„En liberté!” – Vitalitate ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/en-liberte-vitalitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu tânăra actriţă Adèle Haenel într-un savuros rol principal (o poliţistă care vrea să îndrepte lucrurile neplăcute făcute de soţul său decedat), „En liberté!”, noul film al regizorului Pierre Salvadori, este o comedie plină de vitalitate care ia forma unei parodii de policier, dublată de un tragism discret.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2019

„Comedia este apologia vitalității și am înțeles că minciuna este vitalitatea însăși: o folosim pentru o „aranja” viața”, spune, într-un interviu pentru revista de cinema Positif, regizorul francez Pierre Salvadori despre noul său film.

„En liberté!” este, într-adevăr, un film plin de vitalitate, condiția esențială, indispensabilă, a unei comedii reușite. În fond, râsul înseamnă energie, bună dispoziție, deschidere spre celălalt, chiar și atunci când vine din momente amare.

Scenaristic, vitalitatea este dată de situațiile surprinzătoare care se schimbă cu repeziciune, de multe ori în cadrul aceleiași scene. Personajele din „En liberté!” trec cu dezinvoltură de la o stare la alta, în încercarea de a se adapta la împrejurările – anti-realiste, uneori exagerate și burlești – în care sunt puse prin interacțiunea cu ceilalți.

Formal, vitalitatea este rezultatul unui ritm alert dat de montaj și al unei mizanscene mereu inventive – care pune în opoziție, de pildă, ce se întâmplă în prim-plan cu ce se întâmplă în plan secund sau două personaje cu stări diferite, ceea ce declanșează o tensiune comică, o dinamică ce împinge filmul înainte ocolind căile bătătorite.

Apoi, minciuna și strategiile de manifestare sau de demascare a ei sunt motorul filmului, a cărui premisă este descoperirea pe care o face o femeie polițist, Yvonne  (Adèle Haenel), că soțul său decedat, tot om al legii, pe care îl credea erou și pe care îl portretizează ca atare în aventurile povestite seara băiețelului lor, a fost de fapt corupt și a trimis un tânăr nevinovat la închisoare, Atoine (Pio Marmaï).

Apăsată de mustrări de conștiință, Yvonne, care are o relație ambivalentă cu un coleg, Louis (Damien Bonnard), pornește în căutarea lui Antoine, proaspăt eliberat din detenție și întors la soția sa, Agnès (Audrey Tautou).

Acest schelet narativ este îmbogățit cu o multitudine de idei dramaturgice ingenioase care permit o serie de scene hilare ce au de obicei în centru câte două dintre cele patru personaje.

Pe de o parte, comicul vine din parodierea mecanismelor filmelor polițiste, uneori prin procedeul repetiției (așa cum sunt tentativele unui bărbat – eșuate din cauza neatenției anchetatorilor – de a-și recunoaște o crimă chiar în secția de poliție, unde aduce cu el de fiecare dată, în tot mai multe sacoșe, bucăți din victima sa tranșată).

Pe de altă parte, comicul are resorturi dramatice, ceea ce imprimă filmului o notă de melancolie (așa cum observă și criticul Victor Morozov în cronica sa din Dilema veche, intitulată „O comedie inteligentă”) – cele mai savuroase momente sunt, paradoxal, cele inspirate de trauma personajului Atoine (afectat profund de anii petrecuți pe nedrept în închisoare), de suferința și de vina pe care o ia asupra sa protagonista Yvonne și de jocul apropierii dintre cei doi.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★★

„En liberté!” („În libertate”) a intrat în cinematografe la 29 martie, fiind distribuit de Independența Film.

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.