 30 de filme, întâlniri cu peste 20 de cineaşti din ţară şi străinătate, dezbateri, ateliere, o expoziţie aniversară şi o lansare de carte au făcut parte din programul ediţiei aniversare, care a avut loc între 12 şi 16 iulie la Timişoara.